Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Advertisements

Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Masterstudiet i Farmasi
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Emnenes betydning i budsjettprosessen – Studieutvalget Kjetil Hellang - Økonomiavdelingen.
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Økonomi- og planavdelingen, april 2008 Intern finansieringsmodell.
Langtidsbudsjett Disposisjon I Bakgrunn Gjennomgang av langtidsbudsjett – Måltall: studieproduksjon, doktorgrader og publikasjonspoeng – Effekt.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
STATSBUDSJETTET 2009 Stprp Omfordeling RBO 400 Rev nasjonalbudsjett 6056 Sum Lønns- og prisstigning Studieplassendringer.
2009 Regnskap og resultater
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
RESULTATBASERT FINANSIERING 17. FEBRUAR 2005 Seunn Smith-Tønnessen, HiA.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Internasjonalisering ved universiteter og høgskoler Hvilke trender ser vi? Susanne L. Sundnes Lansering av Indikatorrapporten 28. september.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Publiseringsanalyse 2011 Erik Ruud. Hovedtrekk ,6 160,9 240,8 245,8 Opprettholder økningen fra 2010 Samlet tellende publisering øker med.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Viderefordelingsmodell IV
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Forskerutdanningsmeldinger Forskerskolelederforum
Forskning og innovasjon
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Budsjettfordelingmodell IMB
Status økonomisk situasjon, omstilling og vekst
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
Idrettens studieforbund ISF Årsberetning 2017
Besøk ved det medisinske fakultet
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Undervisning og barnehage
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Studieledernettverket 15. februar 2019
Instituttrådsmøte 7. mars 2019
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Finansiering og budsjettering
Utskrift av presentasjonen:

Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB Status juni 2017

Endring i hovedfordeling fra fakultet

Fordeling av hovedtildelingen: Fra fakultetet IMBs avdelinger IMB felles Skatt IMBs fellesnivå finansieres ved at avdelingene beskattes Den største bolken er undervisningskonponenten

Undervisningsansvar IMB 5-årig master i Klinisk ernæring Ca 1/3 av undervisningen av profesjonsstudiet i MEDISIN, fortrinnsvis i de første semestrene PhD-emner Budsjettfordelingsmodellen må ta høyde for at kvalitet og omfang av begge studier sikres.

Utdanningskomponenten Overgang fra uttelling for undervisningstimer til uttelling for studieplasser og studiepoeng IMBs modell ser bort fra at studiene i medisin og ernæring har ulike finansieringskategorier Fordeling basert på studieplaner og normert studiepoengproduksjon

Medisin: Ukeekvivalenter per halvår og per studieløp   Ukeekvivalenter (UE) per studieløp MEDISIN (IMBs andel) MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum Modul 1 24,3 0,3 0,5 2,0 27,0 Modul 2 28,6 1,9 2,3 - 32,8 Modul 3 2,5 Modul 4 1,0 Modul 5 Modul 6 Modul 7 Modul 8 1,3 1,8 Sum MEDISIN (IMBs andel) 52,9 3,2 7,3 65,3 Prosentvis andel 81,0 % 4,8 % 11,1 % 3,1 % 100,0 %

Medisin: studiepoeng per halvår og per studieløp Medisinstudiet består totalt av 240 ukeekvivalenter og utgjør 360 studiepoeng. En ukeekvivalent tilsvarer altså 1,5 studiepoeng. MEDISIN (IMBs andel) MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum Modul 1 36,4 0,4 0,8 3,0 40,5 Modul 2 42,9 2,9 3,4 - 49,1 Modul 3 3,8 Modul 4 1,5 Modul 5 Modul 6 Modul 7 Modul 8 1,9 2,6 Sum MEDISIN (IMBs andel) 79,3 4,7 10,9 97,9 Prosentvis andel 81,0 % 4,8 % 11,1 % 3,1 % 100,0 %

