Fremtidig budsjettutvikling ved UiS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Transaksjonskostnader
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Personaløkonomi budsjettparadokset Harald Romstad Forelesning
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Private høyskolers rapportering til departementet
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Medlemsmøte i NTL Riksrevisjonen 7. september 2010.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Finansieringssystemet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
STATSBUDSJETTET 2009 Stprp Omfordeling RBO 400 Rev nasjonalbudsjett 6056 Sum Lønns- og prisstigning Studieplassendringer.
2009 Regnskap og resultater
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Hovedtariffoppgjøret KS - noen viktige elementer Videokonferanse med fylkeskontorene 9. mai 2016.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Kapittel 10 Prosjektvett Tilleggsfil. Bruk verktøyet riktig.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Kostnader til grunnskoleopplæring for voksne
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Status økonomisk situasjon, omstilling og vekst
Forslag til foreløpig fordeling av statlig bevilgning 2012
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Styremøte 23. november Faste saker: Styremøte . mars
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Kostnader til grunnskoleopplæring for voksne
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Kostnadsutvikling fosterhjem
UiT Norges arktiske universitet
Lav rente – en gjeldsfelle
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Eksempel på leiestedskalkyle
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidig budsjettutvikling ved UiS 2008-2011 Revidert i mai 2008 Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring Mai 2008 Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Hvorfor lage prognoser? Bedre mulighet for planlegging og gjøre valg mellom ulike alt. Tidsdifferanse på 2 år mellom resultater og inntekt som gir ”uavhengighet” mellom inntekter og kostnader på kort sikt… Langtidsbudsjettering Prognoser som del av risikovurderinger (allerede et departementalt krav) Koble ”abstrakte” indikatorer for måloppnåelse (rapporter og planer og BMS) til ”konkrete” budsjettmessige konsekvenser, gir mer aktiv oppfølging gjennom året Bedre virksomhetsstyring Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Utgangspunkt og generelle forutsetninger Historisk budsjettutvikling og særskilte hendelser (kvalitetsreform, hvileskjær, nybygg, opptakstall etc) Generelle forutsetninger: Nominell stabil vekst i sektoren på 5 % årlig Pris- og lønnsvekst på 3,5 % årlig Reallønnsvekst på 1 % årlig NB! Det er denne revisjonen lagt inn en pris og lønnsvekst på 6,1 % for 2008 Bruk av indikatorer for måloppnåelse som institusjonen selv har valgt å måle seg på, som er av betydning for statlige bevilgninger, og som i størst mulig grad er endogent påvirkbare. Det er selvsagt mulig at UiS som institusjon kan påvirke sin egen finansiering på andre måter enn å oppnå bedre resultater. F.eks gjennom lobby e.l. Suksessen av slik påvirkning er imidlertid vanskelig å prognostisere.. (Legg til i kapittel om “politisk risiko”). Det finnes også andre kompliserende elementer. F.eks vil noen nok stille spørsmål ved om finansieringssystemet i realiteten er så forutsigbart som det ser ut til på papiret. I og med at en har en stor “black box” i basisbevilgningen og det noen ganger kan være vanskelig å regne seg tilbake til hvorfor totalresultatet for institusjonen ble som det ble… Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Andre endringer pr mai 2008 (ift oktober 2007) Sikrere prognose for studenttallsutvikling neste 2 år (etter opptaket 2007 og foreløpige søkertall for 2008) 7 nye stipendiatstillinger f.o.m høsten 2008 25 nye studieplasser f.o.m høsten 2008 (førskole og allmennlærer) Noe nedgang i EU-midler i 2007 (ift 2006) Noe mindre vekst i antall bevilgningsfinansierte årsverk i 2007 enn først antatt (4,1% istf 7,5%) Revidert statsbudsjett med virkning i 2008 og 2009 Søkertall 08. Nedgang i primærsøkere med -8,3% (antall) (Hvert år fra 2005), men også andel av prim.søkere Det er selvsagt mulig at UiS som institusjon kan påvirke sin egen finansiering på andre måter enn å oppnå bedre resultater. F.eks gjennom lobby e.l. Suksessen av slik påvirkning er imidlertid vanskelig å prognostisere.. (Legg til i kapittel om “politisk risiko”). Det finnes også andre kompliserende elementer. F.eks vil noen nok stille spørsmål ved om finansieringssystemet i realiteten er så forutsigbart som det ser ut til på papiret. I og med at en har en stor “black box” i basisbevilgningen og det noen ganger kan være vanskelig å regne seg tilbake til hvorfor totalresultatet for institusjonen ble som det ble… Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

3 inntektsscenarier (revidert mai 2008) Inntekter og kostnader i 1000 NOK. Se tabell 1 og 2 Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

3 kostnadsscenarier Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

3 kostnadsscenarier, forts Inntekter og kostnader i 1000 NOK, se tabell 1 og 2 Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Forutsetninger: forventet indikatorutvikling (revidert , mai 2008) Inntekter og kostnader i 1000 NOK. Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Inntekter og kostnader i 1000 NOK. Forutsetninger: Indikatorutvikling i worst case (revidert oktober 2007) Inntekter og kostnader i 1000 NOK. Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

9 mulige utfall – handlingsrom for UiS (revidert mai 2008) Merk at handlingsrommet for UiS i 2006 og 2007 var på hhv 17 og 10,2 %. Et handlingsrom på 10 % i 2008 tilsvarer om lag 75 millioner kroner. Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Handlingsrom grafisk (revidert mai 2008) Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Handlingsrom grafisk, forts (revidert mai 2008) Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Handlingsrom grafisk, forts (revidert mai 2008) Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Noen sensitivitetsanalyser Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Mer om forvented fremtidig studenttallsutvikling (oppdatert etter søkertallene 2008) Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Karakterdistribusjon

Potensiale Enkel kalkyle: Øke gjennomstrømningen Eks. Ca. 30.000 eksamener Reduser stryk fra 9,3 til 7,3%, ca. 600 eks 600 eks. a 10 SP = 6000 SP Tilsvarer 100 60 poengsenheter a ca. 35.000 kr  3,5 mill.kr

Konklusjoner Under gitte forutsetninger for utvikling i produkjson og kostnader (tabell 1 og 2), kan en pr mai 2008 si følgende om den økonomiske utviklingen fra 2008-2011: Handlingsrommet, målt som andel av totalbudsjettet som er igjen når lønn og husleie er betalt, forventes å synke fra ca 11 % i 2008 (og 2007) til om lag 5% i 2011. I verste fall kan handlingsrommet være negativt i 2011. Den negative utviklingen kan kun motsvares av (i) økt produksjon (studiepoeng og forskning) og/eller (ii) økte basisbevilgninger og/eller (iii) redusert kostnadsvekst (redusert årsverksvekst). Produksjon og årsverksveksten kan universitetet påvirke selv. Økt politisk satsing på høyere utdanning generelt og UiS spesielt er i mindre grad mulig å påvirke (?). Analysegruppa, avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2008

Utvikling i ansatte Totalt uis: 859 886 907

Hovedtall HUM (BFV)

Hovedtall HUM (BFV)

Hovedtall SV (BFV)

Hovedtall SV (BFV)

Hovedtall TN (BFV)

Hovedtall TN (BFV)