Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Advertisements

NHD Torbjørn Digernes, Rektor Forskningsbasert nyskaping Torbjørn Digernes, Rektor.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITSKAP DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i malen er Tahoma.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Årets norske Leanvirksomhet
Kommunikasjonsstrategi
Same procedure as last year…?
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Målsetting med prosjektet
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Håndtere endringer i organisasjonen
Statssekretær Jens Revold
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Forskning og innovasjon
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
SWOT analyse IKS.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Økonomistudiene NMBU.
ALLE SKAL UT.
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Årets norske Leanvirksomhet
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Velkommen til Verdiskapingsforum ved UiS
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Årets norske Leanvirksomhet
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Årets norske Leanvirksomhet
Tverrfaglige tema.
Årets norske Leanvirksomhet
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Evaluering Regionrådet
Konsept regionalutvikling
Årets norske Leanvirksomhet
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet Slik jeg ser det….nå… julen 2007

Områder som skal dekkes: Utdanning: Forsking og innovasjon: Formidling: Organisasjon og ressurser:

Visjon (UiS): Som før

Utdanning: Visjon: Vi er kjent for landets beste på undervisningskvalitet og oppfølging av studentene Verdiar: vi ønsker å bidra til at de som uteksamineres er til livlang nytte for samfunn og bedrifter, - og en selv Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: redusere behovet for organisert etterutdanning. Strategi: legge vekt på læring som prosess (tilpassede selvstudier) og gode undervisere

Forsking og innovasjon Visjon: Vi er kjent for å være landets fremste på forsking innen økt olje/gassutvinning, miljøteknologi og energi Verdiar: ta globalt ansvar for energi og miljø Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: bli førstevalget for forskere, studenter, og media/politikere (for å få råd) innen de angitte områder Mål: styrke den naturvitenskapelige delen (realfag) – er nødvendig for å ”henge med” i teknologiutviklingen) Strategi: satse på å bli gode der vi har et lokalt sterkt nærlingsliv

Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Forsking og innovasjon Visjon: Vi er kjent for å være landets mest innovative Universitet, - og blant Europas tre beste Verdiar: vi ønsker å bidra til en kultur der de som vil skape et økonomisk utbytte av sin akademiske karriere, blir verdsatt. Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: stå for en verdiskapning som er høyest (av alle universitetene) i Norge, målt i forhold til antall ansatte. Strategi: ansette topp akademikere som også motiveres av inovasjon

Formidling Visjon: Vi er kjent for å være landets mest aktive formidler av vår forsking, målt i forhold til antall ansatte Verdiar: vi ønsker å bidra til at samfunnet får vite kva vi driver med, fordi vi skal tjene – og utfordre - samfunnet. Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: vi har ukentlige innslag i lokale media, og månedlige innslag i nasjonale media. Strategi: synliggjøre og verdsette (kulturelt og økonomisk) de som er aktive formidlere

Organisering og ressurser Visjon: Vi er kjent for å være landets mest effektivt drevet Universitet samtidig som ingen blir syke pga. jobben. Verdiar: vi baserer oss på medbestemmelse og saklige/rasjonelle diskusjoner, – og beslutninger. Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: minst sykefravær av alle Universitet (det løser mange problem) Strategi: sørge for at hver enkelt ansatt føler seg sett, og verdsatt gjennom god oppfølging av nærmeste leder, – og kolleger.

Rammebetingelser: Viktige forutsetninger vi har liten innflytelse på I Norge: Rammebetingelsene frå Dep. Forutsigbarhet(økonomisk modell) Nasjonale vs. Regionale Universitet I verden: Økonomiske utviklingen Klimautviklingen Energisituasjonen Religiøse konflikter Politiske elementer (stabilitet/kriger)

Vår styrke Nytt universitet Entusiasme Pågangsmot Tro på fortsatt utvikling Sterk lokal støtte (industri og politisk) Økonomisk sterk region Region i utvikling Internasjonalt miljø i regionen Små/Fleksibel Har lang erfaring med å samarbeide med den lokale industrien

Vår svakhet Lite universitet (for fragmentert og sårbare fagmiljø) Store ”investeringer” i nybygg Mange nær pensjonsalderen (TN)

Trusler Vanskelig å rekruttere ansatte (fag og adm?)? Studenter slutter før master Vanskelig å rekruttere stipendiater Økonomi

Våre muligheter Internasjonalt orientert region (internasjonalisering) Positiv demografi Stort areal for utvidelse Styrke vår økonomi med integrasjon og samarbeid med næringslivet

Her kommer noen klipp fra NTNUs (”tilsvarende”) dokument (linken fra Anne)

(Bakgrunn: NTNU sin rolle)

Verdier (UiS) – som før Som før

(Bakgrunn: NTNU Visjon)

(Bakgrunn:NTNU verdier)

(Bkagrunn: NTNU utfordringer)

Bakgrunn: NTNU

Bakgrunn: NTNU

Bakgrunn: NTNU

Bakgrunn: NTNU