Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for kunnskapsbasert praksis
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
Hva slags kunnskap trenger vi
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Hvorfor og hvordan praktisere en kunnskapsbasert praksis?
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Kunnskapsbasert praksis i fagområdet geriatri Kvalitetsutvalget Norsk geriatrisk forening Brynjar Fure Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten og.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Retningslinjer for klinisk praksis
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Kvalifikasjonsrammeverket
Berit Lien seniorrådgiver
Standardisert pasientforløp HODEPINE
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Velkommen til August 2017.
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Seksjon for primærhelsetjenesten
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå Professor Monica W. Nortvedt,

Hva skal jeg snakke om? Kunnskapsbasert praksis på individnivå Hva er KBP Kunnskapsbasert praksis på systemnivå Eksempel Oslo Universitetssykehus Radiumhospitalet Kunnskapsbasert praksis på samfunnsnivå Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet Regionale helseforetak Kunnskapsdepartementet

Forskning utviklingsarbeid FoU Forskning utviklingsarbeid St. melding nr 20 (2004/05) Vilje til forskning (side 147)

Som pasient/bruker Møtt med respekt Ikke tilfeldig behandling Ikke unødvendige undersøkelser Ikke påføres infeksjoner eller andre unødvendige komplikasjoner

Som helsearbeider Gjør alt en kan for å gi det beste tilbudet til pasientene

Nesten ikke til å tro 20% av alle pasienter opplever å få feilbehandling i alle land som er undersøkt Overført til Norge: 2000 dødsfall 15.000 varige skader BMJ 2005, PE Hjort 2007

Gjelder det Norge? Praksis har stor variasjon (stell av sår) 39% av feilbehandlingene fører til sykehusinfeksjon (A-hus) 40-50% kan forebygges Screening av inneliggende pasienter på ernæringsstatus (HUS) Hofteoperasjoner variasjon på 10 dager

20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig 30-40 prosent av pasientene får ikke behandling i henhold til vitenskapelig dokumentasjon 20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig Schuster, McGlynn, Brook (1998). Grol R (2001).

Må ta dette på alvor!

Kvalitetsportalen Samle ressurser på et sted Sjekklister Ordliste Modeller og power point filer Eksempler fra praksis, implementering Kontakter

Mest mulig gratis tilgjengelig Delekultur Mest mulig gratis tilgjengelig

Trinnene i kunnskapsbasert praksis

Ser på bruken av forskning i klinisk setting De avdelingene som brukte mest forskning hadde sykepleiere som samtidig scoret høyest på evnen til refleksjon på god avdelingskultur kompleksitet i arbeidet

Kjernespørsmål Kunnskap Foretrukket studiedesign Hvordan oppleves det? Hvorfor virker det? Opplevelse - erfaring Kvalitative metoder Hvor mange har et helseproblem? Prevalens -forekomst Tverrsnittstudie Hvorfor får noen dette problemet, mens andre holder seg friske? Årsak - etiologi Kohortstudie Kasus-kontrollstudie Hvordan kan vi avgjøre om noen har dette problemet? Diagnostikk (med en gullstandard) Hvordan går det med den som har problemet? Prognose -sykdomsforløp Hva kan vi gjøre for å forebygge eller behandle problemet? Effekt av tiltak Randomisert kontrollert studie

Hva er nytt? Helsearbeidere har alltid vært opptatt av å holde seg oppdatert.

Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

Grunner til at amming anbefales beste ernæring forebygger infeksjonssykdommer forebygger allergi

Grunner til at amming anbefales ernæring forebygger infeksjonssykdommer forebygger allergi OBS ”ny” kunnskap på området! Sears MR et al. Lancet 2002;360:901-907 Viser at amming ikke virker beskyttende for utvikling av allergi og astma!!

Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

CASE Haynes B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence Based Nursing, 2007; 10(1): 6-7.

Sjekklister kan brukes Kan du stole på resultatene? Setter metodedelen av artikkelen under lupen. Hva er resultatene? De sentrale hovedfunnene i studien skal komme klart frem. Kan resultatene brukes i din praksis? Her trenger du din fagekspertise.

Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen. Nortvedt MW, Jamtvedt G, Graverholdt B, Reinar LM, 2007

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Gro Jamtvedt 2003 kunnskapssenteret.no

Tiger Woods vurderer sitt neste slag 60% interpretation 40% information

Erfaringsbasert kunnskap Eksempler Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Gro Jamtvedt 2003 kunnskapssenteret.no

Hvordan få det til? Flere systematiske Cochrane-oversikter har oppsummert det som er dokumentert av virkemidler for å fremme en kunnskapsbasert praksis. EPOC gruppen i Cochrane- samarbeidet. For å få til endringer i praksis, bør det være system og rutiner for hvordan endringer skal kunne gjennomføres. Endringer bør tilpasses de lokale utfordringene og barrierene. LEDELSE Grimshaw, Thomas, MacLennan et al. (2004)

Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet Toppledelse Enhetsleder

Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet Toppledelse Enhetsleder

Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet Toppledelse Enhetsleder

Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet mastergradstudent Toppledelse Enhetsleder

Trenger vi det? Vi er i en posisjon der vi i stor grad er med på å påvirke pasientresultat og systemet. Ved å kunne håndtere informasjonsflommen vil det gi oss en styrke og en mulighet til å påvirke.

