Barnehagepolitisk offensiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Rolighetsmoen barnehage
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Samarbeid mellom skole og hjem
Framtidens barnehage.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Flere barnehagelærere!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Kommunereform - hva skjer?
Politisk påvirkning.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Bli med! Barn.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Barnehagens egensart – hva må til?
Velkommen til foreldremøte!
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Pedagogisk dokumentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Om Verdensdagen for psykisk helse
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagepolitisk offensiv

Bakgrunn Utdanningsforbundets sentralstyre vil styrke vårt arbeid med barnehagepolitikk Oppnå bred politisk tilslutning til en lovfesting av en barnehagelærernorm på minst 50 % av de ansatte som jobber direkte med barna. 17.09.2018

Barns utdanning starter i barnehagen ! Til diskusjon Barns utdanning starter i barnehagen ! 17.09.2018

Utdanningsforbundet mener det Har alle kjennetegn og oppgaver som andre utdanningsinstitusjoner har. Sosialisering, læring og danning Ulike arbeidsmåter 17.09.2018

LEK Danner grunnlaget for sosialisering, utvikling læring og danning. Egenverdi «Bieffekter» Barnehagen danner et solid fundament for barns videre utdanning Hva mener barnehagelærere om hvordan barn lærer? 17.09.2018

Hvordan lærer barn? 17.09.2018

BUDSKAP Barns utdanning starter i barnehagen, derfor trengs det flere barnehagelærere 17.09.2018

Delmål Synliggjøre barnehagelærerens kunnskap og kompetanse Synliggjøre barnehagen som utdanning Hva sier vi til foreldre når vi har vært på tur? Hvordan ser vi på borddekking/påkledning? 17.09.2018

Beskrivelse av hverdagen Hva skjer her? Hva er det vi vet som ikke andre vet? 17.09.2018

Hva sier forskningen? Det er god økonomi for samfunnet å investere i kvalitetsbarnehage Personalets kunnskap og kompetanse er den viktigste faktoren for barnehagens kvalitet Barnehagelærere har fått flere administrative oppgaver Barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter har lav grad av arbeidsdeling i møtet med barna Barnehagelærere slutter i barnehagen fordi de får lite anledning til å bruke og å utvikle faget sitt 17.09.2018

Hvordan skal vi jobbe for dette? Fra mening til sannhet Prate opp faget vårt Påvirke politikere? Påvirke foreldre? Påvirke venner? Påvirke kolleger? Hva mener assistentene og fagarbeiderne? Ser man forskjell på arbeidet i barnehagen? Bruker vi fagspråket vårt? 17.09.2018

Ambassadører Talspersoner Ekstra fokus Skrive innlegg, skrivekurs Lage brosjyre 17.09.2018

Konsekvenser Barna Foreldrene Alle barnehagebarn får en god barndom. Barna får innfridd sine behov for trygghet, omsorg og lek. De får venner. De erfarer og lærer en masse. Allsidig utvikling, bredt grunnlag for videre liv, også skolegang. Foreldrene Trygghet for at alle barn blir sett og møtt ut fra den de er. Trygghet for at barnets behov blir dekket. Bedre samarbeid med barnehagen, blant annet om dens innhold. Foreldrene blir tatt på alvor som eksperter på sine egne barn. 17.09.2018

Konsekvenser Barnehagelæreren Samfunnet Større fagmiljø har en rekrutterende effekt. Større fagmiljø vil føre til en sterkere trygghet i yrkesutøvelsen, faglig utvikling og profesjonsutvikling. Samfunnet Vil tjene økonomisk gjennom en mer stabil arbeidsstokk, ved å forebygge ekskludering og mobbing og gi et større bidrag til sosial utjevning. Flere barnehagelærere vil hindre uheldig utvikling hos enkeltbarn. Flere barnehagelærere vil bedre svare på hele det brede mandatet barnehagen er gitt. 17.09.2018

Spre det glade budskap  17.09.2018