LEVE BETRE!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Spesialisert rehabilitering
AVLASTNING Melhus
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Samarbeid mellom Lærings og mestringssentra og Vårres brukerstyrt senter LMS BUP Klinikk St. Olavs hospital  Dagskurs pårørende forskjellige diagnosegrupper.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Barn som pårørende.
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Målsettingen er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
LIKEVERDIGE HELSETENESTER. «Likeverdige tjenester betyr at alle har tilgang til tjenester av like god kvalitet som er tilpasset det enkelte menneskets.
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Individuell plan - Sampro Anders J. Moen, 22. oktober 2015.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Helse-Bergen – samhandling mellom helseforetak og kommuner Bergen Ingebjørg Laupsa Halstensen.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Pårørende.
Helse- og omsorgstjenester
Fokus på koordinerende enhet
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Arbeidsgruppemøte 2.desember 2010
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
veien til ledelse Ledermobilisering
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Velkomen til Møteplassen 2017.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Kontaktlege/-psykolog
Velkomen til Møteplassen 2017.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Kontaktlege/-psykolog
Status for opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering i Hordaland Møteplass for habilitering og rehabilitering 23. oktober 2018.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Pasientens legemiddelliste
Kurs for brukere av KFF-KSS
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Jan Helge Dale Trude Gulbranson Flora kommune
Jan Helge Dale Trude Gulbranson Flora kommune
Status for opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering i Hordaland Møteplass for habilitering og rehabilitering 23. oktober 2018.
Koordinerande eining i kommunen
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Ressursgruppe for innføring av palliativ plan i Møre og Romsdal
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

LEVE BETRE!

Tipps om hvordan du kan bygge opp en god PowerPoint-presentasjon Denne presentasjonen er ikke klar til bruk, men du kan bruke slidene som verktøy for å lage tilpassede presentasjoner til din aktuelle målgruppe. PowerPoint som hjelpemiddel Unngå for mye informasjon på slidene. En presentasjon er ikke et referat. Du spiller hovedrollen og presentasjonen er et hjelpemiddel som skal støtte budskapet ditt visuelt og hjelpe deg å huske hva du skal si. Struktur på presentasjonen Hilsen/velkommen + presentasjon av deg selv (uten ppt) Tema, hensikt og innholdsoversikt på 1. slide Punchline (What’s in it for me?) – tenk på målgruppe Bolker Avslutning Viktig med en rød tråd – på innholds- og på designsiden Skriv stikkord og del opp informasjon. Unngå lange kulepunktlister. Få poengene til å dukke opp punkt for punkt på samme slide eller spre punktene over flere slides. Bruk tekst og bilder og pass på at de ser ryddig ut. Husk bildekomprimering og kildehenvisning! god kontrast mellom tekst og bakgrunn lettleste skrifttyper og ikke mer enn 2-3 ulike – helst bare 1 (f.eks. Arial) skriftstørrelse 30 Meld deg gjerne på et av FOUSAM sine formidlingskurs der du lærer mer om formidling med og uten PowerPoint.

Veiledning og opplæring er tiltak på linje med medisinsk behandling og øvrige helse og omsorgstjenester i helhetlige og koordinerte forløp. Tilbudet skal samsvare med individuelle behov. fra «Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator»

Veileder om rehab., hab., indv. plan og koordinator Rett til medvirkning ved utforming av lærings- og mestringstilbud er regulert i pasient og brukerrettighetsloven, kap. 3. «Det legges til grunn at begrepet L og M omfatter alt fra individuell pasient- og pårørendeopplæring til gruppetilbud og likemannsarbeid» Samarbeid knyttet til læring og mestring i helhetlige forløp skal beskrives i de lovpålagte samarbeidsavtalene §6-2 pkt 2. Helse og omsorgstjenesteloven)

Kommunal helse- og omsorgstjeneste §1.1 Lovens formål er særlig å: Forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne. Lov om kommunale helse og omsorgstjenester

Kommunal helse- og omsorgstjeneste § 3-3. Helsefremmende og forebyggende arbeid Kommunen skal ved ytelse av helse- og omsorgstjenester fremme helse og søke å forebygge sykdom, skade og sosiale problemer. Dette skal blant annet skje ved opplysning, råd og veiledning. Lov om kommunale helse og omsorgstjenester

