Studentundersøkelsen 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Advertisements

TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden Alf-Arian Loshamn.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
Foreldremøte Kristianslyst skole høsten 2016 Velkommen til 8D.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Høgskolen i Sør-Trøndelag EVALUERING AV INNTAKSKVALITET Høsten 2008 RAPPORT: AHS Antall studenter: 135.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Holdninger til helseforsikring
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Denne informasjonen gjelder for
Undervisnings- og vurderingsformer
KONGSVINGER KOMMUNE.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjonsmøte november 2016
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Brukerundersøkelsen
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Å arbeide i studiegruppe:
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Foreldremøte skolestartere 2018
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Evaluering av UiOs studiekatalog
PC-ordningen og Skolestart.mrfylke.no
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
FAU 2018/2019 Siste FAU møte Avslutning 10. trinn Kort planlegging
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Evaluering eBorger Pilot
Kandidatundersøkelsen 2018
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
En kort innføring til foreldre
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Studentundersøkelsen 2011 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen Presentasjon Lederforum 14.nov Susanna King

Om undersøkelsen Gjennomført av Strategi- og kommunikasjonsavdelingen (SKA) ved UiS. Undersøkelsen er foretatt via Questback, og er blitt tilsendt studentene via e-post. I tillegg har ansatte i SKA vært rundt i de største klassene og informert. Aktiv periode 20. september – 10. oktober 2962 svar av 8874 respondenter, en økning med 97 % fra 2009. Svarprosent 33 % I 2010 ble undersøkelsen gjennomført i et mindre omfang og derfor presenteres det ikke resultater fra 2010 på alle spørsmål. Spørsmål om undersøkelsen rettes til Susanna King, SKA.

Konklusjon Resultatene i undersøkelsen er gode. Totalt sett vil 8 av 10 studenter anbefale UiS til andre. Generell tilfredshet er 75 poeng av 100 mulige. De helt nye studentene er de som er mest fornøyde (81 poeng). Blant nye studenter har 87% hatt UiS som sitt eneste valg eller førstevalg (primærsøkere). Det er foreldre, familie og kjæresten (46 poeng) som har størst innflytelse til valget av UiS. Nettsidene (52%), samtale med venner og kjente (38%), og Studiekatalogen (15%) er de viktigste kanalene til informasjon om UiS når de skal søke studieplass. (Flere svar mulig.)

Konklusjon forts. Studietilbudet er det viktigste for valget av UiS (86 poeng), deretter følger det å studere i Stavanger (68 poeng). Viktigheten av universitetsstatus (57 poeng) fortsetter å ha god økning. Når UiS tar initiativ til å få ut informasjon om semesterstart enten før juni eller om sommeren, så belønnes vi med mer tilfredse studenter. 26% av alle nye studenter har hatt planer i mange år å studere ved UiS. 32% bestemte seg etter at de fikk informasjon om studiene.25% bestemte seg etter at de fikk tilbud om studieplass.

Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS Mål på tilfredshet Studenttilfredshet Generelt, hvor fornøyd er du med å være student ved UiS? Poeng Den samlede studenttilfredsheten ved UiS er i år på 75 poeng. Det er en poeng lavere enn i 2009. Vi ser en liten nedgang på HF og SV mens TN beholder sin score fra i fjor. Skala i poeng N=2947 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

Studenttilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon Mål på tilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon Studenttilfredshet Generelt, hvor fornøyd er du med å være student ved UiS? Poeng Gruppe 1: ”Jeg er ny student (jeg har ikke studert tidligere)” Gruppe 2: ”Jeg er ny student ved UiS, men jeg har studert et annet sted tidligere” Gruppe 3: ”Jeg har studert ved UiS tidligere, men jeg er tatt opp til et nytt studium dette semesteret” Gruppe 4: ”Jeg fortsetter det studiet jeg studerte forrige semester” Skala i poeng n=2947

Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS Verdier I hvilken grad forbinder du Universitetet i Stavanger med disse ordene / verdiene? Poeng Skala i poeng n=2896-2914 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

Møtet med den vitenskapelige staben Mål på tilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon Møtet med den vitenskapelige staben Hvor fornøyd er du med forelesningene ved UiS de første ukene av semesteret? Alle studenter - Poeng Skala i poeng n=2941 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

Møtet med administrasjonen Mål på tilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon Møtet med administrasjonen Hvor fornøyd er du med møtet med administrasjonen ved UiS de første ukene av semesteret? Alle studenter - Poeng Skala i poeng n=2930 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

Rekruttering Konkurranseanalyse Hvilke andre universiteter eller høgskoler vurderte du som interessante å studere ved før du valgte å studere ved UiS (flere svar mulig). Ferske studenter (gruppe 1). Prosent n=712

