Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Nordisk tilsynskonferanse
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Tromsø MinJournal Samarbeidsprosjekt mellom flere helseforetak, ledet av RRHF Første skisse til løsningsbeskrivelse i 2002.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Morgendagens kompetanse
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
PROSJEKTSTILLING KOMPETANSEKOORDINATOR Mars 2010
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
IS Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold Hans Petter Aarseth Programdirektør.
Human Factors i boring og brønn
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Didaktiske analysekategorier
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Prosjekt tidlig innsats
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Kirsti Sarheim Anthun Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Pasientforløp alkohol
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Tjenestetilbud og erfaringer fra kommunehelsetjenesten NHS England Avdeling for Helse og velferd 20 august 2014.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.
Skranker i arbeidslivet
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune

12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen Ny oppgavefordeling mellom personellgrupper i helse- og omsorgssektoren. Veien å gå for å sikre framtidas velferdstjenester? Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen Rapport 2-2014 Rokkansenteret

Ny oppgavefordeling - begrepsavklaring Prosesser der arbeidsoppgaver overføres fra en personellgruppe til en annen Fordeling av oppgaver endres kontinuerlig Kan være resultat av strategisk planlegging eller bieffekt av andre endringsprosesser Endringer i oppgavers mengde eller karakter, ny teknologi og nye måter å regulere arbeid på kan virke inn på oppgavefordeling mellom personellgrupper Rokkansenteret

Overordnete problemstillinger Hvordan fordeles oppgaver i helse- og omsorgstjenestene i dag? Hvordan kan oppgaver løses på en ny måte? Hva skal til for å skape en ny oppgavefordeling? Rokkansenteret

Framgangsmåte Utforskende design med tre elementer Kunnskapsoversikt over internasjonal og norsk litteratur Intervju med nøkkelinformanter i forvaltning, helsetjeneste og organisasjoner Dokumentanalyse og intervju i sju kommuner Rokkansenteret

Internasjonalt utsyn Økt oppmerksomhet mot ny oppgavefordeling og forsøk med nye profesjoner Relativt få evalueringer Tvetydige funn: en viss effekt når det gjelder pasienttilfredshet, men usikker kunnskap om kostnadsmessige effekter Implementering er avhengig av kontekstuelle forhold, og praksis varierer Nordiske forsøk vektlegger ledelse, medvirkning, planlegging og systematisk opplæring for å oppnå kvalitet ved ny oppgavefordeling Fokus på pasientforløp, kvalitet og tverrfaglighet gir fleksibilitet som kan fremme ny oppgavefordeling Rokkansenteret

Ny oppgavefordeling mellom personellgrupper i Norge Økt oppmerksomhet hos helsemyndigheter og arbeidslivets aktører Forsøk i sykehus, men få studier som evaluerer disse Sparsomt med kunnskap om ny oppgavefordeling i kommunale helse- og omsorgstjenester Rokkansenteret

Ny oppgavefordeling i sykehjem og hjemmetjeneste i sju kommuner Stor etterspørsel etter sykepleiere, leger og spesialkompetanse Satsing på opplæring og videreutdanning av personell Begrenset utnyttelse av profesjonsnøytralt lovverk ved stillingsutlysning Svært forskjellig grad av planlegging i tjenestene, og ny oppgavefordeling er ikke eksplisitt tema Ny oppgavefordeling brukes i liten grad strategisk, men kan fremmes av tjenesteinnovasjon og pragmatiske tilpasninger Rokkansenteret

Dagens fordeling av oppgaver Vertikalt – delegering av medisinutdeling og prosedyrer som sårstell svært vanlig Horisontalt – blir særlig knyttet til rehabilitering, ernæring, spesielle satsinger Planlegging for fleksibel oppgavefordeling kan skje via helhetlige pasientforløp, tverrfaglige team og samlokalisering Rokkansenteret

Hvordan oppnå ny oppgavefordeling og kvalitativt gode tjenester? Bevisstgjøre om eksisterende tiltak og muligheter Planlegge for kompetanseutvikling og alternative karriereveier Innføre mer planlagt og systematisk delegering Endre formelle rammer – sertifiseringsordninger, finansiering, utdanningstilbud Rokkansenteret

Hva skal til for å skape ny oppgavefordeling i kommunale tjenester? Forankre i tjenestene Ta utgangspunkt i konkrete behov og lokal variasjon Sikre medvirkning Rokkansenteret