REFLEKS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Advertisements

Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
TRENING – 3 La deg rive med i Aust-Agder krets Sørlandet krets Norges speiderforbund Lederkurs i vårskauen APRIL 2012 Forkveld 19. april 2012.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Lønnsstatistikk – presentasjon av FBF´s prosjekt.
Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ROS-analyse.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Arbeidet med prosjektskissen
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Bruk av teori i empirisk forskning
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Grunnleggende om veiledning
Rekruttering Navn på foredragsholder Dato
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Hva brenner du for…? Hva er viktigst for deg i klubben?
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
«Det sympatiske mennesket»
Tittel/problemstilling Eventuell undertittel
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
Brønnbygging i Afrika.
Hva er en god ordbok?.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Samtaletrekk B – Samarbeid
E-handel.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Lys, syn og farger Forslag til forarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Montessori og teknologi
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Oppfølging av Høstrapporten
Evaluering av Hovedavtalen
Helge Svare: Kunsten å stille spørsmål Blindern 7 februar 2019
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Utskrift av presentasjonen:

REFLEKS

Metoden i Refleks Reflekterende team, som Refleks er utviklet fra, brukes i arbeidsveiledning og terapi Vi har ikke tilgang til virkeligheten «i seg selv». Vi har kun tilgang til vår beskrivelse av den (jfr filosofen Immanuel Kant) Om vi åpner opp for å høre på andres forskjellige beskrivelse av verden, får vi tilgang til et enormt mangfold av beskrivelser. I møte med mangfoldet av beskrivelser får vi mulighet til å justere vår egen beskrivelse.  

Metoden i Refleks Gir noen rammer som lar fortelleren (alternativt kalt veisøkeren/veilanden/personen i fokus) fortelle uavbrutt. Styrker fokuset på fortellerens fortelling ved at denne gjenfortelles. Dette sikrer samtidig avsporing. Lar fortelleren få en god distanse til de andres refleksjon ved at denne er snudd ut av gruppen. Lar fortelleren fritt velge fra de andres refleksjoner ved at han/hun ikke trenger å respondere på disse underveis.  

Konkret gjennomgang De følgende foilene viser gangen i «refleks». Lilla stol er gruppeleder. Grønn stol er fortelleren.

Gruppe

Alle presenterer kort sin fortelling

Gruppen velger fortelling

sin fortelling uavbrutt Forteller hele sin fortelling uavbrutt

Gjenfortelling uten tiltale. «Jeg hørte han fortelle at…»

Eventuelt korrigere eller legge noe til

«Jeg forestiller meg at…» «Jeg blir nysgjerrig på…» Refleksjon. «Jeg forestiller meg at…» «Jeg blir nysgjerrig på…»

«Dette tar jeg med meg videre»

Eventuell videre refleksjon

«Slik har det vært for meg»

Fordeler ved metoden Gir noen rammer som lar fortelleren (veisøkeren/veilanden/personen i fokus) fortelle uavbrutt. Styrker fokuset på fortellerens fortelling ved at denne gjenfortelles. Dette sikrer samtidig avsporing. Lar fortelleren få en god distanse til de andres refleksjon ved at denne er snudd ut av gruppen. Lar fortelleren fritt velge fra de andres refleksjoner ved at han/hun ikke trenger å respondere på disse underveis.  

Det viktigste er: Stol på strukturen! Vi skal forsøke å unngå: Å fortelle om noe liknende som vi har opplevd. Fokus skal være på fortellerens fortelling. Å gi råd. Rådgivning alltid står i fare for å forminske den andres utfordringer og opphøye rådgiveren. Å bryte strukturen. Det skal ikke være dialog mellom gruppa og fortelleren før eventuelt i siste del. Å legge stor vekt på ros. Målet er ikke vurdering, men refleksjon. Refleks