KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene Om prosjektet Oppfølging av KS’ IKT-strategi: ”Omstilling med IKT” Et av flere prosjekter for å lette IKT- arbeidet i kommunene Referansegruppe og rådmannsgruppe Informasjonsaktiviteter høsten 2004 KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
E-servicetorget som begrep og bilde E-servicetorg som samlebegrep for både informasjon og tjenester Vi vet at mange reserverer begrepet til interaktive tjenester og dialog Vi kan skille mellom informasjon og tjenester, men skillet er først og fremst uklart! KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
Hva er en kravspesifikasjon? En kravspek består av rammebetingelser, behov og ønsker knyttet til et (data-)system En funksjonell kravspesifikasjon angir hvordan systemet skal virke Kravene må henge sammen med hvilke typer informasjon og tjenester man ønsker å tilby: Nå og framover KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene Veiledningen Forord – innledning – begreper Viktige utviklingstrekk – bakteppe Brukerne på og av e-servicetorget Prosjekt for e-servicetorg Råd om anskaffelsesprosessen Praktiske råd for bruk av kravspesifikasjonen KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
Kravspesifikasjonens tema Innhold og brukerfunksjonalitet i e-servicetorg Gjenfinning Tilgjengelighet Sikkerhet Metadata Tekniske krav KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene