Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Strategisk ledelse og IKT
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Konferanse om fagskoleutdanning
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Forskningsrådets strategier for regional forskning og innovasjon
Regionale partnerskap en vei å gå for helhetlig kompetanse Regional kompetanseutvikling desember 2009 Kjell Magne Johansen.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Regionale forskningfond – Regionens muligheter BTVØ 2010 Erna Wenche Østrem, Forskningsrådet.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Regionale forskningsfond
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Regional planstrategi
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv i Nordland Gry Okan/Trine Ludviksen 28.september 2015 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
PARTNERSKAPSAVTALE FOR KARRIEREVEILEDNING Telemark.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Samhandling for effektive planprosesser
Læringsnettverk for kommuner
Regionalisering i Arbeids- og tjenestelinjen Brukerutvalget for NAV Hedmark 24. mai 2017 // Hans Petter Emilsen.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Prosjektleder Ann Evy Duun
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)

Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetansestrategi Agder 2030
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess Kathrin Jakobsen, Hordaland fylkeskommune

Nasjonal kompetansestrategi 19.09.2018

Status for plan-/strategiarbeidet Fylke Vedtatt plan/strategi Finnmark, Østfold, Hordaland Under arbeid Agder, Akershus, Hedmark, Nordland, Oppland, Trøndelag, Vestfold Integrert i andre planer eller strategier Møre og Romsdal Ikke påbegynt Sogn og Fjordane, Rogaland 19.09.2018

Grunnleggende utfordringer Strukturendringer på statlig og regionalt nivå Universitets- og høgskolesektoren Fylkessammenslåinger Manglende ressurser og kapasitet Mange planer som skal utarbeides For stor belastning på eksterne og interne aktører For mye prosess og for lite tiltak 19.09.2018

Forankring Ekstern forankring Politisk forankring Intern forankring 19.09.2018

Beste praksis - organisering God prosjektstyring Styringsgruppe Arbeidsgruppe, temagrupper, workshops Tydelig mandat Realitetsorientere lengde og omfang Avhengig av motivasjon, kunnskap, erfaringer, tidligere samarbeid Tydelig fylkeskommunalt eierskap Ansvaret for det strategiske arbeidet må ligge til fylkeskommunen Konsulentoppdrag på defieres tydelig og tidsavgrenses Arbeide faktabasert Analyser og statistikk bestilles underveis etter behov Trekke veksler på kunnskap fra eksterne aktører 19.09.2018

Beste praksis - representasjon Riktig representasjon Riktig fagområde/ansvarsområde Eksternt (som minimum): Universitet, høgskole, NAV, KS, NHO, LO Internt (som minimum): Planavdeling, Regional-/Næringsavdeling, Opplæringsavdeling (fagskole, fagopplæringskontor, videregåande skole), karrieresentre. Riktig nivå Dialog i forkant 19.09.2018

Beste praksis – internt og politisk Tett samarbeid mellom regional utvikling og opplæring i fylkeskommunen Må være forankret i ledelsen i begge avdelingene Involvere direktører og seksjonsledere som ledere i arbeidsgrupper Synliggjøre alle virkemidler Prioritere samarbeidsprosjekt som lett lar seg realisere i en tidlig fase Politisk forankring Formannskaps- vs parlamentarisk modell Avklare politiske spørsmål underveis Politisk representasjon 19.09.2018

Beste praksis – forpliktende samarbeid Hvordan etablere et forpliktende samarbeid? Etablering av partnerskap spesifikt for plan-/strategiarbeidet Tidlig involvering Etablere konsensus om utfordringsbildet Identifisere samarbeidsområder og synliggjøre gevinster av samarbeidet Bygge troverdighet og anseelse 19.09.2018

