Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Plan for Sosiale medier

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Plan for Sosiale medier"— Utskrift av presentasjonen:

1 Plan for Sosiale medier
Meteorologisk institutt Paralleller på tvers av alt jeg jobber med. yr, HALO, met.no. Og prosjektarbeid på tvers i en organisasjon fordrer en form for dialog i mange ledd og mellom mange brukere med forskjellige behov. Slik er også sosiale medier! Sosiale medier er ikke et eget univers og dreier seg ikke om kun Facebook eller Twitter. Vi må heller tenke at sosiale medier er en forlengelse av den formidlingen vi ellers gjør på instituttet. Det beste eksempelet vi har er det prosjektet Jørn nevnte i sitt foredrag om prioriteringene på yr – «meteorologen på yr». Der tar vi sikte på å skape en flate for meteorologen basert på en «live-tankegang» eller en form for «nyhetstankegang», hvor meteorologen får muligheten til å utdype eller forklare en værsituasjon dersom det er behov for det. @meteorologisk haloblogg.wordpress.com om.yr.no met.no Mai-Linn Finstad

2 Hvor er vi tilstede? yr.no – Facebook og bloggen om.yr.no
met.no – HALO – haloblogg.wordpress.com Vi har valgt oss ut noen medier etter egnethet og ressurser som vi velger å satse på i 2012. For yr sin del følger vi opp det gode arbeidet som allerede gjøres på Facebook, der både MetKlim, Kommunikasjon og NRK deltar i dag. Vi skriver også blogg, hvor både FoU, MetKlim, Kommunikasjon og NRK deltar. For met.no følger vi opp arbeidet med Twitter For HALO har vi opprettet en blogg hvor sentrale prosjektmedarbeidere med tverrfaglig bakgrunn deltar. I tillegg har vi også kontoer på youtube og på flickr som er mulig å bruke, og vi har reservert en Facebookside for Meteorologisk institutt og for HALO. Vi har valgt å ikke være tilstede på google+ og LinkedIN nå, men sistnevnte kan bli aktuell i forbindelse med rekruttering, muligens kombinert med bloggformatet. Initiativ og ressurser er det som avgjør her. Sosiale medier er en forlengelse av den kommunikasjonen vi allerede har med publikum, samarbeidspartnere osv. met.no Mai-Linn Finstad

3 Hvem ønsker vi å nå? Allmennheten Samarbeidspartnere Fremtidig ansatte
Media Myndigheter I og med at Sosiale Medier er en forlengelse av det arbeidet som gjøres allerede, så synliggjøres også det i de målgruppene vi ønsker å nå. met.no Mai-Linn Finstad

4 Fordeler med kommunikasjon i sosiale medier vs e-post og telefon
Hvordan når vi dem? Fordeler med kommunikasjon i sosiale medier vs e-post og telefon Vi er operasjonelle, men ønsker også å være initiativtakere og dele vår kunnskap, i stedet for å være et serviceorgan som sitter på gjerdet å venter. Mediehverdagen har blitt slik at nyhetsmediene er raskt ute med en sak før all dokumentasjon foreligger – de oppdaterer heller saken «live» underveis. Dette krever en annen form for overnasjonalitet. Det å være i forkant blir viktig. Knyttet til våre tjenester og det operasjonelle svarer vi på mange spørsmål i det daglige. En del av disse er gjentagende og vi kan dra fordeler av å være mer åpent ute med spørsmål og svar, slik at vi svarer fra en til mange og at vi kommer dit at brukerne selv hjelper hverandre! met.no Mai-Linn Finstad

5 Hva ønsker vi å oppnå? Kortsiktig mål: Langsiktig mål:
Være tilstede, lære og prøve ut, samt lytte og engasjere brukerne Langsiktig mål: Spre resultatene av vårt arbeid (varsler, forskning) Øke nytten for brukerne ved å utnytte de spesielle egenskapene som kjenner sosiale medier Selv lære mer om hva som er nyttig, og dermed bli enda dyktigere i spredningen av vårt arbeid Øke interessen for meteorologi generelt og nytten av å ha et statlig meteorologisk institutt spesielt Sosiale medier har vokst frem på bakgrunn av en delekultur som vi kjenner godt. Vi har satt opp noen konkrete mål for hva vi vi ønsker å oppnå. Bak dette ligger tanken om å dele mer av vår kunnskap, yte god kundeservice og opprettholde det gode omdømme vi har. met.no Mai-Linn Finstad

