Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Fra ord til liv Mars 2011.
Normer, verdier og holdninger
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Lek og læring.
Kvinne på topp September2008.
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Religioner og livssyn i dag
- handlinger og holdninger
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Sosiologi i barnehagen
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
1 Jeg og samfunnet.
Fortellinger fra India. Mursan i Uttar Pradesh, Nord- India. Mursan i Uttar Pradesh, Nord- India.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Mål og læring hos elever
Tekster om tro og livssyn
Drop-In metoden i skolen
Den entusiastiske lærer
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Transaksjonsmodellen
Livsstilsending - uke 5 -
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Internasjonalisering
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Uteseksjonen i Stavanger
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
UTFORDRINGER MAN MØTER SOM UNG/SVART/MANN
Hvordan bruke presentasjonene
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Antikkens filosofer 8. trinn
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Emilios jobb som assistent
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde er inspirerende og fylt av muligheter, men samtidig kan det oppleves utfordrende.

Hva gjør det med meg å vite at jeg som leder er et forbilde, og at det jeg sier og gjør er synlig for noen som kanskje ser opp til meg? Hva hvis jeg gjør eller sier noe feil? Er jeg fortsatt et forbilde? Hva hvis jeg er et dårlig forbilde? Er det sånn at jeg heller bør late som om jeg er litt annerledes enn jeg faktisk er, for å være et godt forbilde?

René Girard: Anorexia and Mimetic Desire (Michigan State University Press, 2013) Mimetisk begjær/etterligningens begjær Aristokratiske kvinner begynte å etterligne. Etter første verdenskrig nådde det middelklassen, og etter andre verdenskrig var det spredt til alle samfunnslag.

Holdninger, normer og verdier i samfunnet læres ikke gjennom teoretisk undervisning og planmessig opplæring. Denne læringen skjer hos barn og unge i møte med andre personer, gjennom blant annet modellering. Modellering baseres på at personen lærer gjennom å observere hvilke tilbakemeldinger eller konsekvenser en handling har for modellen (legaliserer eller forbyr).

Noen finner tanken på at de skal være forbilder for andre, skremmende Noen finner tanken på at de skal være forbilder for andre, skremmende. Dette henger sammen med at folk flest ikke er perfekte. Barn og ungdom trenger imidlertid ikke perfekte forbilder. De trenger derimot forbilder som er bevisste på hvordan deres egen atferd påvirker dem. (Are Karlsen, 2011)

ideal Gap mellom virkeligheten og

ideal Virkeligheten og Vi kan senke idealet ned på det nivået der vi selv er.

ideal Virkeligheten og Vi kan late som vi lever opp til idealene våre.

«Mitt forbilde er meg selv :) Det er ingen andre enn meg som har troa på at jeg kan oppnå det jeg vil. Så meg selv er mitt forbilde, og sånn forblir det» «Jeg har mange forbilder. Det positive med mine forbilder er at de ikke er tynne/slanke/pene osv ... Men er egentlig ganske lubne. Den negative er at de er ganske kriminelle, så jeg håper egentlig jeg ikke begynner å oppføre meg som dem » «Lady Gaga, Taylor Swift, Nicki Minaj, Bronu Mars, Britney Spears og Rihanna» «Mitt forbilde er min beste venn. Hun er verdens beste person med bare positive sider! Utrolig forbilde for meg da.» «Mitt forbilde er en hverdagshelt. Hun er ambulansearbeider og hun reddet livet mitt når jeg trengte det. Hun er den personen jeg ser opp til og vil være som. :D» «Hvordan forbilder påvirker», www.ung.no

Hva slags kriterier kan brukes for å kvalifisere forbilder? Hvilke kriterier tror du er mest synlig hos deg? Hvilke kriterier ønsker du skal være mest synlig hos deg?

Er lederrolle et godt ord? Handler det om å bli sett eller om å se?

«Å være forbilde skal ikke være en byrde, det skal være en ære.» Olav Tufte