Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Anne M Jervell Info fra ledelsen Stikkord: •Styrket intern informasjon •Utlysing av faste forskerstillinger •Årsplan 2005 •Evaluering av SIFO.
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Omdømmeprofil for vår svømmeklubb Hva står vi for?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Legemiddelindustrien (LMI)
Acebook som strategisk verktøy Andreas Engen Willersrud, KSA Redaksjonsrådet UiT
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Definere og velge hovedmål og delmål
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Presentasjon Fra Finnmark – bor i Bærum 50 år gammel Gift, en datter og en hund Utdannet journalist og masterutdannelse innen kommunikasjon og ledelse.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Likepersonarbeid er en av satsningsområdene i Rammeplan Mål for perioden: 1)At det er etablert gode rutiner for samarbeid mellom organisasjonsleddene.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Ny infostrategi Forslag til prosess Presentasjon for leiargruppa i Møre og Romsdal fylke 11. mai 2009.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Verktøy for å kartlegge holdninger
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
BarentsWatch Kaffeinfo august 2011 Gjermund Haugen
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Meteorologiske møteplasser: samfunnsmeteorologenes rolle
Plan for Sosiale medier
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Filter/fokusområde - Politikk
Sett inn video fra Vimeo:
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Gode alene – enda bedre sammen?
Strategisk plan Meteorologisk institutt
1 Kommunikasjon.
Velkommen til foreldremøte
Arbeidskultur i Drammen kommune
Samtaletrekk B – Samarbeid
25. desember 2018.
Evaluering eBorger Pilot
Tematiske inngangsveier
VERDENS BESTE VERTSKAP
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt 2012-2017 Hvilke forventninger har dere til en kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt? Og til disse ti minuttene? Hvorfor begynner jeg å snakke om dere – jo, fordi den retningen vi går i når det gjelder kommunikasjon og formidling er det vi som er ansatt på instituttet som bidrar til. Det der ikke bare kommunikasjonsseksjonen, eller bare tv-meteorologene. Det er alle. Det dere skal få nå er en kortversjon av strategien, men en gang i løpet av våren/ høsten vil vi gjerne komme ut til avdelinger og presentere strategien og høre hva dere mener og har behov for – og utvikle arbeidet med kommunikasjon videre. Instituttet har jobbet med en strategisk plan hvor det blir pekt ut noen satsningsområder og et bilde av hvor vi skal, kommunikasjonsstrategien henger seg på strategisk plan, men ser verden med kommunikasjonsbrillene. Verden sett gjennom kommunikasjonsbrillene har andre nyanser enn om man har på seg geofag eller it-briller. Ut fra kommunikasjon må vi tenke omdømme, kommunikasjonskanaler, målgrupper og hvordan vi når fram med budskap.

Som nevnt innledningsvis er det viktig at kommunikasjonsstrategien hekter seg på strategisk plan. Det er den som peker ut retningen for instituttet, og da må vi spørre hvordan kommunikasjon og formidling kan bidra til å bevege oss i ønsket retning? Utvikle værvarslings- og klimatjenesten – her er det flere tiltak som nevnes i forbindelse med strategisk plan, men vi ser dette gjennom kommunikasjonsbrillene og sier at grepene vi skal gjøre er å sørge for at Vi er brukerfokuserte og innovative i formidlingen. Dette er noe å strekke seg mot – vi skal være bevisste på hva brukeren har behov for, ikke begrunne ting kun ut fra at vi synes det er viktig Ikke bare å lene seg tilbake på et godt omdømme, og tenke at vi fortsetter med det vi gjør – for vi har jo gjort mye riktig, men se om det er andre grep vi skal gjøre når vi skal formidle – innovative i formidlingen