6 Retweets? Et eksempel på måloppnåelse i forbindelse med å være tilstede og engasjere brukere ser vi med disse tweetene og retweets som det heter når våre følger deler vårt budskap videre med sine følgere. 3. Februar twitret vi om Rasmus og hans kollegers innlegg på Wall Street Journal og fire har videresendt budskapet innen kort tid. Og det andre eksempelet viser en bruker som spør oss om når Android-Appen for yr kommer. Spørsmålet fikk vi 30. juni og til jul ble den lansert. Vi fulgte da opp brukeren med nytt svar etter lanseringen og han meddelte dette til sine 809 følgesvenner. Dette viser et potensiale også i forbindelse med det langsiktige målet vårt om å spre resultater av vårt arbeide. met.no Mai-Linn Finstad

7 Nettverksbygging? På Twitter følges vi av media, offentlige samarbeidspartnere og sentrale aktører i faglige kretser, så vel som privatpersoner. Vi har følgesvenner innenfor alle målgruppene våre, flere av dem er kjente samarbeidspartnere fra prosjekter og operasjonell drift. Denne nettverksbyggingen er nyttig for å nå de målene vi har satt oss. met.no Mai-Linn Finstad

8 På yr.no sin Facebook-side har vi en gruppe som veksler på å svare på spørsmål. Både MetKlim, Kommunikasjon og NRK deltar i dette arbeidet. Her ser vi et typisk spørsmål fra en bruker som våre meteorologer svarer godt på! Og her i samarbeid med hverandre  met.no Mai-Linn Finstad

9 Ansatte og sosiale medier
Vi setter pris på å ha engasjerte ansatte som søker- og deler kunnskap i sosiale medier. «Meteorologisk institutt gir derfor sine medarbeidere mulighet til å bruke sosiale medier i arbeidstiden, i det legger instituttet til grunn at medarbeiderne ikke misbruker muligheten, og for øvrig tar lojalitetsplikten til etterretning (rundskriv 1/11)» Litt av bakgrunnen for at jeg står her i dag å snakker om sosiale medier er for å minne dere på at sosiale medier ikke er et eget univers, men en del av formidlingen vi gjør. Den delekulturen vi forfekter har et ansikt utad via formidling og ansattes deltakelse, både i forbindelse med å dele av sin kunnskap og bygge nettverk er viktig for instituttet. met.no Mai-Linn Finstad

10 Retningslinjer for medarbeidere som representerer Meteorologisk institutt
Den planen vi utarbeider nå vil derfor være å finne på innblikk sammen med det notatet det vises til her. Dere finner det ved å gå til profilering i menyen. met.no Mai-Linn Finstad

11 yr.no endrer folks bruk av værvarsler..
Meteorologen på yr blir et viktig bidrag i forbindelse med å bli bedre på å formidle usikkerhet og sannsynlighet. Vi ser av kommunikasjon med brukerne at det er en god del som sjekker yr i stedet for å åpne døra. Med geolokasjoner og 8.2 millioner steder og værsymboler har yr vært med på å forme en presisjonskultur som stadig gir oss utfordringer. Mer forståelse omkring usikkerhet og sannsynlighet vil bli viktig for utviklingen av yr på lengre sikt. Det beste eksempelet vi har er det prosjektet Jørn nevnte i sitt foredrag om prioriteringene på yr - meteorologen på yr. Dette er et prosjekt som tar sikte på å skape en flate for meteorologen basert på en «live-tankegang» eller «nyhetstankegang» om man vil, hvor meteorologen får muligheten til å utdype eller forklare en værsituasjon. ..og dette gir oss store utfordringer! met.no Mai-Linn Finstad

12 Nysgjerrig på vår aktivitet i sosiale medier?
Vi ønsker å være åpne omkring vår aktivitet i sosiale medier. Kortversjonen av det jeg har gjennomgått i dag blir derfor lagt ut på met.no til allmenn beskuelse. Nysgjerrig på vår aktivitet i sosiale medier? Jeg koordinerer sosiale medier så de som ønsker å opprette kontoer på vegne av instituttet, må gjerne ta kontakt med meg. @meteorologisk haloblogg.wordpress.com om.yr.no met.no Mai-Linn Finstad


Laste ned ppt "Plan for Sosiale medier"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google