Regionalisering i NAV Erfaringer Fylkesdirektør Steinar Hansen 25.10.17
De 12 nye regionene i NAVs arbeids- og tjenestelinje.
Hva har skjedd så langt? Det ble nedsatt en arbeidsgruppe som utredet fremtidig modell for regionalisering Utredning i henhold til mandat besluttet av ledelsen i direktoratet Work-shops, gjennomganger underveis, behandling av delrapporter / sluttrapport med fylkesdirektører, i styringsgruppe, i direktørmøtet i direktoratet og sentralt MBA Høringsrunde Departementet tok beslutningen om lokaliseringen av regionkontorene Nord- og Sør-Trøndelag slås sammen før øvrige fylker Utarbeidet to notater der vi gir retningslinjer for gjennomføringen Ytterligere utredningsarbeid i direktoratet, og det er gitt informasjon i fylkene
Viktig i det videre arbeidet Førende prinsipp: Omfordeling av ressurser mellom fylkesvise enheter og lokalkontorer: Ressursfordeling, mål: 20% - 80% Ressursfordeling, landet nå: 24% - 76% Spesielt i Vestfold: Sept -16: 26% - 74% Oktober -17: 22% - 78 % Oppgavefordelingsutvalg, pr. 13.10.17: Rapport anbefaler 16% - 84% Beslutning om overføring av ansvar/oppgaver senest innen 21/11 Suksessiv overføring av ressurser fra fylkesadm. til lokalkontor fra 1/1-18. Nasjonalt: Nå-situasjonsanalyser Beslutning regiondirektør Prosjektleder i hvert regionprosjekt Riktig rekkefølge av regionprosessene Oppstart formell prosess fra 1. mars 2018 Medbestemmelse, prøveordning prosjekt-mba Regionkontorene, med unntak av Finnmark, samles på én lokasjon Den konkrete organiseringen av fremtidig regionalt nivå skal forhandles. Suksessiv (praktisk) oppstart av nye regioner fra og med 2019
Erfaringer så langt? En villet utvikling, en ønsket utvikling! Fra tradisjonell sterk statlig styring Til ”mindre styring/ mer ledelse”, reelt partnerskap Transparent utredningsarbeid Mindre transparent i beslutningsfasen Politisk engasjement og kommunikasjonsutfordringer i beslutningsfasen En god beslutning? Hjerneflukt og rekrutteringsproblemer Riktig retning!