Frode Svartdal UiTø Okt. 09

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Advertisements

Læringspsykologi: Relevans og betydning med utgangspunkt i et eksempel
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Læringspsykologi: Klassikerne
Mestring og forebygging av depresjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Eksempler, eksperiment
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Avoidance Frode Svartdal Okt
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
7. Motivasjon i organisasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Læringspsykologi – intro profesjonsstudiet
Prosjekter Til internseminar 15. mars 2010
Frode Svartdal UiTø April 2009
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Kontrafaktisk tenkning
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Kontrafaktisk tenkning
Systemstabilitet Spenningsstabilitet
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Fra forrige gang: Pre-test – post-test design med kontrollgruppe
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Testing, måling og forskningsdesign.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Verdsettende ledelse Siw Skrøvset, Alta, 3.mars
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Hva er den beste måten å trene hund på?
Prosjekt og forskningsrapport
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Forskningsprosjekt, tittel
Hypotesetesting: Prinsipper
Regelstyring - oversikt
Eksempler, sosialpsykologi
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
7. Motivasjon i organisasjoner
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Frode Svartdal UiTø Okt. 09 Generalisert læring Frode Svartdal UiTø Okt. 09 21.09.2018 FRODE SVARTDAL

Læring: Viktige problemstillinger SPESIFIKK vs. GENERALISERT LÆRING TO EFFETKER AV LÆRINGSBETINGELSER: Spesifikk læring Læringsbetingelser  effekt på atferd Generalisert læring Gjentatte læringsbetingelser  effekt på læring FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Læring: Viktige problemstillinger GENERALISERT LÆRING – eksempler: Harlow (1949): Learning set (å ”lære å lære”) Aper fikk en rekke diskriminasjonsoppgaver (344 til sammen), med flere trials på hver oppgave Spesifikk læring innenfor hver oppgave Generalisert læring over oppgaver: Etter hvert som en apen fikk trening med oppgavene, løste den hver oppgave raskere FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Læring: Viktige problemstillinger GENERALISERT LÆRING – eksempler: Observasjonslæring SPESIFIKK LÆRING Per (3 år) lærer A ved å observere storebror  ros! Per lærer B ved observere storebror  ros! Per lærer C ved observere storebror  ros! Dvs: Imitasjon + belønning i hvert spesifikke tilfelle GENERALISERT LÆRING: Per lærer X ved å observere storebror Dvs. Imitasjon fordi imitasjon tidligere er belønnet FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Læring: Viktige problemstillinger GENERALISERT LÆRING – eksempler: Lært hjelpeløshet SPESIFIKK LÆRING Ukontrollerbarhet i en konkret situasjon GENERALISERT LÆRING ”Også denne nye situasjonen er ukontrollerbar” FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Læring: Viktige problemstillinger Dvs.: Erfaring med læringsbetingelser over tid produserer generelle effekter METAKOGNISJON, METALÆRING, METAHUKOMMELSE Selvoppfatning, eksplisitt eller implisitt, om hvordan en lærer, husker, tenker… ”Jeg husker aldri navn”  problemer med å huske navn ”Jeg har et godt språkøre”  lærer nytt språk lettere ”[Jeg har stor grad av kontroll over tilværelsen]”  mestring FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Læring: Viktige problemstillinger GENERALISERT LÆRING – eksempler: Metakunnskap, metakognisjon Mye forskning (sjekk PsycInfo) Her: Generaliserte effekter av læringsbetingelser Eksempel: Erfaring med høy vs. lav belønningsrate FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Metakognisjon? Folk vil over tid ha erfaring med ulike læringsbetingelser, noen med høy sannsynlighet for ønsket utfall, andre med lav sannsynlighet PREE: Vi vet at en situasjon med høy sannsynlighet for utfall  ”svak” respons under ekstinksjon; situasjon med lav sannsynlighet for utfall  ”sterk” respons under ekstinksjon Vil folk flest, gitt utstrakt erfaring med læringsbetingelser, ha en ”metakognisjon” om effektene av hyppig vs. sjelden belønning? FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Metakognisjon? Naive forsøkspersoner: 1. MANIPULASJON AV INFORMASJON OM BELØNNINGSRATE Eksp.gr.: Scenario CRF (atferd etablert ved hyppig belønning) Kontr.gr.: Scenario PRF (atferd etablert ved sporadisk belønning) 2. TEST ”Vi slutter å gi belønning. Hvor lenge tror du atferden vil vedvare?” FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Metakognisjon? SCENARIO CRF: En familie har i lengre tid pleid å gi hunden sin mat ved middagsbordet. Ved hvert middags­måltid har hunden kommet til bordet og tigget om mat, og den har fått en matbit hver eneste gang den har tigget. Vi kan altså anta at hunden har lært at hvert forsøk gir ønsket utfall (mat).   Nå har imidlertid familien satt seg fore å få hunden til å slutte å tigge ved bordet. De har derfor bestemt seg for ikke å gi hunden mat når den tigger ved middagsbordet. Bestemmelsen gjennom­føres konsekvent: Hunden får nå aldri mat når den tigger ved middagsbordet (den får selvsagt mat i egen matskål på normal måte). SCENARIO PRF: … Ved hvert middags­måltid har hunden kommet til bordet og tigget om mat, og den har fått en matbit av og til når den har tigget. Vi kan altså anta at hunden har lært at noen men ikke alle forsøk gir ønsket utfall (mat). FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Metakognisjon? Naive studenter: FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Metakognisjon? Psykologistudenter (etter å ha lest i grunnbok i psyk. om PREE) vs. naive studenter d FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Metakognisjon? Konklusjon: Folk har ikke noen kognitiv representasjon av effekter av hyppig vs. sjelden belønning på persistens Overraskende! PREE er en svært robust atferdsmessig effekt. Rart at ”metakognisjon” om belønningseffekter ikke etableres etter lang erfaring FRODE SVARTDAL 21.09.2018

FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Kognisjon? Så langt: ”Metakognisjon” om effektene av belønningsbetingelser etableres ikke etter dagliglivserfaring Hva hvis vi arrangerer læringsbetingelser i laboratoriet? Eksp.gr.: CRF - prediksjon av egen persistens Kontr.gr.: PRF - prediksjon av egen persistens FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Kognisjon? ATFERDSDATA 100% 60% PREE FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Kognisjon? Vi lar uavhengige grupper av fp-er gjennomføre læring under CRF el. PRF Straks etter læring ber vi dem predikere egen persistens, gitt at belønning opphører Kognitiv ”sensitivitet”: PRF -> + persistens CRF -> - persistens FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Kognisjon? Resultater (to eksperimenter): Ingen kognitiv sensitivitet FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Persistens: Kognisjon? Konklusjon: Under betingelser hvor fp-er viser en atferdsmessig PREE ser vi ikke en parallell ”kognitiv PREE”. Fp-ene viser korrekt bedømmelse av læringsbetingelsene og egen atferd i situasjonen, men er ”blinde” for effekten av CRF vs. PRF på egen persistens. Interessant!!! FRODE SVARTDAL 21.09.2018

Svært mye forskning viser nær sammenheng mellom atferd og kognisjon: Læring: Kognisjon? Svært mye forskning viser nær sammenheng mellom atferd og kognisjon: Læringsbetingelser  kognisjon  atferd Ubevisst læring: Læringsbetingelser  (kognisjon)  atferd Atferdsløs læring: Læringsbetingelser  kognisjon  (atferd) FRODE SVARTDAL 21.09.2018