Klinisk ernæring: studiepoeng per emne, fordelt etter avdelingenes undervisningsandel ERN1100 starter i vårsemesteret, går over to semester og tilsvarer Modul 1. Studiepoengene for ERN1100 er fordelt i hht. UE-fordelingen i Modul 1. ** ERN2200 tilsvarer 13 av 22 uker av vårsemesteret i Modul 2. 13/22 av studiepoeng for ERN2200 er fordelt i hht. UE-fordelingen i Modul 2. De resterende 9/22 er lagt til Ernæring. Klinisk ernæring (emner) Ex.phil er utelatt MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum ERN1010 - 30,0 ERN1100* 22,5 0,2 0,5 1,9 25,0 ERN2200** 10,3 8,9 0,8 20,0 ERN2030 10,0 ERN3110 ERN3120 ERN4110 5,0 ERN4120 15,0 ERN4210 ERN4310 ERN4410 ERN4900 Sum klinisk ernæring 55,2 224,3 1,7 8,7 290,0 Prosentvis andel 19,0 % 77,4 % 0,6 % 3,0 % 100,0 % Studiepoengene én enkelt student avlegger på klinisk ernæring

Studiepoeng produksjon per student i forhold til studium og avdeling MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum IMB MEDISIN (IMBs andel) 79,3 4,7 10,9 3,0 97,9 Klinisk ernæring 55,2 224,3 1,7 8,7 290,0

Mulige (normerte) antall studiepoeng som kan avlegges hvert år Studium Studenter per år MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum IMB %-andel MEDISIN (IMBs andel) 220 17 441 1 040 2 393 660 21 533 68,0 % Klinisk ernæring 35 1 933 7 852 61 305 10 150 32,0 % Sum 255 19 373 8 891 2 453 965 31 683 100,0 %

Fordelingsnøkler IMBs budsjettfordelingsmodell skal sikre God undervisning i begge studier Bygge opp under insentiver som kan føre til økt økonomisk handlingsrom til avdelingene ved produksjon av flere studiepoeng For å kunne oppnå målsetningen i punkt 1, fordeler modellen inntekten for studieplassene uavhengig av finansieringskategori ut fra hvor stor andel av studiepoengene hver av avdelingen bidrar til å produsere

Fordelingsnøkkel studieplasser Studium MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum IMB MEDISIN (IMBs andel) 55,0 % 3,3 % 7,6 % 2,1 % 68,0 % Klinisk ernæring 6,1 % 24,8 % 0,2 % 1,0 % 32,0 % Sum 61,1 % 28,1 % 7,7 % 3,0 % 100,0 %

Uttelling studiepoeng Maks uttelling: Instituttet får uttelling for «60-poengsenheter», dvs. per normert studiepoengproduksjon per år for én student. Det var studiepoengproduksjonen i 2015 som lå til grunn for tildelingen i 2017. Da fikk IMB uttelling for 350 «60-poengsenheter» i medisin og 112 «60-poengsenheter» i klinisk ernæring Studium MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum IMB MEDISIN (IMBs andel) 291 17 40 11 359 Klinisk ernæring 32 131 1 5 169 Sum 323 148 41 16 528

Fordelingsnøkkel studiepoeng MEDISIN (IMBs andel) MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum Modul 1 36,4 0,4 0,8 3,0 40,5 Modul 2 42,9 2,9 3,4 - 49,1 Modul 3 3,8 Modul 4 1,5 Modul 5 Modul 6 Modul 7 Modul 8 1,9 2,6 Sum MEDISIN (IMBs andel) 79,3 4,7 10,9 97,9 Prosentvis andel 81,0 % 4,8 % 11,1 % 3,1 % 100,0 %

Fordelingsnøkkel studiepoeng Klinisk ernæring (emner) Ex.phil er utelatt MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum ERN1010 - 30,0 ERN1100* 22,5 0,2 0,5 1,9 25,0 ERN2200** 10,3 8,9 0,8 20,0 ERN2030 10,0 ERN3110 ERN3120 ERN4110 5,0 ERN4120 15,0 ERN4210 ERN4310 ERN4410 ERN4900 Sum klinisk ernæring 55,2 224,3 1,7 8,7 290,0 Prosentvis andel 19,0 % 77,4 % 0,6 % 3,0 % 100,0 % MEDISIN (IMBs andel) MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum Modul 1 36,4 0,4 0,8 3,0 40,5 Modul 2 42,9 2,9 3,4 - 49,1 Modul 3 3,8 Modul 4 1,5 Modul 5 Modul 6 Modul 7 Modul 8 1,9 2,6 Sum MEDISIN (IMBs andel) 79,3 4,7 10,9 97,9 Prosentvis andel 81,0 % 4,8 % 11,1 % 3,1 % 100,0 %

