DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Sakkyndig vurdering, enkeltvedtak og IOP
Grete Haaland Sund HiAk,
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Programområde ELEKTROFAG
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Bygg- og anlegg i “Kunnskapsløftet”
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Åskollen skole Drammen
Didaktiske analysekategorier
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
VURDERING Musikk trinn.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Utdanningsvalg 10.klasse
Spillteknologi som læringsarena
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Mål og læring hos elever
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Kompetanse for framtiden
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Vurdering og undervisning
Val av språk Spansk Tysk Engelsk fordypning Arbeidslivsfag
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjerneelementer under arbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Utskrift av presentasjonen:

DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN Aktivitet og lærings opplegg for de mest brukte digitale verktøyene…

Læreplanmål (mål for undervisningen) Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Å kunne bruke digitale verktøy i bygg- og anleggsteknikk innebærer å ta det i bruk innenfor planlegging, produksjon, dokumentasjon og kommunikasjon. Anvendelse av digitale verktøy omfatter bruk av digitale måleverktøy, beregninger, tegning, billedbehandling og føring av sjekklister knyttet til kvalitetssikring. bruke enkle måleverktøy knyttet til arbeidsoppgaver innen bygg- og anleggsteknikk. velge egnede verktøy og maskiner knyttet til enkle arbeidsoppgaver innenfor bygg- og anleggsteknikk

Læringsmål for oppgaven Kunne anvende digitale måleverktøy. Kunne demonstrere hvordan ett av de digitale måleverktøyene virker og kjenne bruksområdet. Lære seg å diskutere bruken og bruksområdene til denne « nye teknologien».

Hvilke måle verktøy «kan» erstattes av de nye digitale verktøyene

Hvilke måle verktøy «kan» erstattes av de nye digitale verktøyene Hvilke måle verktøy «kan» erstattes av de nye digitale verktøyene? https:// www.youtube.com/watch?v=7IoADjYEj_s

Hvilke måle verktøy «kan» erstattes av de nye digitale verktøyene

Bruksområder for de «nye» teknologiske måleverktøyene Bruksområdene til de nye måleverktøyene. Metode. Lodding av vegger/ flislegging Krysslaser Avretting av betong/ gruspute/ grøft Rotorlaser Målinger av avstander/ m2/m3 Avstandsmåler

Spørsmål I hvilke arbeidsoppgaver bruker vi rotorlasere? Krysslaseren brukes til? Avstandsmåleren er ett nyttig verktøy til? Hva er vi mest avhengig av ved bruken av disse digitale verktøyene? Hvordan virker digitale verktøy i sterkt sollys? Hvilke faggrupper bruker disse verktøyene?

Lære seg å bruke de digitale verktøyene! Se eget ark Oppgave Lære seg å bruke de digitale verktøyene! Se eget ark