Vi sier også i strategisk plan at vi skal utvikle organisasjon og ledelse Bedre intern kommunikasjon er blitt etterlyst mye her på met.no, vi sier noe om hva intern kommunikasjon skal oppnå – den skal fremme en positiv delekultur som sikrer at vi jobber godt sammen. Og da er vi litt tilbake til starten – dette er ikke noe som kommunikasjonsseksjonen alene har som mål – dette er instituttets mål

I tillegg er det pekt ut noen spesielle områder i strategisk plan som er viktig for met.no i denne perioden: Være synlig i nordområdene Kommunikasjonsmål 3: Gjøre met.no’s rolle i nordområdene kjent i viktige miljøer   Utvikle de maritime tjenestene Kommunikasjonsmål 4: Styrke met.no som formidler av maritime varsler

Strategiske satsningsområder i 2012 – 2013 Styrke kommunikasjonskompetansen og forståelsen hos medarbeidere som jobber med formidling og brukerkontakt Styrke kommunikasjonsarbeidet i forbindelse med ekstremværvarsling Bygge kompetanse for hvordan formidle usikkerhet, verifikasjon og sannsynlighet ovenfor ulike målgrupper Styrke internkommunikasjon Etablere met.no’s digitale strategi Klargjøre og gi stolthet til vår identitet Utmeisle og iverksette en strategi for klimakommunikasjon Tydeliggjøre satsningen på nordområdene både internt og eksternt Nå har jeg tegnet opp noen mål som styrer retningen for de små skrittene vi tar hver dag, og da har vi valgt ut noen strategiske satsningsområder for 2012 – 2013 for å konkretisere og prioritere. Styrke kommunikasjonskompetansen og forståelsen hos medarbeidere som jobber med formidling og brukerkontakt Vi har valgt ut noen kurs som vi har tilbudt for ansatte – et om å gjøre budskap korte og forståelige og til høsten kommer det et som heter «møt brukeren». Mye av brukerkontakt i dag foregår på e-post, brukere som skriver til yr, klima, meteorologi og observajsjon. IT jobber med å få på plass en ServiceDesk, et slags saksbehandlingsverktøy. Med dette vil vi få bedre oversikt over hvilke henvendelser som kommer til instituttet – og dermed kan vi forbedre brukerkontakten. Styrke kommunikasjonsarbeidet i forbindelse med ekstremværvarsling Har har vi to prosjekter som er i gang, i samarbeid med andre: Informasjonspakker og meteorologen på yr – som er å kommunisere bedre til allmennheten, bruker mer visuelt – type kart – og med meteorologen på yr – skal meteorologene kunne Bygge kompetanse for hvordan formidle usikkerhet, verifikasjon og sannsynlighet ovenfor ulike målgrupper Verifikasjon jobbes det med på yr nå – se på bloggen om.yr.no – nå vil vi bli bedre på nedbør. Usikkerhet og sannsynlighet bør inn i 2013. . Styrke internkommunikasjon Strategi for intern kommunikasjon er snart klar, kartlegging er gjort, flere aktiviteter er nærstående: internblogg, Innblikk v2 – nytt intranett er i 2014 Etablere met.no’s digitale strategi Prosjekt til høsten hvor vi ser på innholdsstrategi for met.no, halo, kss og intranett. Spesielt for de tre eksterne får vi sett på sammenhengen. Klargjøre og gi stolthet til vår identitet Prosjekt om ny visuell identitet, på Knutepunkt i Tromsø ble de som var der kjent med Neue. Men dette handler om mer enn en logo, og det håper jeg at dere vil merke etter hvert. Utmeisle og iverksette en strategi for klimakommunikasjon Strategi nylig laget, skal ut på høring og så i gang fra høsten. Tydeliggjøre satsningen på nordområdene både internt og eksternt Åpningen av nettportalen BarentsWatch, som er et ledd i regjerningen nordområdesatsning. er første anledning internt – 30. mai blir det ikke vanlig kaffeinfo, men markering av at vi er en sentral leverandør av data. Mer info kommer.

Bilde: Kursholder Euro Business School