Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Nettverksamling i matematikk
Pedagogisk analyse.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
9 prinsipper og 1 regneark:
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Bokpresentasjon Bergen
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Mottak av masterstudenter Masteruke IFI STUA-seminar Mari Helén Varøy.
Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Kunnskap for en bedre verden Karakterundersøkelse for masterutdanning i teknologi 2015 Ø. Gregersen, G.Ø. Kløkstad, S. Hervik, H.E. Plesser og I. Pettersen.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Opptakskrav til master i pedagogikk
Verktøy for å kartlegge holdninger
Alternativ vurdering av masteroppgaver
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)
Karin Helle og Gro Beate Vige
Master i Serviceledelse i Beijing
«Viktige valg i en verden av endring»
Professor Tor Egil Førland, UiO
Eksamensinformasjon Vg3 4. april 2017
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Nasjonal delprøve – status
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Fagvalg Musikk, dans, drama EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Digital eksamen - relevante tilbud
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie UHRs karaktersamling 26. oktober 2017 Karakterundersøkelsen 2016 i nordisk, engelsk og historie Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie t.e.forland@iakh.uio.no

Innledning: IMRAED Innledning Metode Resultater Analyse Etterarbeid Diskusjon.

Metode: Oppdraget Oppdrag gitt av Nasjonalt fakultetsmøte for humanistiske fag sommer/høst 2016 til fagrådene i nordisk, engelsk og historie: Gjennomføre kontrollsensur av karaktergivningen på bachelor (lavere grad) Plukke ut 5–10 oppgaver fra hver institusjon Velge nivå selv (basis/påbygging/BA-oppgave), men likt på tvers av institusjonene Jamføre med karakterundersøkelsen fra 2008 Kartlegge bruken av sensorveiledning Undersøke ev andre spørsmål f eks ekstern sensor.

Metode: Nordisk 25 besvarelser fra 5 læresteder 2015h og 2016v (UiA, UiB, NTNU, UiO, UiS) Skoleeksamen på 4 og 6 t; språkhistoriske emner på 100/1000-nivå; 7,5, 10 og 15 stp To kontrollsensorer (fra UiT og NTNU) ble enige om en felles karakter.

Metode: Engelsk 35 besvarelser fra 2015h og 2016v fra 6 læresteder (NTNU, UiA, UiO [2009h], UiS, UiT) Stort sett skoleeksamen fra 3 til 6 t; fonetikk og noen i lingvistikk; alle på 100/1000-nivå; 5, 7,5, 10 og 15 stp To kontrollsensorer (fra NTNU og Volda) gav hver sine karakterer, møttes aldri (?).

Metode: Historie 77 besvarelser fra 2015 og 2016 fra 13 læresteder (BI, HiL, HiSF, HiT, HiVe, HiVo, NTNU, UiA, UiB, UiN, UiO, UiS, UiT) Skole- og noen kombinerte skole/hjemmeeksamener av varierende varighet; 100/1000-nivå i «fortrinnsvis eldre verdenshistorie», fortrinnsvis 10–15 stp Fem kontrollsensorer (fra UiO, UiO, UiB, NTNU, HiSN) gav individuelle karakterer og møttes og ble enige om en felles karakter.

Metode: Forbehold Det er vanskelig å vurdere hva som er «riktig» nivå på karakterene når man bare har et fåtall besvarelser å vurdere fra hvert lærested (dvs som har besvart samme oppgave) Det er ikke gitt at to (eller flere) sensorer som ikke kjenner konteksten rundt en bestemt eksamen, gir riktigere karakterer enn en sensor (eller flere) som kjenner konteksten godt.

Resultater: Hovedfunn Kontrollsensorene var i alle tre fag uenige i rundt halvparten av de opprinnelige karakterene Kontrollsensorene var stort sett strengere enn de opprinnelige sensorene («hjemmedømming») Noen (nokså få) ganger og steder er forskjellen mellom opprinnelig karakter og kontrollkarakter betenkelig stor Ikke noe lærested er best eller dårligst (dvs har hhv minst eller størst avstand mellom opprinnelig sensur og kontrollsensur) i alle fag, men NTNU er best i to og nest best i det tredje, og UiS er dårlig i to av tre Ingen av sensorpanelene forholdt seg aktivt til 2008- undersøkelsen.