Kunnskapsbasert forvaltning Kunnskapsbasert barnevern Kunnskapsbasert medisin Kunnskapsbasert sykepleie Kunnskapsbasert helsepolitikk Kunnskapsbasert fredsarbeid Kunnskapsbasert skogsforvaltning Kunnskapsbasert ergoterapi Kunnskapsbasert kriminalomsorg Kunnskapsbasert utdanning

Helsedirektoratet

Kvalitetsstrategien … OG BEDRE SKAL DET BLI!

Nasjonal kvalitetsstrategi

Virkningsfulle tiltak Det er god kvalitet når beslutninger/vedtak om behandling, forebygging, pleie og omsorg baseres på pålitelig kunnskap om effekt av tiltak. Kvalitetsstrategien

Brukermedvirkning Det er god kvalitet når brukernes erfaringer og synspunkter påvirker tjenestene Kvalitetsstrategien

Utdanning ”enhver student i sosial- og helsefaglige utdanninger skal utdannes til å utøve brukerorienterte tjenester som medlem av et tverrfaglig team med vekt på kunnskapsbasert praksis, kvalitetsforbedring og informasjonsteknologi” Og bedre skal det bli, Nasjonal kvalitetsstrategi, 2006

Nasjonale retningslinjer

Nasjonale retningslinjer og veiledere Dersom kliniske anbefalinger er inkludert skal disse være kunnskapsbaserte Metodekapittelet i retningslinjen skal inneholde: Arbeidsgruppens sammensetning Habilitetsvurdering Inklusjons og eksklusjonskriterier Søkestrategi System for gradering av kunnskapsgrunnlaget og anbefalingene Metodebok for utarbeidelse av nasjonale retningslinjer, utkast, Hdir 2009

Regionale helseforetak

Helse Sør Øst Målbilde 2012 Sykehuset Innlandet bruker kunnskapsbasert praksis som metode for å sikre pasientene likeverdig, virkningsfull, trygg og sikker behandling.

Innanfor temaområdet kunnskap vil arbeidet med faglege retningslinjer ha eit særskilt fokus i 2009. Andre prioriterte tiltak er klinisk fagrevisjon, tidleg vurdering av ny diagnostikk og behandling, og system for støtte i avgjerdsprosessen ved innføring av nye metodar Leggje forsking frå kunnskapsoppsummeringar til grunn for medisinsk og anna helsefagleg verksemd

Fysioterapiavdelingen ved UNN har kunnskapsbasert praksis som satsningsområde i 2009 Fagmøter hver uke med fokus på KBP

Universitets- og høgskolesektor

Etter fullført felles innholdsdel skal studentene blant annet kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen kunne begrunne sine handlinger overfor brukere, andre yrkesutøvere og overfor arbeidsgivere ut fra et vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk syn Felles innholdsdel i rammeplan for sykepleier, ergoterapeut, fysioterapeut, radiograf og bioingeniørutdanning Fastsatt av Utdannings- og forskningsdep, 2005

Faculty development The two most important barriers to teaching EBM in medical schools in United States beeing inadquate ascess to electronic informnation at the point of care, and inadquate faculty training Teaching EBM may need to focus as much on teachers as on students and registrars DelMar, Glaziou and Meyer. Teaching Evidence-Based Medicine BMJ2004

Hvordan lære mer? Høgskolen i Bergen v/ Senter for kunnskapsbasert praksis Kurs Konferanser (1. desember 2009 og 6. – 7. mai 2010) Videreutdanning (15 stp) Mastergrad i kunnskapsbasert praksis Nasjonalt kunnskapssenter – workshop Høgskolen Stord/Haugesund - videreutdanning Høgskolen i Akershus – videreutdanning

Oppsummering Å arbeide etter modellen til kunnskapsbasert praksis Gir oss et bedre grunnlag for å kunne ta velinformerte beslutninger på alle nivå Gir oss mulighet for en større påvirkning av tilbudet pasientene/brukerne skal få Pasientene/brukerne vil få et bedre tilbud Det gir oss et grunnlag for å utvikle vårt eget fag

Vi ønsker et samarbeid  LYKKE TIL! Vi ønsker et samarbeid  mailadresse: kunnskapsbasert@hib.no Internettside: www.kunnskapsbasert.no