Video i undervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Variabel, Bokstavuttrykk
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Uke 9 27.feb- 4.mars Uke 9 27.feb- 4.mars Verdiord: Tålmodighet.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Informasjonsmøte november 2016
Matematikk 101 og 102.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Velg digital postkasse på Norge.no
Bruk av video i undervisning
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Brøk Brøkbegrepet.
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Nettverksledersamling
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Velkommen til forskerøya Engia!
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Gang.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Å arbeide i studiegruppe:
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Undervisning med ny vri
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Universell utforming av kompendier
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Digitale systemer ved OsloMet
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Periodeplan for Januar 2019
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Modul 4 – Representasjoner
Hvordan lese klassetimeplanen?
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Brøk Brøkbegrepet.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Enkel brukerveiledning
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Video i undervisningen

Hva kan video brukes til? I matematikken er det grovt sett fire ting jeg bruker videoer til Gjennomgang av fagstoff på forhånd («Flipped classroom») Løsning av oppgaver Som motivasjon før vi begynner med et tema. Tilbakemelding på innleveringer Andre ting

Flipped classrom i matematikk Prinsippet for flipped classroom er at en gjør læringsressurser (ofte videoer) tilgjengelig for studenter/elever i god tid før selve undervisningen slik at de kan jobbe med dette på egenhånd. Ordinær undervisningstid kan da i større grad brukes til diskusjoner og refleksjoner rundt fagstoffet.

Flipped classrom i matematikk Flipped classroom og flipped classroom er to forskjellige ting. Noen ganger kan en gjennomgå et tema i sin helhet på videoene, andre ganger kan det bidra til å ta vekk litt frustrasjon. Min erfaring er at det varierer litt med hvilken emne en har med hvordan en legger opp arbeidet med videoer.

Flipped classrom i matematikk De lærde strides om hvor lang en video skal være. Mine er fra 2 minutter til en time. Det nytter ikke å gjøre det slik som en del av bøkene jeg brukte på egne studier gjorde: «Beviset er overlatt til leseren som en oppgave» «Etter litt algebra så får vi følgende uttrykk»

Flipped classrom i matematikk La oss se på et par eksempel fra en video der faglærer gjennomgår et tema. Ene videoer en basert på opptak i klasserommet. Den andre med skjermopptak. Snurr film og vi snurrer mere film

Løsning av oppgaver Jeg bruker videoer mye til å løse oppgaver. La oss se på et eksempel. (I litt forkortet versjon som er tilpasset dette kurset) Snurr film

Løsning av oppgaver I mange tilfeller er det enklere å forklare ting gjennom en video enn å lage en skriftlig løsning i word eller for hånd. Det tar i grunnen kortere tid å lage video enn å svare skriftlig, når en først har lært seg verktøyet. Det har en gjenbruksverdi. Flere av videoene er brukt på flere kurs og de vil bli brukt igjen neste år.

Motivasjonsvideoer Dette er noe jeg begynt å eksperimentere litt med nå i det siste. Her er en jeg laget til studentene i forbindelse med statistikkundervisningen. Formålet er her er å vekke studentene og få de litt interessert i temaet. Snurr film (Håper vi ikke har noen Høyre politikere i salen)

Tilbakemelding på oppgaver Jeg har i noen tilfeller valgt å gi tilbakemelding på oppgaver gjennom video fremfor å gi skriftlig tilbakemelding. Av og til (men ikke alltid) passer det bedre med en videofeedback. Her er et eksempel på en tilbakemelding til Lille Kari Snurr film

Andre videoer Her er en film jeg laget i forbindelse med nettforelesning for førskolen for noen år tilbake. Jeg ønsket å demonstrere en aktivitet om tall og telling til studentene. Siden jeg satt alene i rommet måtte jeg finne på noe lurt. Snurr film

Andre videoer Her har jeg jukset litt. Dette er en rekonstruksjon som jeg har laget. Det originale opptaket finner jeg dessverre ikke igjen, så derfor laget jeg en rekonstruksjon.

Hvordan lage videoer? I mine videoer skriver jeg mye for hånd, men jeg trekker også inn andre ting som word dokumenter, GeoGebra og Excel. En kan selvsagt bruke Powerpoint også, men det har jeg gjort i liten grad.

Hvordan lage videoer? Som disse videoene avslører har jeg brukt forskjellige tekniker. Filming med kamera og bruk av grønntavle Filming når jeg skriver på ark. (Ikke vist her) Skjermopptak. Her bruker jeg et program til å filme selve skjermen.

Hvordan lage videoer? Det finnes flere programmer for å lage videoer der en tar skjermopptak. Jeg bruker Screencast-o-matic som er lett å bruke og lett å komme i gang med. Den finnes både som gratisversjon og en proversjon med litt flere muligheter. La oss se på hvordan vi kan lage videoer med Screencast.

Hvordan lage videoer? Da ser vi på hvordan Peer lager en video og hvor enkelt det egentlig er.

Lenker Acecad skrivebrett til å håndskrive: http://www.ps.no/papercaster-digimemo-a402-digital-notatblokk/cat-p/c/p2572957 Screencast-o-matic, program for å ta skjermopptak: http://www.screencast-o-matic.com/ Notebook, programvaren til Smartboard. Så vidt jeg vet finnes ikke gratisversjonene lenger, men her er lenke til en 90 dagers prøveversjon: https://education.smarttech.com/en/products/notebook/download#trial