Rekruttering Kjennskap til UiS   Første kjennskap Andre kanaler Har `alltid` kjent til UiS 51 ikke et svaralternativ Ved erfaring/anbefaling fra venner og kjente 16 På nettsidene til UiS 8 63 Vet ikke/husker ikke 4 Annet 2 Møte med UiS på utdanningsmesse 3 26 Gjennom besøk fra UiS på videregående skole/folkehøgskole 15 Kollegaer og/eller arbeidsgiver Gjennom brosjyren "Studiekatalogen 2011-2012" fra UiS 35 I nyhetsbildet / mediaomtale 43 Gjennom rådgiver på videregående skole/folkehøgskole 17 Åpen dag ved UiS 1 20 I annonser på Internett I utdanningsbilag til avisene 22 Gjennom sosiale medier som Facebook, Twitter og You Tube Gjennom andre brosjyrer fra UiS 13 I avisannonser 23 Gjennom "Løs gåten" konkurransen på www.uis.no Gjennom kinoreklame til Uis med Harald Eia 14 Første kjennskap: Hvor hørte du først om UiS? Bare ett svar. Andre kanaler: Hvilke andre steder har du hørt om/sett omtale av UiS? Flere svar mulig. Kun nye studenter (gruppe 1–3). Prosent n= 1545 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS Rekruttering Informasjon om UiS 2011 På nettsidene til UiS 51,5 Ved erfaring/anbefaling fra venner og kjente 38,4 Studiekatalogen 2010-2011 fra UiS 15,2 Annet 14,5 Etter å ha besøkt UiS 11,3 Åpen dag ved UiS 8,7 Møte med UiS på utdanningsmesse 8,5 Gjennom rådgiver på videregående skole/folkehøgskole 8,4 Samtale med UiS-ansatt (faglærer, studieveileder, andre) 6,9 Da representanter for UiS besøkte videregående skole/folkehøgskole 5,5 Hvor fikk du den informasjonen som gjorde at du valgte å søke ved UiS? (De 10 viktigste kommunikasjonskanalene.) Flere svar mulig. Kun nye studenter (gruppe 1–3). Prosent n= 1033 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

Studentmiljø og engasjement Studiemiljøet ved UiS Studentmiljø og engasjement Her er det bare med etablerte studenter og studenter som er tatt opp til et nytt studium dette semesteret (gruppe 3 og 4): Gruppe 3: ”Jeg har studert ved UiS tidligere, men jeg er tatt opp til et nytt studium dette semesteret”, Gruppe 4: ”Jeg fortsetter det studiet jeg studerte forrige semester”. Har du engasjert deg i utenomfaglige aktiviteter og/eller studentpolitikken? Flere svar mulig. Alle studenter. Prosent n=1785

Kinoreklame – oppmerksomhet og liking Rekruttering Kinoreklame – oppmerksomhet og liking På neste side får du se en film. Dersom du får opp en dialogboks som spør om du vil vise usikre elementer, svar "ja". Har du problemer med å se filmen kan du se den på youtube.com ved å søke på UiS - Født sånn eller blitt sånn. Dette er en av tre kinoreklamer for UiS som ble vist på kino i vinter. Hvor godt liker du UiS sin kinoreklame med Harald Eia? 58% av studentene svarer at de er tilfreds eller svært tilfreds med kinoreklamen, mens 7% ikke liker den. 35% er nøytralt innstilt. Dersom vi bruker poengskalaen vår så blir det en score på hele 67 poeng. UiS sin kinoreklame i 2006 scoret 40 poeng. Det er ekstra kjekt å se at reklamen scorer best på nye studenter (68 poeng) og i aldersgruppen 19-21 år (70 poeng). n= 2946

Forbedringsområder -Tilbakemeldinger fra åpne svar Noen tilbakemeldinger som gjentas av mange studenter: Stram opp foreleserne ”Gjør noe med forelesere som ikke fungerer. Synes det er underlig at dere ignorerer klagene som gjentar seg år etter åt på visse forelesere… Send de på pedagogikk kurs.” ”mer engasjerte og motiverte forelesere!” Tilgjenglige forelesninger ”Forelesere må legge ut notater på nett for de studenter som ikke kan delta i forelesningen”. ”Streaming av forelesninger bør tilbys alle” ”Nokon lærer må bruke it’s learning mer effektivt. Det virker som om dei ikke kan/veit korleis ein kan bruke it’s learning” Fasiliteter ”Få flere parkeringsplasser!” ”Det trengs flere kontakter til PC’er på lesesaler og forelesningssaler” ”Flere grupperom” ”Gulvet i KA auditorium 1 må fikses” ”Skru opp varmen i auditoriene – studenter må ha med pledd i timene” ”Nye stoler til lesesalen i bokkafeen” ”Få vannautomater i alle bygg” ”Få på plass mikrofoner, høytalere og projektorer i alle klasserom som fungerer” ”Adgang til trådløst nettverk må forbedres. Eduroam er vanskelig tilgjenglig.” ”Bedre busstilbud til universitetet!”