Fordelingsnøkkel studiepoeng Klinisk ernæring (emner) Ex.phil er utelatt MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum ERN1010 - 30,0 ERN1100* 22,5 0,2 0,5 1,9 25,0 ERN2200** 10,3 8,9 0,8 20,0 ERN2030 10,0 ERN3110 ERN3120 ERN4110 5,0 ERN4120 15,0 ERN4210 ERN4310 ERN4410 ERN4900 Sum klinisk ernæring 55,2 224,3 1,7 8,7 290,0 Prosentvis andel 19,0 % 77,4 % 0,6 % 3,0 % 100,0 % MEDISIN (IMBs andel) MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum Modul 1 36,4 0,4 0,8 3,0 40,5 Modul 2 42,9 2,9 3,4 - 49,1 Modul 3 3,8 Modul 4 1,5 Modul 5 Modul 6 Modul 7 Modul 8 1,9 2,6 Sum MEDISIN (IMBs andel) 79,3 4,7 10,9 97,9 Prosentvis andel 81,0 % 4,8 % 11,1 % 3,1 % 100,0 % Studium MolMed Ernæring Atferdsfag Biostatistikk Sum IMB MEDISIN (IMBs andel) 81,0 % 4,8 % 11,1 % 3,1 % 100,0 % Klinisk ernæring 19,0 % 77,4 % 0,6 % 3,0 %

Oppsummert - utdanningskomponent Studieplass - andel fast Studiepoeng- andel varierer med avlagte studiepoeng Mål; 1) god undervisning i begge studier 2) bygge opp under insentiver som kan føre til økt økonomisk handlingsrom til avdelingene ved produksjon av flere studiepoeng

PhD-emner IMB mottok kr 2,25 mill til undervisning av PhD-emner i 2017 (fast sum) Fordeles til avdelingene

Resultatbasert omfordeling (RBO) Uttelling til institusjonen for - NFR-inntekter - EU-inntekter - Doktorgrader - Publikasjonspoeng Tildeling fra fakultetet er høyere enn tidligere Tilføres den produserende avdelingen Fordeling basert på et gjennomsnitt over tre år

Rekrutteringsstillinger Fakultetets modell: Mer midler per stilling enn tidligere Ulik finansiering avhengig av andel undervisningsplikt Seks stillinger på fakultetet (strategisk virkemiddel) IMBs modell: Fordeles til avdelingene per tildelt stilling/årsverk Rundsum per år - normalt i tre år Ulik rundsum for stipendiat og post doktor Halv rundsum for ett år undervisningsplikt Tillegg for driftsmidler

Øremerkede tildelinger Fakultetet gir øremerkede midler til : Biostatistikk (OCBE) Liten andel av IMBs studieadministrasjon Øremerkede midler fra UiO viderefordeles: Vitenskapelig utstyr kr 50.000 – 200.000 Forskningssatsninger fra UiO (NCoE, innfasing SFF, o.a.) Fripro/toppforsk-tilskudd (rekrutteringsstillinger) Øremerkinger tilføres den respektive avdelingen eller blir lagt til fellesnivået for fordeling i løpet av året

Aktiviteter som ikke lenger er øremerkede Noen få aktivitet krever særtildelinger: PhD-koordinator Utdanningsleder Dyreavdelingen Særtildelinger finansieres med reduksjon i satsene for studieplasser, studiepoeng og RBO

Skatt IMBs fellesnivå (administrasjonen, intern service og fellestiltak) finansieres gjennom å skattlegge avdelingene P.t. 13 % Skattegrunnlaget er avdelingens hovedtildeling for det aktuelle året, samt et gjennomsnitt av samlede prosjektinntekter fra eksterne kilder for de tre siste avsluttede regnskapsår.

Mulig utfall av revidert modell Tentativ tildeling per avdeling (uten rekrutteringsstillinger) Implementering over tid Særtildeling til komp.medisin: 6 500 Særtildeling til Atferdsviteneskap for underv.leder og PhD-koordinator: 1 000 Tall i tusen kroner

Overgangsløsninger Avdeling for ernæringsvitenskap vil få en markert nedgang i tildeling, og vil ha behov for overgangsmidler i en periode inntil avdelingen har tilpasset seg den nye situasjonen Overgangsløsningen ikke avklart En nærliggende finansieringsløsning er å dempe økningen i tildeling til Avdeling for molekylærmedisin i overgangsperioden