Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
NOU 2011:4 – virkninger for forbrukerne
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Forelesning 4 12.september 2012
Løsningsforslag Eksamen 2008
BYENES GEOGRAFI FLYTTING, NABOLAGSENDRINGER OG BOLIGMARKED.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Inflasjonsmål I 2001 ble det innført et inflasjonsmål for pengepolitikken i Norge. Norges Bank fikk i oppdrag å holde inflasjonen nær 2,5 % på årlig basis.Norges.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Foreleser: Finn R. Førsund
Innføring i mikroøkonomi
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Allmenningens tragedie
Kapittel 6 Litt om arbeidsmarkedet
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Kapittel 12 Skatter.
Om reguleringer Randbemerkninger til
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Figur 13.1 Oversikt over ulike markedsformer
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 10 Monopol 1.
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Legemiddelverkets prisregulering
Kapittel 24 Inflasjon: Virkninger og årsaker
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering

Årsaker til monopol Legale monopoler Naturlig monopol Patentretter Råderett over spesielle naturressurser Salgskartell Lokale monopoler

Hvorfor grenseinntekten er lavere for en monopolist enn for en liten produsent

Figur 5.1 Markeds- og samfunnsøkonomiske virkninger av monopol

Hvorfor monopol ikke alltid har høy fortjeneste Store aktører på tilbudssiden har en tendens til å bli motvirket av store aktører på etterspørselssiden. Utnytter ikke sin mulighet for å sette høy markedspris fordi det kan innebære fare for nyetableringer som undergraver dets monopolstilling. Fortjenesten kan bli «tatt ut» internt bl.a. i form av lavere produktivitet og høyere lønn (X-ineffektivitet). Monopolet kan ha andre målsettinger enn maksimal fortjeneste. Myndighetene kan legge begrensninger på monopolets markedsmakt.

Offentlige tiltak mot monopol Myndighetene kan gripe inn mot monopoler med hjemmel i Konkurranseloven. Det offentlige kan overta monopolet Det kan bli pålagt å produsere mer Det kan innføres en maksimalpris. Det kan gis en subsidie. (Virker motsatt av avgift, jf. kapittel 12)

Karteller kan være ustabile Ytre fiender: Produsenter som står utenfor kan utvide sin produksjon, nye produsenter kan komme til og det kan bli (økt) produksjon av alternative produkter. Dette svekker etterspørselen som er rettet mot kartellet. Indre fiender: Med en pris over grensekostnadene kan de enkelte medlemmer i kartellet bli fristet til å produsere og selge mer enn «sin» del. Dette undergraver kartellets monopoltilpasning (det blir produsert for mye).

Monopolistisk konkurranse (MK) MK er typisk for såkalte merkevarer der de enkelte produsenter har monopol på sitt merke, men må ta hensyn til konkurransen fra andre merker i sin tilpasning. I motsetning til monopol er ikke MK vanligvis uheldig samfunnsøkonomisk sett: MK gir konsumentene større valgmuligheter enn i et marked der alle produserer og selger akkurat samme produkt. Stimulerer til innovasjon; forbedring og fornying av «gamle» produkter og utvikling av nye. Gir grunnlag for prisdiskriminering ved at ulike gruppers betalingsvillighet utnyttes. Det gjør bl.a. at de med lav betalingsevne kan få produktene billigere.

Monopol vs. Monopolistisk konkurranse Figur 5.3 Monopol og monopolistisk konkurranse

Prisdiskriminering av 1. grad Figur 5.4 Et eksempel på prisdiskriminering av 1. grad

Prisdiskriminering av 2. grad

Prisdiskriminering av 3. grad Figur 5.5 Eksempel på prisdiskriminering av 3. grad