Møte i Vegdirektoratet 9

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Advertisements

Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Norge rundt – og litt til
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Hvorfor mister vi gjester?
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Drift og vedlikehold - videre prosess Eirik Øvstedal 28. september 2010.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Forelesning i mikroøkonomi.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
1 Møte Brynseng SVV Møte policygruppe for bransjekontakt Funksjonskontrakter EBA.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.
1 Hvordan få jobb for Statens vegvesen – Innkjøpsordning/firmakvalifisering Temadag på Leknes, 15.februar 2011 Jan Dagfinn Monssen Kristoffer Angell Statens.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
ELRAPP Kort presentasjon Vinterdriftskurs 2011 Torgeir Leland Byggherreseksjonen, Vegdirektoratet.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Vinterdriftskurs for operatører NVF-møte Øystein Larsen Vegdirektoratet, TMT-T, seksjon Vegteknologi.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Utfordringer drift&vedl.  Trafikantenes forventninger.  Økt etterslep og forfall.  Økt trafikk (hytter/langtransport)  Ulike krav til standard.  Mye.
Dialogkonferanse Behovene
Land barneverntjeneste
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Forenkle, forkorte og forbedre
Møte Brynseng SVV Funksjonskontrakter EBA.
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Skole- hjem samarbeid.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Utskrift av presentasjonen:

Møte i Vegdirektoratet 9 Møte i Vegdirektoratet 9. oktober 2009 FAVs kommentar til Riksrevisjonens rapport Adm. direktør Arne Aaberg

Riksrevisjonens undersøking av drift og vedlikehald av vegnettet Dokument nr. 3:16 (2008–2009) Riksrevisjonen konkluderer: Styringssystemet for drift og vedlikehold har mangler - pålitelig informasjon om driftstilstanden på veinettet mangler Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet - sikker informasjon om arbeidet til entreprenørene holder tilfredsstillende kvalitet mangler Svak konkurranse om kontraktene - krav om systematisk arbeid for å stimulere konkurransen

Asfaltproduksjon 30.09.09 + 650’ t Levert til Svv (1 000 tonn) vedlikehold nyanlegg 31.12.07 2 045 ca 4-500 ? 31.12.08 1 797 ca 4-500? 30.09.09 1 892 (2 300 ?) 649 1995 3 000

Riksrevisjonens undersøking av drift og vedlikehald av vegnettet Dokument nr. 3:16 (2008–2009) Riksrevisjonen konkluderer: Styringssystemet for drift og vedlikehold har mangler - pålitelig informasjon om driftstilstanden på veinettet mangler Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet - sikker informasjon om arbeidet til entreprenørene holder tilfredsstillende kvalitet mangler Svak konkurranse om kontraktene - krav om systematisk arbeid for å stimulere konkurransen

Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet… - hvilket grunnlag er det for å hevde dette ?? I invitasjonen til å gi pris heter det: Konkurransegrunnlaget er omfattende/komplisert, med ensidig risikofordeling Mengde funksjonsoppgaver ofte betydelig undervurdert (+70%) Mengde G-3 oppgaver (enhetspriser) betydelig overvurdert (-60%) Brist i forutsetninger bl.a. som følge av endret oppdragsmengde fører til frustrasjon på begge sider av bordet

Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet… - ja, sikkert riktig for deler av arbeidet, men 50% ?? Bygger på intervjuer med vegvesenets byggeledere F11 skjemaer (byggeledernes subjektive vurdering av entreprenørens kompetanse, kvalitet, HMS, samarbeid,++) SINTEFs undersøkelser – positivt, men 36 / 60 000 Publikum – er alt entreprenørens ansvar ? Vegvesenets krav til oppstart brøyting kan oppleves utilfredsstillende av trafikkantene Spesielt at entreprenørenes synspunkter ikke er hørt (F11) Manglende faktagrunnlag Er vedlikeholdet dårlig / dårligere enn før ? Kan være – kanskje også pga redusert standard i dagens kontrakter Kontraktsmalen Komplisert å praktisere for begge parter –> frustrasjon -> samarbeid Ensidig risikofordeling – en av partnerne i fellesskapet lider..

Svak konkurranse om kontraktene… Tilbudsoversikt 2% med 1 tilbyder 35% med 2 tilbydere 36% med 3 tilbydere, .. Hvodan er sammenhengen mellom antall tilbydere og pris ? SAS / Norwegian Bratt lærekurve og dårlige økonomiske resultater for entrenprenørene Erfaringsdata og økning i kontraktsomfang har ført til prisoppgang Dagens pris reflekterer kostnadsnivået – kanskje ?

Svak konkurranse om kontraktene… Mesta Drifts tilpasning fra 100% markedsandel til 50% på 6 år viser at entreprenørene har gått inn i markedet ”med full tyngde” SVV må også kunne vurdere pris som mål på konkurransen

Veien videre.. Entreprenørene må på sikt ha et økonomisk utbytte som sikrer forsvarlig drift, rekruttering og fornyelse SVV må erkjenne disse behovene og partene må gjensidig bidra til at man lykkes – nå skapes inntrykk av at ingen av oss lykkes Vi ser positivt på samarbeidet med Vegdirektoratet Glad for at det er lagt et godt grunnlag for samarbeide gjennom Policygruppen og det arbeid som DOV-utvalget har gjennomført Aktørene må få lov å utvikle seg i dette markedet Kostnader knyttet til kompetanse- og organisasjonsoppbygging er tatt Investeringer i maskiner og utstyr er gjennomført Vi må bygge videre på dyrekjøpte erfaringer Ikke slipp taket og hiv dere over noe nytt nå Entreprenørene ønsker fortsatt samarbeid om utvikling av et oppdatert konkurransegrunnlag

I invitasjonen til dagens møte kan vi bl.a. lese: ”Det er gjort en del justeringer i de nye kontraktene. Den viktigste endringen er at det legges opp til at mengde inngår i oppgjørsformen for brøyting og strøing. Dermed oppnås en mer balansert risikodeling enn i dagens kontrakter.” SAMARBEID ER NØKKELEN TIL SUKSESS