Familieråd En for alle, alle for en

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Advertisements

Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
”De vanskelige beslutningene” - eierskifteseminar i Bodø Generasjonsskifte i fiskebåtrederiet Asbjørn Selsbane AS …som endte med fisjon.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Fjerde møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Nettverksledersamling
Grunnleggende om veiledning
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
Barn og unge som brukere og pårørende – mulighet for medvirkning
Hva er et tariffoppgjør?
Framgangsmåte i mobbesaker
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
24 november 2017 Elisabeth Wold
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Kort presentasjonsrunde
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Fjerning og opphogging av offshoreinnretninger på norsk sokkel
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Forebyggende ungdomsarbeid
Seksjon barn og familie
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Velkommen til foreldremøte
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Konkrete aktiviteter.
Utskrift av presentasjonen:

Familieråd En for alle, alle for en ( A. Dumas «De tre musketerer») Familieråd som en mulighet for barn og familier Son 2016

Familierådet 5 hjørnestener Familieråd omfatter en utvidet familie På familierådmøtet (del 2) diskuteres det uten offentlige personer til stede En koordinator hjelper familien med å planlegge og gjennomføre familierådet. Drøftingene i familierådet skal munne ut i en skriftlig plan, familiens plan (handlingsplan). Barns deltakelse. Son 2016

Familieråd Et strukturert møte mellom mennesker Son 2016

Forberedelser før familieråd Introdusere familieråd som en mulighet for de det gjelder Skape en felles forståelse av mulighetene som ligger hos familien og nettverket Forhandle fram en aktuell problemstilling Rekruttere en koordinator Oppstartmøte med familie og koordinator Familien «overleveres» til koordinator Koordinator kontakter familiens nettverk og introduserer problemstillingen Son 2016

Et strukturert møte Prosess (4-6 uker) Familieråd består av 3 delmøter Hvert delmøte har sin funksjon Sammensetningen er ulik i hvert delmøte Oppfølgende Familieråd Evaluering og nye problemstillinger Noe kortere prosess i forkant Samme struktur på møtet Endret sammensetning av Familierådet Son 2016

Mål med Familieråd Målet med et familieråd er at familie og privat nettverk skal komme fram til en forpliktende plan for hvordan situasjonen kan bedres. Son 2016

Del 1 Familien, deres nettverk og de offentlige er samlet i denne første delen av møtet De offentlige legger frem forberedte innlegg om deres vurdering av barnets situasjon og behov. Son 2016

Del 2 Familien og nettverket diskuterer den problemstillingen som er forberedt til møtet Dette er den sentralen delen av Familierådet Son 2016

Del 3 Familien legger fram sin handlingsplan for den offentlige som har iverksatt rådet. Det er mulig med oppklarende spørsmål og presiseringer. Oppfølgende Familieråd avtales. Son 2016

Koordinators rolle Uavhengig koordinator En koordinator, som er uavhengig av den tjenesten som arrangerer familierådet, bistår familien med å forberede og gjennomføre familierådet. Koordinatoren kan for eksempel være en lærer, politi eller hjelpepleier, og får opplæring og veiledning. Son 2016

Familieråd - en tydeliggjøring av verdier Likeverd, eierskap og ansvar De som eier problemet skal også eier løsningen Familie og nettverk En måte å strukturere arbeidet med involvering av familie og nettverk Bedre tjenester og tiltak En tydeliggjøring av at vi som ansatte og medborgerne er likeverdige samarbeidspartnere hvor vi deler vår kunnskap og de fatter beslutning om hva som skal skje i eget liv Bygger på en grunnholdning hvor vi mener at alle kan finne gode løsninger for seg og sine barn – innenfor alle eller noen områder Familie og nettverk involveres i barns oppvekst Er klar over at alle snakker med og innvolverer barn og unges nettverk, dette gjøres på en måte hvor en bringer nettverket sammen, på en strukturert måte og overlater til dem å finne løsningene Erfaringer og forskning viser at dette gir gode tjenester, fornøyde medborgere og sikrer barn og unges medvirkning Son 2016

Familieråd i alle tjenester for barn og unge Familieråd i familier hvor barn/unge er i ferd med å utvikle vansker Familieråd når foreldre er psykisk syke Familieråd når foreldre/barn er alvorlig somatisk syke Familieråd når en av foreldrene dør Foreldreråd Mye enklere i andre tjenester, trenger ikke vedtak, kan kontakte koordinatorer direkte, ellers bruke nøyaktig samme modell Vi mener at familieråd kan og bør brukes i alle tjenester, ikke bare når barn og unge har utviklet alvorlige vansker og ikke bare når det er en barnevernsak – det kan jo føre til at barn og familier får hjelp på feil nivå – dersom det bare er barneverntjenesten som bruker bfamilieråd eks. begynnende skolefravær, begynnende atferdsvansker 4.kulepunkt: forklare hva foreldreråd er og områder det kan brukes på - kort Son 2016

Barnas rolle - brukermedvirkning Barna høres Barn beskyttes ofte ved at voksne unngår å snakke med dem om viktige hendelser og beslutninger som angår dem. Sentralt i familierådsmodellen er at barna skal få mulighet til å danne seg en mening om det som skal besluttes, og få formidlet denne. Dette betyr ikke at barnet skal ta viktige avgjørelser alene, men få mulighet til å bringe inn sine erfaringer og sin forståelse. Barnas deltakelse i familierådet tilpasses barnets alder, ønsker og behov. Son 2016

Søren Kierkegaard Å våge er å tørre å miste fotfestet for en stund. Å ikke våge er å miste seg selv. Son 2016