BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
De dårige følelsene. Veiene ut..
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
SIN BOK Barnehageåret Bilder av de som bor hjemme hos meg :
Om du har mat i kjøleskapet, klær å ha på deg, tak over hodet og en seng å sove i ... Da er du rikere enn 75% av verdens befolkning……
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 13 I begravelse.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge. Hurra – Barnas rettigheter fyller 26 år! Mange stater bestemte i 1989 at barn skulle ha egne rettigheter,
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
SOS-BARNEBYER BARN PÅ FLUKT. ET TRYGT HJEM 134 LAND.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
De glemte barna i den forfulgte kirke. Over hele verden lider barn fordi de følger Jesus.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Bli med! Barn.
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
sos-barnebyer barn på flukt
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Venner & valg Avslutning.
Roller og forventninger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
HÅP I NORD-KOREA.
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
SIN BOK Barnehageåret
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter, hvorfor barn er på flukt og hvordan Redd Barna hjelper barn som er på flukt.

Hva er barns rettigheter? Rekk opp hånda de av dere som har hørt om barns rettigheter? FNs barnekonvensjon forteller hva barn har rett til. Redd Barna jobber for barns rettigheter: vi jobber for at alle barn skal overleve, være trygge og lære. Barns rettigheter sier noe om hva barn trenger for å ha det bra.. De trenger å kunne være seg selv og tro og mene det de vil, og de trenger omsorg og bli passet på. Dette trenger alle barn. Uansett om du bor i Norge, Somalia, USA eller Kina. Barns rettigheter er noe som alle barn i verden har. Det gjelder for rike og fattige, også for barn som bor i land med krig. Og uansett hva foreldrene dine jobber med, hvilken hudfarge og religion de har. Derfor gjelder barns rettigheter også for barn på flukt som kommer til Norge. De har akkurat de samme rettighetene som norske barn. Barns rettigheter gjelder alle barn! Og det gjelder helt til du er 18 år. Du er barn til du er 18 år, og voksen etter det. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Alle barn har rett til lek og fritid Barn trenger å leke. Barn lærer veldig mye når de leker med andre barn. Barn utvikler seg gjennom lek. Lek er veldig viktig for at barn skal ha det bra. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Alle barn har rett til å gå på skole Barn har rett til å gå på skole og lære det de trenger. Skole er viktig for at barn skal ha et godt liv. Utdanning kan forandre et samfunn og bidra til å skape fred – ved å lære å respektere hverandre, løse konflikter på en fredelig måte og lære at alle mennesker er like mye verd!! Du lærer å lese, skrive, regne og annen kunnskap som er nyttig når du skal få deg en jobb, tjene penger og skape deg et godt liv - Det forandrer måten du tenker på! På skolen lærer du å tenke kritisk og selvstendig slik at du kan ta egne valg og forklare hva du mener. - Du lærer om rett og galt, og om å ha respekt for andre. Du lærer å forstå det som skjer rundt deg, og kan være med på å ta kloke og gode valg for framtida. - Du får være sammen med andre barn, du hører til i en gruppe og du får mulighet til både å lære og leke sammen med andre barn Barn på flukt 1.- 3. trinn

Alle barn har rett til å si sin mening Alle barn har rett til å si sin mening, og de skal bli lyttet til. Det kan være på skolen med lærere og andre elever, eller hjemme med foreldre og søsken. Det er også i fritidsaktiviteter. Alle barn har rett il å bli hørt og selv om det ikke alltid blir sånn som du vil skal du harr rett til å si hva du mener. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Alle barn har rett til mat og drikke og til et sted å bo Dette er det mange barn som aldri trenger å bekymre seg for. Men for de barna som mangler mat og drikke og et sted å bo er dette det viktigste i verden. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Alle barn har rett til å vokse opp i trygghet Alle barn trenger noen som er glad i dem. Barn trenger å føle seg trygge for å utvikle seg på en god måte. Alle barn har rett til å vokse opp i trygghet. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Hvorfor har barn egne rettigheter? Kan dere tenke dere hvorfor barn har sine egne rettigheter? Barn på flukt 1.- 3. trinn

Barn er ikke ferdig utviklet, de er ekstra sårbare. Det er fordi man mener barn har noe spesielt ved seg som gjøre at de trenger ekstra beskyttelse. Barn er ikke ferdig utviklet, de er ekstra sårbare. Barn har ikke stemmerett. Klarer ikke alltid å få sagt det som er viktig dem. Noen ganger så tenker voksne på hva som er viktig for dem selv, og ikke på det som er viktig for barn. De trenger spesiell beskyttelse for å minne de voksne på hva som er viktig for at barn i hele verden skal ha det bra. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Hvorfor er barn på flukt? Det er flere grunner til at barn er på flukt. Vet du om noen? Barn på flukt 1.- 3. trinn

