Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 4. september 2013
Dagens program Hovedrammer for foreldresamarbeid Presentasjon av satsningsområder Tilstedeværelse/fravær § 9a – «skolemiljøparagrafen» Møte med kontaktlærere i klasserom
Studiespesialisering: 1. år (Vg 1) - 5 paralleller 2. år (Vg 2) - 4 paralleller 3. år (Vg 3) - 4 paralleller Idrettsfag: 1. år (Vg 1) - 2 paralleller 2. år (Vg 2) - 2paralleller 3. år (Vg 3) - 2 paralleller Tilrettelagt opplæring: 17 elever
Hvem er dere? Viktige for at ungdommene skal lykkes på skolen Viktige samarbeidspartnere Foreldresamarbeid i videregående opplæring reguleres av rundskriv U-dir-7-2010
Viktig med foreldresamarbeid En samtale hver høst med kontaktlærer om Arbeidsvaner (NB!) Faglig kompetanse Hvordan hjem og skole kan samarbeide for å legge til rette for læring og utvikling Alle lærere har trefftid i løpet av uken – se hjemmeside
Foreldresamarbeid forts Fraværsvarsel – viktig område Varsel hvis fare for IV og nedsatt i orden og adferd Annen viktig informasjon, for eksempel om hvordan eleven bidrar positivt til det psykososiale miljøet
Betydningen av tilstedeværelse Ny presisering fra 4.8.2011: Eleven skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læreren får grunnlag til å vurdere elevens kompetanse i faget. Ny presisering fra våren 2013: Hvis ikke bestått (karakteren 1) eller ikke vurderingsgrunnlag (IV) i ett eller flere fag, skal eleven normalt ikke flyttes opp til neste trinn.
Fravær fra skolen Det som foregår på skolen er viktig – hver dag! Permisjoner bør unngås og innvilges kun i særskilte tilfeller Elevens ansvar Være til stede dersom ikke annet er avtalt med skolen (§ 5.1) Være til stede i planlagte evalueringssituasjoner – viktig! Legge avtaler som må gjennomføres i skoletiden utenom evalueringssituasjoner.
Fravær forts Elevene melder selv fra til kontaktlærer og faglærer på ITL (hvis ikke dette går, kan det ringes til skolens sentralbord). Ved behov, vil det gjøres spesialavtaler med enkelte elever og deres foresatte. Det kan være avtaler som innebærer at foresatte må gi beskjed om fravær, krav om legeerklæringer og annet. Det gis melding til foreldre/foresatte hvis eleven har vært fraværende ved en evalueringssituasjon.
Fravær forts Fravær som ikke er avtalt med skolen, og som ikke er nødvendig som følge av for eksempel helse- eller velferdsgrunner, kan anses som brudd på ordensreglementet og gi grunnlag for refsingstiltak (§ 5.4 og § 8 - ordensreglementet)
Skolens hovedsatsningsområde «Tett på» Økt tilstedeværelse Økt gjennomføring Oppfølging Vårt verktøy: IKO/Dønskimodellen
Satsningsområder Lærersamarbeid - fagteam Differensiert undervisning – parallellegging av fag, intensivkurs Fagdager Arbeidsøkter m/lærer til stede God vurderingspraksis
Kapittel 9A det psykososiale miljøet Udir-2-2010 Elevene har rett på et godt psykososialt miljø Med psykososialt miljø menes De mellommenneskelige forholdene Det sosiale miljøet Elevenes opplevelse av læringssituasjonen
Kapittel 9A forts Skolens plikter Hvis det kommer en bekymringsmelding, har skolens ansatte plikt til å Undersøke Handle Behandle krav om tiltak Jobbe individ- og systemrettet http://www.donski.vgs.no/regler-rutiner/mobbing-trakassering