Status på Stratos 7. september 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Forum for miljøteknologi
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
SINTEF Teknologi og samfunn
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
SINTEF Health Research SINTEF Teknologi og samfunn er et tverrfaglig forskningsinstitutt innenfor både teknisk-industriell og samfunnsvitenskapelig arena.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Norsk Bioenergiforening Bioenergidagene mai 2014.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
NANO2021 – Dialogmøte om programplan Vidar Skagestad, programkoordinator Forskningsrådet, 3. mai 2012.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Veien Videre 7. September 2011 Rune Volla, Norges forskningsråd
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
PILOT-E Raskere fra idé til marked
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Wenche Teigland,
Utskrift av presentasjonen:

Status på Stratos 7. september 2011 Elizabeth Baumann Ofstad, styreleder i RENERGIs programstyre

Hovedmål for RENERGI-programmet RENERGI skal utvikle kunnskap og løsninger som grunnlag for miljøvennlig, økonomisk og rasjonell forvaltning av landets energiressurser, høy forsyningssikkerhet og internasjonalt konkurransedyktig næringsutvikling tilknyttet energisektoren. Forskningen skal samtidig bidra til å løse de globale energi- og klimautfordringene og svare på den politiske utfordringen om Norges rolle og ansvar som en internasjonal pådriver. Talepunkter: Renergiprogrammets strategiske prioriteringer tar utgangspunkt i programmets hovedmål og overordnede føringer som Arvid Hallén nettopp har skissert. Forskningsrådet har lang erfaring med energiforskning. RENERGI-programmets oppgave var, blant annet, å samle trådene og erfaringene fra en rekke programmer og prosjekter på et bredt faglig register i et samlet og samlende program. Vi skal altså tjene utviklingen av det norske energisystemet samtidig som vi skal tjene og bidra til å utvikle næringslivet i sektoren, et næringsliv som konkurrerer på internasjonal markeder. Ut fra disse hovedmålene vi ser her, vil jeg skissere de jeg vil kalle de viktigste dimensjonene i Renergis arbeid og prioriteringer.

Viktige strategiske dimensjoner Bygge nasjonal kompetanse i et internasjonalt bilde Økonomisk bærekraftige løsninger Teknologiutvikling i et langsiktig globalt perspektiv Arenabygging i energisektoren Talepunkter Strategien vår bygger på dialog med relevante aktører i tillegg til de mere offisielle dokumenter slik som forskningsmeldingen, forskningsrådets strategi, nasjonal transportplan, hydrogenstrategien, bioenergistrategien, Energi21 m. fl. EU’s mål og direktiver som vedtas for Norge er også viktige rammer for våre prioriteringer. Ved siden av de rent tematiske prioriteringene knyttet til energibærere og teknologier, er det disse fire dimensjonene programstyret har lagt til grunn i sitt arbeid. * Bygge nasjonal kompetanse i et internasjonalt bilde * Økonomisk bærekraftige løsninger * Teknologiutvikling i et globalt perspektiv * Arenabygging i energisektoren Jeg skal ta dem for meg ett for ett.

Bygge nasjonal kompetanse i et internasjonalt bilde Utnytte kompetansemessige eller naturlige fortrinn Internasjonalt samarbeid og arbeidsdeling Robust størrelse på sentrale satsingsfelt Nasjonale prioriteringer Talepunkter En viktig føring i vårt arbeid er å vektlegge de områdene hvor Norge har særlige naturlige eller kompetansemessige fortrinn eller særlige utfordringer. Vannkraft og sol er gode eksempler som samtidig er forskjellige fra hverandre – vannkraft har vi lang erfaring fra utbygging og bruk av her i landet og i utviklingen av solindustrien kan vi trekke på den kompetansen norsk prosessindustri har bygget opp gjennom mange år. Samtidig ønsker vi hele tiden å holde det vi gjør her opp mot den internasjonale utviklingen, slik at vår forskning dels blir komplementær til det som skjer i andre land, dels at vi finner internasjonale partnere på de feltene hvor vi satser. På den måten kan vi lære av hverandre og oppnå utviklingsmessige synergieffekter for raskere og bedre løsninger. Både i det nasjonal og det internasjonale perspektivet har vi vektlagt å oppnå det vi kaller en kritisk masse på de prioriterte feltene. Et eksempel på det er virkemidler som FMEene, som nettopp samler ressursene på et felt. RENERGI og dens forgjengere har vært avgjørende for at disse miljøene har en kvalitet som har kvalifisert dem til å bli FMEer. Disse og andre virkemidler skal vi høre mer om senere i dag. Våre prioriteringer fremover er dels å støtte opp under den videre utvikling av FMEene, dels å støtte forskning på andre lovende felter som faller utenfor de temaene som FMEene dekker. Vi har også vektlagt områder der forvaltningen har særlige behov for kunnskap i arbeidet med rammebetingelser og virkemidler.