Krig Krig og konflikt er ofte den viktigste grunnen til at barn er på flukt fra hjemlandet sitt. Når barn og familier mister hjemmene sine, når barna ikke får gå på skole, foreldre ikke får jobbet, det er utrygt og farlig å bo der de bor, da må barn og familiene deres flykte. Alle barn har rett til å bli beskyttet. Derfor må vi hjelpe til. Dere har kanskje hørt eller sett bilder fra hva som skjer i Syria nå, og at mange i Norge vil hjelpe de syriske flyktningene som kommer hit? I Syria har det vært borgerkrig siden 2011, i mer enn 5 år. Det verste i krig er at barn er de som får det vanskeligst. Vi er heldige som bor i Norge, hvor det er fred og hvor alle barn får gå på skole, får gå til legen, og har et sted å bo. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Naturkatastrofer Naturkatastrofer: Mange steder i verden er det naturkatastrofer. En naturkatastrofe er f.eks. flom, jordskjelv, orkan etc. Naturkatastrofer gjør at barn og familier mister hus og hjem. Etter naturkatastrofer hjelper Redd Barna familier mens hjemmene deres bygges opp igjen. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Ikke lov å si sin mening Politiske flyktninger: Noen barn og familier må flykte fordi de er redde for å bli forfulgt eller straffet for at de har andre meninger enn de som styrer landet de bor i, eller at de flykter fordi de har en annen bakgrunn/ nasjonalitet, eller en annen tro enn de som styrer. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Hvordan er det å være barn i et land med krig? Millioner av barn lever i land hvor det er krig, og hvordan er det med barns rettigheter i land med krig? Barn på flukt 1.- 3. trinn

Mange barn er redde Mange barn dør, eller de mister foreldre eller venner. De er ofte redde, og tør ikke gå ut for å leke. Mange har mareritt om natta om alt det vonde de har sett. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Mange får ikke gå på skole Mange barn får ikke gå på skole fordi det er for farlig å være på skolen, skolen kan være bombet eller ødelagt i en naturkatastrofe. Dette er del av en skole som er bombet i stykker i Aleppo i Syria Barn har aldri skyld i at det er krig. Det er de voksne som kriger, det er de som bestemmer, og det er voksne sitt ansvar å skape fred. Men barn får et veldig vanskelig liv mange steder på grunn av det voksne gjør. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Mange har ikke noe sted å bo Mange mennesker må rømme fra hjemmene sine, og en del har flyktet til Norge. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Redd Barna for å hjelpe barn på flukt? Hva gjør Redd Barna for å hjelpe barn på flukt? Kan dere tenke dere hvorfor barn har sine egne rettigheter? Barn på flukt 1.- 3. trinn

Sørger for mat og drikke Barn på flukt 1.- 3. trinn

Lar barn få leke Barn på flukt 1.- 3. trinn

Lager skoler i flyktningeleirer Dette er en skole i flyktningeleiren Za’atari i Jordan som Redd Barna har bygget Barn på flukt 1.- 3. trinn

Gir helsehjelp og medisiner Dette er ei jente som er reddet på flukt i Middelhavet med Redd Barnas skip Vos Hestia i oktober 2016. hun får medisiner og helsehjelp. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Zeinab og Khalid To barn som er på flukt er Zeinab (7) og Khalid (8). De er søskenbarn. For noen måneder siden flyktet Khalid (8) med familien sin fra Syria til Libanon. Nå går han på skolen, godt hjulpet av Redd Barna.   Khalid og familien bor i et nedlagt hønsehus sammen med mange andre syriske flyktninger. Her får de hjelp av Redd Barna, som har hjulpet dem med blant annet tepper, sko og klær. Khalid gikk i 1. klasse hjemme i byen Homs, men skolen ble bombet og brant ned. - Jeg ble utrolig lei meg da mamma fortalte hva som hadde skjedd med skolen min. Og rett etterpå måtte vi flykte. Etter det har jeg ikke gått på skolen, forteller Khalid. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Lekser Zeinab på 7 år, har også begynt på skolen sammen med Khalid. Hun synes foreløpig at skolen er litt skummel, selv om hun er glad for å kunne være i et klasserom igjen. Pappaen hennes forteller at de minste barna ikke forstår hvor viktig det er å gå på skole. Men det gjør de voksne. Det viktigste for han er at barna får gå på skole slik at de kan få det bedre enn han har hatt det selv. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Det er fint å leke med venner! Khalid har gått på skolen i to uker og bobler over av begeistring.   – Jeg er kjempe glad for å på skolen igjen, sier Khalid med et bredt smil. Jeg håpet å få en lærer som liker meg, og det gjør hun. Det beste er at jeg liker henne også! Barn på flukt 1.- 3. trinn

Takk for at dere vil hjelpe barn på flukt! Barn på flukt 1.- 3. trinn