Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Barn som pårørende –lovendring
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Regjeringens arbeid med samisk språk
Sør-Aurdal Arbeiderparti Valgprogram
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Å være i prosess Lier kommune Sandefjord
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Ny organisasjonsmodell og samarbeidsavtale innen rus og psykisk helse mellom Fræna og Eide kommune «SAMMEN OM MESTRING»
Oktoberseminar på Solstrand hotell oktober 2009 Familiens Hus Familiens Hus Familiens Hus i Øygarden kommune.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Samling for styrere og pedagogiske ledere i barnehagene
Kompetanse for mangfold
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Utvalg for Oppvekst og Kultur
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
REalfagskommune!.
Koordinerende enhet for habilitering- og rehabilitering
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hvordan gjøre det umulige mulig?
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune Tidlig innsats Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune

Bakgrunn Definisjon Involverte Hovedmål Resultatmål Utfordringer Status pr i dag Videre arbeid vårhalvåret 2018

Bakgrunn for prosjektet Hasvik kommunestyre har, utfra de funn og årsakssammenhenger som er påvist i helhetlig folkehelseoversikt, prioritert to folkehelseutfordringer som skal settes fokus på i kommende planperiode; Hvordan forbedre oppvekstvilkår og fremtidsutsikter for barn og unge? Hvordan forbedre somatisk og psykisk helse gjennom endringer av levevaner? I Tidlig innsats prosjektet søker vi å ta tak i folkehelseutfordring nr. 1.

Hasvik kommune, må i følge folkehelseoversikten, jobbe for å: redusere andelen som sliter med psykiske problemer, spesielt i den yngre befolkningen. øke andelen av befolkningen som fullfører videregående opplæring. å bevisstgjøre og legge til rette for at nye foreldregenerasjoner kan bidra til å styrke framtidsutsiktene for egne barn. endre levevaner, for å gjennom dette å redusere graden av livsstilssykdommer i Hasvik kommune.

Hva er tidlig innsats Tidlig innsats er både innsats tidlig i et barns liv, og å gripe inn tidlig når problemer oppstår eller avdekkes; Barn, unge og deres familier skal gis hjelp og bistand til rett tid, på rett sted, med riktig hjelp og så tidlig som mulig Tidlig innsats skal skje så tidlig som mulig i barnets utvikling, men også så tidlig som mulig når hendelser/ problemer oppstår uavhengig av alder Tidlig innsats innebærer forebyggende arbeid i tjenestetilbudene, og at adekvat hjelp gis før problemer blir komplekse og fastlåste

Involverte i prosjektet

Kommunens barnehager Kommunens grunnskoler Kommunens forebyggende tjenester/ hjelpetjenestene PPT: Pedagogisk –psykologisk tjeneste FFR: Familie, Forebygging og Rehabilitering

Prosjektets hovedmål Økt fokus på helhetlig folkehelsearbeid mot barn og unge skal bidra til at vi leverer riktige tjenester til riktig tid!

Resultatmål Ansatte skal oppleve bedre innsikt i andre kommunale tjenester involvert i prosjektet bedre samarbeid mellom tjenestene økt kompetanse i foreldreveiledning/støtte større grad av foreldrestøttende arbeid i sin virksomhet felles kompetanseheving at nye rutiner er implementert høyere grad av delingskultur i og mellom tjenestene

Foreldre/foresatte skal oppleve at barna og de selv mottar gode tjenester-hjelp og støtte

Barn og unge skal oppleve bedre faglige resultater bedre læringsmiljø

Utfordringer tjenester med ulik kulturer skal samarbeide. små enheter med få ansatte og særlig sårbarhet med hensyn til fravær prosjektet krever deltakelse av alle involverte virksomheter - uavhengig av andre interne satsinger og utviklingsarbeid prioritere tidlig innsats framfor andre oppgaver

Status pr i dag Faste tverrfaglige samlinger med ekstern bistand Kompetanseheving om vold og overgrep Etablert tverrfaglige drøftingsmøter Utdannet 2 ICDP veiledere Gjennomført foreldremøter i forhold til TI Informasjonsmøte til personell i barnehage/skole

Videre plan for vårhalvåret ICDP for barnehagepersonell Kompetanseheving av personell i barnehage/skole Tverrfaglig skolehelsetjeneste Foreldrekurs Tverrfaglige systemmøter

Takk for oss