Bygge nasjonal kompetanse i et internasjonalt bilde Utnytte kompetansemessige eller naturlige fortrinn Internasjonalt samarbeid og arbeidsdeling Robust størrelse på sentrale satsingsfelt Nasjonale prioriteringer Prioriterte områder • Energieffektivisering • Fornybar kraft • Energisystemer • Andre energibærere • Oppvarming og kjøling • Miljøvennlig transport • Energimarked og energipolitikk Talepunkter En viktig føring i vårt arbeid er å vektlegge de områdene hvor Norge har særlige naturlige eller kompetansemessige fortrinn eller særlige utfordringer. Vannkraft og sol er gode eksempler som samtidig er forskjellige fra hverandre – vannkraft har vi lang erfaring fra utbygging og bruk av her i landet og i utviklingen av solindustrien kan vi trekke på den kompetansen norsk prosessindustri har bygget opp gjennom mange år. Samtidig ønsker vi hele tiden å holde det vi gjør her opp mot den internasjonale utviklingen, slik at vår forskning dels blir komplementær til det som skjer i andre land, dels at vi finner internasjonale partnere på de feltene hvor vi satser. På den måten kan vi lære av hverandre og oppnå utviklingsmessige synergieffekter for raskere og bedre løsninger. Både i det nasjonal og det internasjonale perspektivet har vi vektlagt å oppnå det vi kaller en kritisk masse på de prioriterte feltene. Et eksempel på det er virkemidler som FMEene, som nettopp samler ressursene på et felt. RENERGI og dens forgjengere har vært avgjørende for at disse miljøene har en kvalitet som har kvalifisert dem til å bli FMEer. Disse og andre virkemidler skal vi høre mer om senere i dag. Våre prioriteringer fremover er dels å støtte opp under den videre utvikling av FMEene, dels å støtte forskning på andre lovende felter som faller utenfor de temaene som FMEene dekker. Vi har også vektlagt områder der forvaltningen har særlige behov for kunnskap i arbeidet med rammebetingelser og virkemidler.

Økonomisk bærekraftige løsninger Verdiskaping Næringsutvikling Konkurranseevne ute og hjemme Endringer i behov og rammebetingelser Miljøutfordringer for norske energiressurser Potensiell verdiskaping, næringsutvikling og utvikling av norsk konkurranseevne på ute- og hjemmemarkedene er en sentral dimensjon i Renergis arbeid både på kort og lang sikt. Vårt utgangspunkt er at energisektoren fortsatt skal spille en viktig rolle i landets økonomi og at forskningen tar høyde for endringer i samfunnets behov og rammebetingelser. Også i et økonomisk konkurranseperspektiv er viktig for oss å belyse områder hvor utnyttelsen av norske energiressurser er forbundet med særlig store miljøutfordringer.

Teknologiutvikling i et langsiktig globalt perspektiv Norske bidrag til å løse klimautfordringen Møte krav i fremtidige klimaavtaler Mål for forsyningssikkerhet og miljø Fleksibilitet i organisering og åpning for måljusteringer Talepunkter Jeg har allerede nevnt behovet for å se norske forskningsprioriteringer på bakgrunn av en internasjonal arbeidsdeling og i lys av norsk konkurranseevne. Som dere husker tar vår målformulering opp at forskningen skal bidra til å løse de globale energi- og klimautfordringene og svare på den politiske utfordringen om Norges rolle og ansvar som en internasjonal pådriver. Norsk teknologi kan bidra til en internasjonal utvikling i som er mere klimanøytral. Noen teknologier innen RENERGIs temaer er det allerede, slik som kabler og andre elektroteknologier, ildsteder og annen forbrenningsteknologi, hydrogen og andre. Flere nye teknologier er potensielt lovende.   I tillegg har vi i det lengre perspektivet hatt som mål å arbeide med energisystemer og energiforvaltning som tar høyde for neste generasjon klimaavtaler og EUs langsiktige mål for forsyningssikkerhet, miljø og fornybar energi. I et perspektiv som strekker seg 20 til 30 år fremover, er selvfølgelig usikkerheten større. De langsiktige målene vil innebære en videreføring av elementene i det kortere perspektivet, men også kreve fleksibilitet i systemer og åpenhet for revisjon av prioriteringer.

Arenabygging i energisektoren FME - Forskningssentre for miljøvennlig energi Møteplasser for fagmiljøer og på tvers av fagmiljøer Dialog med brukere Samarbeid i innovasjonskjeden Kommunikasjon med interessenter Samlende kompetansemiljø Talepunkter Jeg nevnte robuste miljøer over kritisk masse som en suksessfaktor. FMEene er et godt eksempel på samling av ressurser som gir tilstrekkelig tyngde til å oppnå konkurranseevne på forskningsfelt hvor utviklingstempoet internasjonalt er høyere enn noensinne. En viktig oppgave for Forskningsrådets arbeid med energiforskning er å skaffe til veie møteplasser og arenaer for faglig utvikling og utveksling. En del av dette er økt vekt på løpende dialog med prosjekter, forskningsmiljøer og næringsliv. Vi har også prioritert samarbeidet og samvirket i virkemiddelkjeden – Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Enova, Transnova. Det er en internasjonal erfaring at kommunikasjon med alle grupper interessenter er svært viktig på energifeltet. Årsaken er selvfølgelig at energi- og klimaspørsmål er på toppen av agendaen i alle land vi kan sammenlikne oss med. Resultatet er et mediebilde hvor alle typer interesser deltar. Det er bra at mange er engasjert, men det fører også med seg utspill og innspill av svært forskjellig faglig gehalt. I det lyset, har Renergi hatt som ambisjon å utgjøre et samlende kompetansemiljø som kan bidra til å skaffe til veie holdbare premissgrunnlag for gode beslutninger.