Beste praksis – innhold og utforming Synlig og tydelig del av plansystemet God samordning med andre planer og strategier Enkel å kommunisere ut Planen må diskutere hvordan balansen mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse kan bedres Framtidens kompetansebehov Kompetanseutvikling i arbeidslivet – EVU Dimensjonering av utdanninger Livslang karriereveiledning Inkludering av de som står utenfor arbeidslivet Plantema Fylke Framtidens kompetansebehov Akershus, Hordaland, Trøndelag, Nordland Kompetanseutvikling i arbeidslivet (EVU) Akershus, Hordaland, Nordland, Oppland, Trøndelag Helhetlige og fleksible utdanningsløp Finnmark, Hordaland, Møre og Romsdal, Oppland Grunnleggende verdier, endringskompetanse, kultur for læring Hedmark, Finnmark, Oppland Livslang læring - karriererettleiing Hedmark, Hordaland, Trøndelag Gjennomføring Møre og Romsdal Utenforskap Vestfold, Oppland, Akershus Befolkningsutvikling/mangel på arbeidskraft Nordland Dimensjonering Hordaland Kompetansearbeidsplasser Hedmark 19.09.2018

Videre utviklingsbehov Tydeliggjøring av roller og oppgaver Tydeliggjøre fylkeskommunenes ansvar og myndighet i den regionale kompetansepolitikken Legge føringer på deltakelse fra regionale statlige aktører Fylkeskommunen må være representert i styret for store statlige utdanningsinstitusjoner Fleksible utdanningssystem med økt regionalt handlingsrom Større regional innflytelse på tilbudsstrukturen i videregående skole Institusjonsakkreditering av fagskolene, bedre finansieringsordninger Rom for å gjøre regionale tilpasninger på innholdet i høgskoleutdanninger Kapasitetsløftet og lignende ordninger legges til regionale forskningsfond 19.09.2018

Videre utviklingsbehov Virkemidler for innovasjon og kompetanseutvikling Samordning av finansieringsordninger for EVU hos fylkeskommunene og forankring i regionale kompetanseplaner Avklaring av NAV sitt handlingsrom regionalt Karriereveiledning Flere karrieresentre Videreutvikle metodikken slik at arbeidslivets behov i større grad blir vektlagt Kompetansekrav i faget Utdanningsvalg 19.09.2018

Verdiløfte En regional kompetanseplan/-strategi Tydelig del av plansystemet Arbeide for å bedre balansen mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse i det regionale arbeidsmarkedet med fokus på: Framtidens kompetansebehov Kompetanseutvikling i arbeidslivet (EVU) Dimensjonering av utdanningstilbud Karrierveiledning Utenforskap. Utvikle tiltak som dekker hele feltet, ikke bare fylkeskommunens virkeområde Utarbeide planen/strategien i et samarbeid med viktige regionale aktører, som minimum NAV, NHO, LO, Universitet/høgskole, KS, og der en særskilt ser til at næringslivets behov blir formidlet. 19.09.2018

Verdiløfte 2. Et regionalt kompetanseforum Etablere en samarbeidsarena for regional kompetansepolitikk. Oppgaven kan enten legges til en allerede etablert arena eller man kan opprette en ny. Dersom det inngår i en etablert arena, skal regional kompetansepolitikk være en tydelig del av mandatet. Involvere sentrale regionale aktører som minimum NAV, KS, NHO, LO og universitet/høyskole Ta ansvar for å fasilitere og drifte samarbeidet. Sette framtidens kompetansebehov på dagsorden Sette i gang prosjekter på tvers av sektorer/bransjer/geografi som aktørene ikke har mulighet til å gjennomføre på egenhånd 19.09.2018

Verdiløfte 3. Et oppdatert kunnskapsgrunnlag Ta tydelig regionalt eierskap til arbeidet med kunnskapsgrunnlaget Levere en sammenfatning av kunnskapsgrunnlaget basert på en omforent forståelse av arbeidsmarkedets utvikling og kompetansebehov regionalt. Som minimum skal denne sammenfatningen inneholde Deskriptiv statistikk Hovedfunn fra kompetansebarometre Framskrivinger av regionalt arbeidsmarked Delta i nasjonale samarbeid og stille med egne administrative ressurser Etablere og delta i redaksjonsråd på tvers av fylkeskommunene Etablere regionale analysenettverk/statistikkutvalg (NAV, de store utdanningsinstitusjonene, NHO, fagskole/fagopplæring) som skal sørge for å lage oppdaterte framstillinger av regionale utfordringer og behov innenfor kompetansepolitikken. 19.09.2018