RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Advertisements

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Trude Riple Vigo Driftsorganisasjon Samling for privatskolene 27. april 2011 Bruk av data, definisjoner og rapportering til SSB/Udir.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Fagvalg Studiespesialisering Orientering ved studieleder Vegar Wold Ole Vig vgs. Våren 2015.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Rådgiversamling 2.november 2016
Brukerveiledninger her:
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Alternative utdanningsløp
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Regionsamlinger november 2016
FORELDREMØTE OM VIDEREGÅENDE SKOLE
Utvekslingsår i utlandet
Alternative veier til yrkeskompetanse
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Oppfølgingsprosjektet
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Formidling til læreplass 2018
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Atrå barne- og ungdomsskole
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Gjennomføring etter 5 år
Opplæringskontoret for industri- og teknologifag
NY STRUKTUR.
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Læring i dag for i morgen.
Nå er vi spente!.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET Vi skal i dag se litt på bakgrunnen for denne «nye» opplæringsordningen. Hvordan vi planlegger å komme i gang og gjennomføre opplæringen dette skoleåret. Tar også med litt om det søknadstekniske som gjelder fra neste skoleår. God tid til spørsmål

Kjøreplan Vi planlegger å gå gjennom noen presentasjoner først for deretter å svare på spørsmål i panel etterpå Liv Charlotte Bjørnson, Sam Eyde vgs. Joseph Erik Brunton, Opplæringskontoret OTEK John Husebø, fagopplæring.

Fra brosjyren

Hvem er den typiske praksiskandidaten Praktisk anlagt Kan passe greit inn i arbeidslivet Ikke PPT Skulker ikke Vil jobbe i et lærefag

Ny opplæringsordning fra januar 2017 Etter at en arbeidsgruppe på oppdrag fra departementet for en del år siden lanserte ideen om å gi unge en mulighet for å komme tidligere i gang med mer praktisk undervisning enn i den tradisjonelle 2 + 2 ordningen, i yrkesfaglig utdanning, så var praksisbrevet født Ordningen ble etablert som et frafallsforebyggende tiltak og satt i forsøk i noen fylker. Fra januar 2017 etablert som et fast tilbud i alle fylker. Tilbudet er ikke søkbart som egen ordning, men aktuelle deltakere skal kunne sette opp et tilleggsønske i sin søknad om videregående opplæring, fra skoleåret 2018/19.

Hva er forskjellen på praksisbrevet og ordinær yrkesfaglig utdanning I praksisbrevet inngås det en opplæringskontrakt fra start og praksisbrevkandidaten følger deretter en opplæring i sitt lærefag over 2 år. I tillegg følger han/hun en opplæring i skole i fagene matematikk, norsk og samfunnsfag. I denne perioden er opplæringen i lærefaget definert som grunnkompetanse, mens hun/han har full elevstatus i fellesfagene. Alle som deltar følger samme lokale læreplan i sitt lærefag.

Hva er forskjellen på praksisbrevet og ordinær yrkesfaglig utdanning Praksisbrevkandidaten har etter 2 års opplæring mulighet for å avlegge en kompetanseprøve i sitt lærefag og kan på denne bakgrunn søke arbeid og derved avslutte sin videregående opplæring som 18 åring. For de som ikke kan eller ønsker å gå over til arbeid, etter 2 år, skal fylkeskommunen legge til rette for at disse skal kunne avslutte sin videregående opplæring frem til fag- eller svennebrev. Det er på denne bakgrunn at praksisbrevet regnes som en opplæring mot full kompetanse(fagbrev) og der bruken av grunnkompetanse på en måte er «midlertidig» og brukes kun i de to første år.

Målgruppe for opplæringen innen ordningen med praksisbrevet Tilbudet skal kunne gis til både unge og voksne. Aust-Agder fylkeskommunene starter i år opp et tilbud på Sam Eyde vgs. innen programområde Teknikk og industriell produksjon(TIP). Lærefagene sveis, industrimekaniker og produksjonsteknikk er de fagene det er utarbeidet lokal læreplan for. Unge som har søkt Vg1 TIP i år og OT-målgruppen kan ønske seg opplæring innen praksisbrevet og tar da kontakt med Sam Eyde vgs for mer informasjon. Det er naturlig at det er kontaktlærer, rådgiver eller OT koordinator som er kontaktperson, i første fase.

Målgruppen forts. Den typiske deltaker i denne opplæringen vil være den unge som ønsker en opplæring med en «større dose» praktisk opplæring tidligere i løpet og tilsvarende skyve den siste delen av opplæringen i lærefaget, samt gjenstående fellesfag til opplæringens siste del Tilbudet skal ikke rettes inn mot unge med store tilrettelegging- og/eller spesialundervisningsbehov. Det er innebygget her en tanke om at alle deltakere skal kunne ha forutsetninger for å kunne nå et mål om full fagutdanning innen normert tid.

Inntak For Praksisbrevet kan det fra inntaket i mars 2018 settes opp et tilleggsønske på vedleggsskjemaet. I år må vi nøye oss med at vi kan ta kontakt med Sam Eyde vgs. for mer informasjon. Tilbudet kan gis til elever som har søkt og er tatt inn til Vg1 TIP skoleåret 2017/18 og unge i OT- målgruppen. Inntaksforskriften åpner for at inntak kan skje etter karakterpoeng supplert med intervju. (lokal inntaksforskrift er under revisjon). Det skal være mulig å vurdere egnethet for lærefaget gjennom intervjuet. Lærefag fra andre programområder enn TIP kan komme med etter hvert.

Får ikke opplæringskontrakt med bedrift Praksisbrevet starter sin opplæring når kontrakt med lærebedrift er inngått. Det åpnes allikevel for at en elev i Vg1 TIP kan være i en slags før-fase til praksisbrevet samtidig som det undervises i vanlig klasse. Oppnås ikke kontrakt med lærebedrift så vil eleven etter hvert avslutte formidlingsprosessen mot praksisbrevet og følge vanlig opplæring i Vg1 TIP. I praksis betyr dette at eleven/OT ungdommen sammen med lærer, OT-koordinator og andre jobber mot et slikt mål og tar kontakt med aktuelle bedrifter. Når bedriften åpner for kontrakt kontaktes Sam Eyde vgs. for bytte av skole/klasse. Ungdomsskolene kan jobbe på akkurat samme måte. Unge som gjennom praksisplass(OT) eller annen utplassering får tilbud fra bedriften om å inngå en 2 års opplæringskontrakt vil, litt avhengig tid på skoleåret, få anledning til å følge opplæring i fellesfagene.

Tilskudd Lærebedriften mottar tilskudd fra fylkeskommunen på vanlig måte. Tilskuddet for praksisbrevet følger en egen modell så her vil bedriften motta et noe høyere tilskudd de 2 første årene. I totalsum er tilskuddet til bedrift likt som for øvrige lærlinger(4 år). Praksisbrevkandidaten kan søke tilretteleggingsmidler i læretiden gjennom Utdanningsdirektoratet på samme måte som for lærekandidater og lærlinger.

Hvordan bli praksisbrevkandidat? Finn en lærebedrift! SPØRSMÅL TIL PANELET?