Resultater: Nordisk Avvik mellom opprinnelig sensur og kontrollsensur i 10 av 25 besvarelser Opprinnelig sensur var i snitt per institusjon nesten en halv karakter (0,42) bedre enn kontrollsensuren Ingen av avvikene utgjorde «bortedømming» Avvikene er gjennomgående små (én karakter) UiS har avvik på alle besvarelsene.

Resultater: Engelsk Avvik i 17 av 35 besvarelser Opprinnelig sensur var i institusjonssnitt nesten en hel karakter (0,8) bedre enn snittet av kontrollsensorene NTNU og UiA har nesten ingen avvik – og multiple choice-oppgaver UiB og UiS har få avvik UiT har hjemmedømming for alle 5 besvarelsene UiO (2009) har mange avvik, og mange besvarelser (5/9) som bestod opprinnelig sensur, men som kontrollsensorene ville stryke.

Resultater: Historie Avvik i 45 av 77 besvarelser (ikke 38 av 77 som arbeidsgruppen skriver) De fleste avvikene (38) er på bare én karakter (6 på to, 1 på tre) Opprinnelig sensur var i institusjonssnitt nesten en halv karakter (0,42) bedre enn kontrollsensuren Innslagene av bortedømming (som utjevner en del av hjemmedømmingen) kamuflerer noe av totalomfanget av forskjellen mellom opprinnelig sensur og kontrollsensur (0,53) Av opprinnelig 17 A-er, ville kontrollsensuren beholde 3 Mot opprinnelig 5 F-er, ville kontrollsensuren stryke 12 UiB og HSF har svak bortedømming (0,2 strengere); NTNU har likt; de ti andre har hjemmedømming, varierende fra svak ved HiT (0,2) og UiT (0,4) til nokså sterk ved UiS (1) og HiBV (1,2).

Analyse: Historie (Min mening: Bortdømming er like ille som hjemmedømming, selv om det skjer sjeldnere) Det er vanskelig å sette «riktig» karakter i tolkningsfag som ikke har fasit Det er lett å sette «feil» – og gjerne for god – karakter i emner utenfor eget fagfelt Flere sensorer reduserer faren for vilkårlighet noe (korrelasjon antall sensorer/panelsamsvar = 0,33) Sensorveiledning kan hjelpe en del (korrelasjon sensorveiledning/panelsamsvar = 0,47) – og er pålagt Sensur i isolasjon er risikabelt – og kan motvirkes på flere vis (sensorfellesskap, tilsynsensor).

Etterarbeid: Historie Diskusjon av karakterundersøkelsen på fagrådsmøte 3. april 2017 Orientering om lokale oppfølgingstiltak – gjennom- førte eller planlagte – på fagrådsmøte 26. oktober 2017 (derfor må jeg gå herfra før lunsj): Sensorveiledning på (nesten) alle eksamener Ikke vesentlig mindre enesensur Mer ekstern deltakelse i sensurarbeidet Mer fellesskap rundt sensuren Mer feltkompetanse der det er praktisk mulig.

Etterarbeid: Nordisk Karakterundersøkelsen diskutert på fagrådsmøte 8. juni 2017 Tre spørsmål fra Fakkultetsmøtet: (a) sensorveiledning? (b) sensorsamarbeid? (flersensorordning) (c) ekstern tilsynssensor? Bruk av sensorveiledning varierer sterkt Flere visste ikke hva en sensorveiledning er Andre var skeptiske til sensorveiledning i f eks analyse av en novelle der «fasit» ikke finnes Enighet om at enesensur er uheldig, men ressursbesparende Usikkerhet om hva tilsynssensor betyr: «rollen må klargjøres før vi kan ta standpunkt».

Etterarbeid: Engelsk Skal diskutere karakterundersøkelsen på fagrådsmøte primo desember, både (a), (b) og (c) Fagrådsleder (NTNU) ønsker seg ekstern sensor – og at han/hun lager oppgaven – i tillegg til den interne på hver eksamen, men erkjenner at det er kostbart og komplisert.

Diskusjon (kommer etterpå)