DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Den ideelle kommunesammenslåing
Karmøy brann- og redningsvesen
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Medvirkningsprosesser i norske kommuner Jacob Aars Rokkansenteret, UiB.
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Rådmann Bjørn Fauchald, Vestre Toten kommune
KOMMUNEREFORMEN KS Høstkonferanse Østfold - 20
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
ordfører Thorvald Hillestad
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Samhandling for effektive planprosesser
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Gode alene – enda bedre sammen?
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Victor Ebbesvik, KS Vest 27. og 28. februar 2019
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Utskrift av presentasjonen:

DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø på oppdrag fra KS og KRD våren 2005

BAKGRUNN FOR PROSJEKTET Høsten 2004 ble det gjennomført en rådgivende folkeavstemming om sammenslutning av kommunene Sør- Aurdal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre og Øystre Slidre til en kommune. Til tross for at alle de fire ordførerne anbefalte sammenslutning ble det stort Nei-flertall i tre av kommunene. Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Prosjektet består av to deler 1. Hvordan kan vi forklare resultatet av folkeavstemmingen i Valdres, og hva kan andre kommuner som skal inn i en sammenslutningsprosess, lære av prosessen i Valdres? 2. Hvilke muligheter gir Inndelingslovens §10 for innbyggerhøringer og politiske beslutninger om sammenslutning? Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

INFORMASJONSGRUNNLAGET 25 personlige intervjuer som varte fra 45 min til 2 timer Spørreskjema til alle kommunestyre-representantene - svar fra 60 av 93 Faktarapport m/vedlegg Noe skriftlig informasjon fra kommunene Gjennomgang av mediaoppslag - særlig avisa Valdres Opinionsundersøkelsen til avisa Valdres Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Telemarksforsking-Bø Hvorfor stemte folk JA? To hovedargumenter: Mer effektiv og kostnadsbesparende kommuneadministrasjon med bedre kompetanse Kommunen vil ha større tyngde utad, arbeidsmarkedet vil fungere bedre og regionen vil bli mer attraktiv som bosted og for næringslivet Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Hvorfor stemte folk Nei Kommunepolitikernes vurdering av folks oppfatning (rangert): For stor usikkerhet om konsekvenser av sammenslutning Sentralisering og at eksisterende kommunesentra blir tømt for service – både offentlig og privat Statens gulrøtter er for små Store forskjeller i kommuneøkonomi mellom de fire kommunene Sammenslutningsprosessen gikk for fort Arbeidsplasser vil gå tapt Kvaliteten på tjenestetilbudet vil bli dårligere Folks tilhørighet til lokalsamfunnet blir dårligere Kommuneøkonomien vil bli dårligere på lengre sikt Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Hva kan andre kommuner lære av prosessen i Valdres (1) Kommunepolitikerne må ansvarliggjøres i forhold til prosessen Prosessen bør være trinnvis, og kunne avbrytes undervegs Prosessen bør gjennomføres innenfor en kommunestyreperiode Positive og negative konsekvenser må synliggjøres så langt det lar seg gjøre Informasjonsopplegg og skisse til organisasjonsmodell for en ny kommune forankres politisk Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Hva kan andre kommuner lære av prosessen i Valdres (2) Flest mulig bør involveres i prosessen og delta i debatten Få til dialog mellom de som er for og mot sammenslutning Sentrale myndigheter bør være fleksible på hvordan gulrøtter bør brukes Utfordringer og muligheter ved å fortsette som nå bør synliggjøres - herunder interkommunalt samarbeid. Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Telemarksforsking-Bø INNDELINGSLOVENS §10 Folkeavstemming har vært den rådende høringsmetoden ved frivillige kommunesammenslutninger fram til i dag. Kommunene står imidlertid fritt til å velge høringsmetode. Dette åpner for andre beslutningsprosesser enn de som er rådende i dag. Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Andre høringsformer enn folkeavstemming er Opinionsundersøkelser (spørreskjema eller telefonintervju) Utvida folkehøringer Fokusgrupper Høring Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Telemarksforsking-Bø Vurdering av høringsmåter ut fra aktuelle kriterier. 5 betyr at kriteriet er godt ivaretatt. 1 betyr at det er dårlig ivaretatt Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Andre høringsformer enn folkeavstemming kan være mer egnet for å gi: representative svar fra befolkningen innbyggerne kunnskap og innsikt om konsekvenser av en sammenslutning muligheter for å skape god dialog mellom kommunen og innbyggerne muligheter for innbyggerne til å fremme synspunkter politikerne et godt beslutningsgrunnlag for å avgjøre spørsmålet om sammenslutning Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

VURDERING AV HØRINGSFORM Folkeavstemming som eneste høringsmetode er ikke tilstrekkelig Andre høringsformer kan være bedre for å fange opp innbyggernes synspunkter, involvere innbyggerne, skape dialog og for å fremme en felles virkelighetsoppfatning Bruk av andre høringsformer reduserer behovet for å gjennomføre en folke-avstemming, og øker politikernes mulighet for å ta en selvstendig avgjørelse om kommunesammenslutning Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø

Det er behov for nye modeller for sammenslutningsprosesser som sikrer god politisk forankring gjennom hele prosessen fanger opp innbyggernes holdninger og synspunkter i en tidlig fase gir innbyggerne kunnskap og innsikt i saksområdet legger innbyggernes synspunkter til grunn for analyser, informasjons- og debattaktiviteter Prosjekt finansiert av KS og KRD Telemarksforsking-Bø