Hvordan formes samferdselen i nord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Advertisements

Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Regional transportplan Agder
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Planlegging i sjø – taretråling
Kommunereformen – status
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Bærekraftig samfunnsutvikling
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Presentasjon av status for Haugalandet vannområde i VRU
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
NAV i tall og fakta 2016.
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
NTP godsanalyse - kommentarer
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Kommunemøter RPBA - om RTP
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Midler til utvikling av arktisk landbruk
Norden som foregangsregion
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Inflasjon og arbeidsledighet
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Religion og Identitet Lisa Stornes
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Evaluering Regionrådet
Regional høringskonferanse 14.mai
Konsept regionalutvikling
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan formes samferdselen i nord Hvordan formes samferdselen i nord? Er det planleggerne, politikerne eller pengene som styrer? Nordisk vegforum, Kirkenes 18. november 2014 Regionvegsjef Torbjørn Naimak 19.09.2018

Tema: Hvordan formes samferdselen i nord? Er det planleggerne, politikerne eller pengene som styrer? Samordning og strategisk planlegging i NTP- prosessen Planlegging for framtidas næringsliv i nord Internasjonalt samarbeid og planlegging av transportsystemer over landegrensene 19.09.2018

Tidligere: Sterk politisk påvirkning Planleggerne, politikerne eller pengene? Tidligere: Sterk politisk påvirkning Veginvesteringer ble gjerne drevet fram av folkelige krav og aksjoner. Politisk viktig at «alle» samfunn skulle få sin vegforbindelse. Dette målet er langt på veg oppfylt i Nord-Norge i dag. Helårsveger og fergefrie forbindelser er stort sett utbygd der det er mulig. Tradisjon og aksept for politisk hestehandel om veginvesteringer. Både Stortinget og fylkeskommunene gjør detaljerte vedtak om veginvesteringer – og slik er det fortsatt i Norge. 19.09.2018

I dag: Større vekt på strategisk planlegging Planleggerne, politikerne eller pengene? I dag: Større vekt på strategisk planlegging Dagens vegplanlegging stiller større krav til langsiktige strategier: Behov for helhet i samferdselsplanleggingen. Fokus på gode byløsninger – også i Nord-Norge. Stor vekt på klimapolitikk, både gjennom miljøkrav ved samferdselsinvesteringer og ved å bygge veger som tåler mer storm og flom. Økt fokus på samfunnssikkerhet og beredskap, eks. når tunnelene på E6 gjennom Nordland rustes opp. 19.09.2018

Samarbeid med andre etater Samordning og strategisk planlegging i NTP Samarbeid med andre etater Statens vegvesen har samordningsfunksjon. Systematisk samarbeid med de andre transportetatene om Nasjonal transportplan 2018-2027 gjennom Regionalt kontaktutvalg. Vi utfordres til å se veginvesteringer i sammenheng med struktur for havner og flyplasser. Strategisjef Unni M. Gifstad i Statens vegvesen i møte i Regionalt kontaktutvalg sammen med representanter fra Jernbaneverket, Kystverket, Avinor, fylkeskommunene og Fylkesmannen, 19.09.2018

Økt vekt på næringslivets behov Samordning og strategisk planlegging i NTP Økt vekt på næringslivets behov Transportpolitikken skal fremme regional utvikling. Et sentralt mål å bedre framkommeligheten og redusere avstandskostnadene for å styrke konkurransekraften i næringslivet. Styrking av E6 gjennom Nord-Norge er prioritert i denne NTP-perioden – som et resultat av en faglig og politisk prioritering. Kartlegging av næringslivets behov står sentralt i det strategiske arbeidet foran neste NTP- periode. 19.09.2018

Nord-Norge som nasjonal vekstmotor Planlegging for framtidas næringsliv i nord Nord-Norge som nasjonal vekstmotor I Nord-Norge ventes fortsatt økonomisk vekst på grunn av mindre oljedrevet økonomi, stor offentlig sektor og stor andel eksport. En tredel av verdiskapingen i Nord-Norge er eksport. Forventet vekst innen sjømat, mineralindustri og reiseliv. Lavere forventet arbeidsledighet i Nord-Norge enn i resten av landet. 300 milliarder kroner i forventede investeringer i Nord-Norge fram mot 2022. 40 milliarder er investeringer i infrastruktur Kilde: Konjunkturbarometer for Nord-Norge november 2014. Utgitt av Sparebanken Nord-Norge 19.09.2018

Nordnorsk sjømat på alle verdens fat Planlegging for framtidas næringsliv i nord Nordnorsk sjømat på alle verdens fat Hver femte oppdrettslaks i verden er nordnorsk. En stadig større del av sjømaten fraktes fersk via veg. 19.09.2018

Utfordringer med å planlegge for framtidas næringsliv Planlegging for framtidas næringsliv i nord Utfordringer med å planlegge for framtidas næringsliv Behovene endrer seg raskt, blant annet avhengig av internasjonale konjunkturer. Transportbehov initiert av behov i naboland, eks. kan mineralindustrien i Finland og oljeindustrien i Russland ha størst interesse av jernbane og havn i Kirkenes. Strukturendringer i sjømatnæringene kan medføre at tidligere tunge behov faller helt bort, eks. ved nedlegging av fiskeindustrianlegg og lakseslakterier. Næringslivets transportbehov påvirkes i liten grad av langsiktig offentlig planlegging eller politiske vedtak. 19.09.2018

Lang historie for tosidig samarbeid Grenseløse transportsystemer Lang historie for tosidig samarbeid Sverige Trafikverket Luleå tekniske universitet Finland Lappland vegdistrikt Oulo vegdistrikter 19.09.2018

Samarbeid med Russland Grenseløse transportsystemer Samarbeid med Russland Etablert samarbeid siden 1993 Lokalt Finnmark/Murmansk, mot region og republikk og RADOR, Moskva Opprusting av E105 Kirkenes-Murmansk Trafikksikkerhet, blant annet bilbelteskilt og trafikantinformasjon Erfaringsutveksling, eks. tunnelkurs Vegmeldingstjeneste 19.09.2018

Første felles transportplan i nord Grenseløse transportsystemer Første felles transportplan i nord Joint Barents Transport Plan Norge, Sverige, Finland og Russland Ekspertgruppe ledet av regionvegsjef Torbjørn Naimak Presentert 24. september 2014. Ministererklæring signert. 19.09.2018

Grensekryssende hovedkorridorer Grenseløse transportsystemer Grensekryssende hovedkorridorer 19.09.2018

JBTP - Hva skjer nå? BEATA – finsk formannskap og oppfølging Grenseløse transportsystemer JBTP - Hva skjer nå? BEATA – finsk formannskap og oppfølging Ny arbeidsgruppe på gang som skal levere høst 2015 Stor internasjonal oppmerksomhet og interesse JBTP har vært eget tema på ca. 25 konferanser/seminarer En suksesshistorie? Joint Barents Transportplan ble presentert på 8 side i The Arctic Herald nr. 2 2014 19.09.2018