Kunnskap om dagens ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Advertisements

Sosial integrering Geir Hyrve.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Av: Anette Helene Smørdal
Å være barn og foreldre i 2013
Fremtiden kommer plutselig! Barns og unges mediehverdag
Førstereisgutt, 15 år gammel. CA 1910
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Kultur og sosialisering
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?. Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil.
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
20.januar Lofoten som arena for opplevelse av kulturarven Jonny Finstad, Lofotrådet.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil identitet. Du behøvde ikke å være den samme.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Avd. for helseopplysning - SiA
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Samhandling med ungdom
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Erfaringer med studenter
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Om å være lærer i (lærerutdanning for) ungdomsskolen
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
PRAKSISMØTE.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Ungdom identitet og skole.
Evaluering og mappevurdering
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
En tenåring i huset.
Læring på ungdomstrinnet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
KrFs skolepolitikk.
Mattias Øhra 2002.
Overskrift framside.
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
Religion og Identitet Lisa Stornes
Den norske velferdsstatens framtid
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
ATV 14.desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskap om dagens ungdom Mattias Øhra

Ungdom Anders Bakkens innlegg stresser behovet for ungdomskunnskap som en sentral del av en moderne profesjonsrettet læreridentitet! Står dagens ungdomskultur i fare for å bli kolonialisert av forbrukerkulturen? Er familie, venn, og utdanningsorienteringen blant unge i dag et uttrykk for en radikalisert individualisme? Eller et uttrykk for tradisjonelle valg og verdier? Ungdomskulturen står ikke i opposisjon til voksensamfunnet (Bakken). Hva med voksenkulturen? Er det slik at voksenkulturen har nærmet seg ungdomskulturen?

Ungdom og identitet Jeg vil være meg selv Finne min egen stil Jeg vil være et kult, medlem av gjengen Jeg vil være som de andre i gjengen Hvem skal jeg bli?

Påvirkning: Sterk påvirkning fra tenåringskulturen Sterk påvirkning fra venner Sterk påvirkning fra media Sterk påvirkning fra mote

Media / populærkulturen Media og populærkultur blir det nye skattekammer for postmoderne identitetskonstruksjon 5

Identitet, mote og livsstil: Det som kjennetegner vår tid er at forbrukerkulturen står mye sterkere enn tidligere I dag må du ha mye for å være sosialt med. Og være som alle andre og dermed høre til, handler i dag om kjøp av ting som er moderne (Livsstil).

Hvem bestemmer hvem jeg skal være?

Kulturell frisetting Den enkelte må skissere, utprøve og omformulere sin egen identitet.

Dannelse? En ny selvdannelse i en ambivalent verden? Nye fellesskap? Identitet og forbruk? Nye klasseskiller og maktstrukturer? Privat versus offentlig? 9

Perspektiver? Fare for at vi blir for pessimistiske og reaksjonære Skru tiden tilbake, gamle kart osv Fare for at vi ikke ser at barn og unge i dag må forvalte en frihet som er komplisert Markedsmakten er reell! Flere og flere valg overlatt til den enkelte Fare for at vi fanger opp at det er en ny tid med nye krav for å lykkes? Radikal individualisme forbrukeridentitet 10

Dagens skole Hvordan gjenreise skolen som en samfunnsdannende institusjon i hyperindividualismens tidsalder? Skolen i brytning mellom det verdiskapende og det verdioppløsende må ta inn over seg denne virkeligheten men samtidig skape nye fellesskap og frirom (Slagstad 2000). Mattias Øhra 11

Høgskolen i Vestfold: LUT* (2007-2010) Fag Ungdomskultur Profesjon (praksisprosjekt) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den didaktisk sterke læreren som er i stand til å tilrettelegge sin undervisning ut i fra varierte arbeidsmåter som er tilpasset den enkelte elev Utvikle den sosialt kompetente læreren som har en grunnleggende innsikt i norske ungdommers kultur og oppvekstvilkår. En lærer som er i stand til å administrerer en balanse mellom tydelig lærings/klasseledelse og ett inkluderende og motiverende læringsfellesskap *Lærerutdanning for Ungdomstrinnet