Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Møteplass for etisk refleksjon
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Utfordringer på arbeidsplassen
Levanger kommune A rbeidslivets K omité mot A lkoholisme og N arkomani Hvorfor AKAN?  hjelp og omsorg til ansatte med rusproblemer  bedre arbeidsmiljø.
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
Lørenskog Idrettsforening
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
Rolighetsmoen barnehage
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Personalsaksarbeid i lokallagene
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Jeg er verneombud i HFK.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Samhandling leder/verneombud
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon FFO består av 68 medlemsorganisasjoner, som til sammen har ca medlemmer. FFO er Norges største paraplyorganisasjon.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
BARNAS BARNEVERN 2020.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Etikk Læren om rett og galt.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Overskrift framside.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Overskrift framside.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon ”Kaffekurs”

Innledning Yrkesetikk for seksjon kontor og administrasjon er nå utarbeidet som ”kaffekurs”. En har tatt for seg setning for setning i det yrkesetiske arket, og prøvd å analysere disse og gi dem et dypere innhold. Dette er ingen fasit, og setningene kan ofte ha flere betyninger, og det er derfor viktig at alle er med for å finne gode løsninger. For vi som jobber i offentlig forvaltning er yrkesetikk viktig for oss selv, og for våre brukere. La oss derfor dra lasset sammen!

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Yrkesetikken er en felles plattform for Fagforbundets medlemmer og skal stimulere til refleksjon over: Egen yrkesutøvelse Egen yrkesutøvelse vil si at man må vurdere sin egen arbeidssituasjon og hvordan man er i den og hvordan man utfører arbeidet sitt Vi ser etter muligheter heller enn problemer. Vi søker stadig etter nye og bedre løsninger og nye måter å tenke på, ofte sammen med våre brukere (eller kolleger)

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Yrkesetikken er en felles plattform for Fagforbundets medlemmer og skal stimulere til refleksjon over: Videreutvikle gode holdninger og praksis For å videreutvikle holdninger må man ta tak i de positive tingene vi gjør i arbeidet og videreutvikle disse. Og igjen gjøre dette om i praksis. Vi tar initiativ, - vi engasjerer oss og deltar aktivt i organisasjonens utvikling. Vi fremsetter konstruktiv kritikk og kommer ikke med innvendinger uten samtidig å peke på alternative løsninger.

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Vi skal bidra til høy bevissthet om yrkesetikk og kunne ta personlig og juridisk ansvar for egen yrkesutøvelse. Vi tar ansvar for våre egne handlinger Vi holde løfter og avtaler Vi utnytter vår arbeidstid best mulig

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Yrkesetikk handler blant annet om kvaliteten på tjenesten vi som tjenesteytere utfører. Kvaliteten skal være god innenfor de regler og lover som vi må forholde oss til.

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Høy bevissthet om yrkesetikk gjør oss i stand til å fatte riktige beslutninger i en travel hverdag. Det er viktig at vi til enhver tid tenker yrkesetikk.

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Alle har krav til å bli møtt med respekt og verdighet, uansett hvilket ærend vedkommende har. Bli sett og hørt Være inkluderende Ulikhet er en styrke Behandle folk slik du selv ønsker å bli behandlet Være ærlig og gi fullstendig og korrekt informasjon

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Fagforbundets medlemmer har respekt for sine medmennesker, basert på grunnleggende menneskerettigheter og verdier: Vi behandler hverandre med respekt, uavhengig av meninger, roller og faglig tilhørighet

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Omtanke, Solidaritet og Samhold (vårt verdigrunnlag) Omtanke: Ta vare på hverandre Solidaritet: Samhørighet eller gjensidig ansvar Samhold: Vi må holde sammen i ”tykt og tynt”

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Uavhengig av etnisk bakgrunn, kjønn, funksjonshemming, seksuell legning, livssyn, tro, bosted og økonomi Vi ser på ulikhet som en styrke for vårt samspill og vår utvikling Vi viser omtanke og respekt for – og har en positiv holdning til – våre kolleger og brukere

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon For den ansatte: Jeg skal medvirke til at brukere blir informert om sine rettigheter som: Retten til samtykke og brukermedvirkning Samtykke vil si å være enige om at det innhentes opplysninger eller at det gis opplysninger om personer eller saker. Med brukermedvirkning mener vi at de som berøres av en beslutning eller er brukere av tjenester får innflytelse på beslutningsprosesser og utforminger av tjenestetilbudet

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon For den ansatte: Jeg skal medvirke til at brukere blir informert om sine rettigheter som: Retten til innsyn etter forvaltnings- og offentlighetsloven. Forvaltningsloven gir partene adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokument. Offentlighetsloven gir unntakene for det som ikke kan offentliggjøres. (I utgangspunktet ønsker man jo at det meste skal offentliggjøres innenfor offentlig forvaltning)

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon På arbeidsplassen er jeg en god kollega som tar ansvar for et trygt, utviklende og inkluderende arbeidsmiljø og fremmer samarbeid de ansatte imellom. Jeg viser raushet, gir mye positiv tilbakemelding og deler mine kunnskaper og erfaringer med andre. Jeg har konstruktive meningsbrytninger og diskusjoner før viktige beslutninger tas. Jeg ser på feil som en løsningsmulighet. Jeg har stor romslighet for mennesker som tenker annerledes, og tar andres adferd i beste mening.

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Jeg skal til enhver tid være serviceinnstilt og vise respekt for andres arbeid. Et smil, et nikk, en vennlig kommentar kan løse mangt og kan bidrag til et godt arbeidsmiljø og trivsel på arbeidsplassen

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Gi kollegaer og brukere informasjon, motivere, samhandle og være løsningsorientert. Jeg er selv ansvarlig for å kommunisere på en respektfull, åpen og ærlig måte med kolleger og brukere

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon På arbeidsplassen er jeg en konstruktiv og positiv medarbeider. Jeg ønsker en arbeidsplass som har en åpen og uformell atmosfære med stort rom for humor.

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Dersom jeg gjennom mitt arbeid oppdager forhold som ikke er i tråd med gjeldende regler og instrukser, sørger jeg for at dette blir rapportert. Jeg tar opp brudd på etiske normer og regler (varsler). (Det er lov å si i fra om feil og mangler)

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Gjennom dette bidrar jeg til at arbeidsgiver er godt orientert om avvik, og får mulighet til å gripe inn, slik at forholdene rettes opp. Det er et felles ansvar at alt arbeid foregår innfor de lover og regler som vi forvalter

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon I hele min yrkesaktive praksis vedlikeholder jeg og fornyer jeg mine faglige kunnskaper i tråd med utviklingen i fagfeltet. Sørge for at jeg lærer og utvikler relevant kompetanse. Jeg må akseptere at mine arbeidsoppgaver kan justeres etter arbeidsplassens behov og utvikling, og at jeg dermed må kurse meg opp. Sørge for at jeg lærer og utvikler relevant kompetanse. Jeg må akseptere at mine arbeidsoppgaver kan justeres etter arbeidsplassens behov og utvikling, og at jeg dermed må kurse meg opp

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Alle har, med visse lovbestemte unntak, taushetsplikt. Jeg behandler fortrolig informasjon konfidensielt Jeg behandler fortrolig informasjon konfidensielt . Forvaltningsloven, offentlighetsloven og alle særlovene.

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon Informasjon skal håndteres med størst mulig varsomhet. Forvaltningsloven, offentlighetsloven og alle særlovene.