Spesialisthelsetjeneste loven § 3-8. Sykehusenes oppgaver Sykehus skal særlig ivareta følgende oppgaver: pasientbehandling utdanning av helsepersonell forskning opplæring av pasienter og pårørende

Oppdragsdokument 2017 fra helse- og omsorgsdepartementet til Helse Vest Spesialisthelsetenester som er aktuelle for kommunane, skal ikkje omstillast før kommunane er i stand til å handtere dei nye oppgåvene. Det er ein føretsetnad at omstillingane gir brukarane eit kontinuerlig og like godt eller betre tenestetilbod enn før.

Tjenesteavtale 2, revidert 2017 Felles ansvar Samhandlingsutvalet har ansvar for at det blir utarbeidd handlingsplan for å utvikle lærings- og meistringstilbod i samsvar med nasjonale føringar Utvikla lærings- og meistringstilbod som inngår i pasientforløp slik at tiltaka utfyller kvarandre og samsvarar med pasienten sitt behov

Tjenesteavtale 2, revidert 2017 Felles ansvar Sikra at rettleiing og opplæring er tiltak på linje med medisinsk behandling og anna helse- og omsorgsteneste i heilskaplege og koordinerte forløp Kommunen og føretaket skal samhandle om kompetansebygging og kompetanse-overføring innan læring og meistring Partane skal sikre brukarmedverknad i planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av lærings- og meistringstilbod

Tjenesteavtale 2, revidert 2017 Felles ansvar Nytta felles retningslinjer for brukarmed-verknad som gjeld for felles prosjekt og samhandlingsoppgåver Gjere kjent og vere kjende med aktuelle lærings- og meistringstilbod, både i føretaket og i kommunen. Det skal etablerast rutinar og kriterium for tilvising mellom tenestenivå på linje med anna nødvendig informasjon, der dette er påkravd.

Føretaket sitt ansvar at pasientar og pårørande får tilbod om opplæring, jf. lov om spesialisthelsetenesta og lov om pasient- og brukarrettar ha lærings- og meistringstilbod som er korte, intensive og diagnosespesifikke. Tilboda skal rette seg mot nydiagnostiserte pasientar som blir behandla i føretaket eller pasientar som treng spesialkompetanse. bidra i utvikling av kommunale lærings- og meistringstilbod og delta i felles tilbod

Føretaket sitt ansvar ha ein kontaktperson i lærings- og meistringsteamet som skal ha kontakt med kommunen sin LM- kontakt ha oversikt over lærings- og meistings-tilbod i føretaket delta i faglig samarbeid via fagnettverk for læring og meistring ha samarbeid med føretaket si koordinerande eining

Kommunenes sitt ansvar utvikle og tilby lærings -og meistringstilbod til pasientar og brukarar med kroniske sjukdommar og tilstander innafor dei store diagnosegruppene samarbeide med andre kommunar der det er formålstenleg for å oppnå gode tilbod til pasientar og pårørande

Kommunenes sitt ansvar ha ein kontaktperson for lærings- og meistringstilbod som skal vera kommunens kontaktpunkt for lærings- og meistringstilbod og ha ei sentral rolle i utvikling av tilbod i kommunen delta i fagleg samarbeid via fagnettverk for læring og meistring

Kommunenes sitt ansvar ha ein kontaktperson for lærings- og meistringstilbod som skal ha samarbeid med koordinerande einig i kommunen og saman ha oversikt over behov og tilbod innan kommunens friskliv-/lærings- og meistringstilbod utvikla lærings- og meistringstilbod for pårørande til både barn og vaksne

Fagnettverk for læring og mestring Mål Nettverket skal bidra til at pasient og pårørende får faglig gode lærings- og mestringstilbud på rett nivå, til rett tid og ut fra geografiske forutsetninger.

Fagnettverk for læring og mestring Satsningsområder 2017 Informasjonslinjer/ kommunikasjon om lærings- og mestringstilbud i foretak og kommune Helsepedagogikk, 4 dager og barn/unge Kartlegge ulike mestringskurs for diagnose-uavhengige kurs for personer med kroniske lidelser.