Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Attac på Finanstransaksjonsskatt. Attac Norge Hva er Attac? •Demokratisk medlemsorganisasjon •Fins i over 30 land, i alle verdensdeler •Nettverk.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
Konferansen Det nye bioenergibildet 10. oktober 2013 Videre forskning og endringer i bioenergibildet framover Senterdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Klima og fallskjermhopping
Styrearbeid i Norwegian
Bærekraftig utvikling av luftfarten
Trondheim lufthavn Værnes i tall
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
Fremtidens matproduksjon
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Helge Lund, konsernsjef Klimateknologikonferansen Trondheim, 18. oktober 2007 Verdiskaping i utfordrende omgivelser.
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EUs kvotehandelsystem - kan det kutte utslippene Ved Anders Haug Larsen Klimarådgiver i Norges Naturvernforbund.
Gigantbestilling 222 nye fly –
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Fremtidens matproduksjon
Nasjonalt fond for lokale klimatiltak STATLEG KJØP AV LOKALE KLIMAKUTT
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Fotosyntese og skogstrategien i bioøkonomien
Bioøkonomi i oljeskyggen Åpen høring i Stortingets finanskomité 16. mai 2013 Johan C. Løken, styreleder i Det norske Skogselskap.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Page1 Borregaards strategi for å fornye sin varmeenergiforsyning Østfoldkonferansen 26. januar 2006 Tuva Barnholt Direktør, innkjøp og forsyning.
SELSKAPET Etablert mai 2011 av Espen Hennig Olsen Grundige analyser Base i Kristiansand Fly med hundre seter Nonstop flyvninger fra regionale flyplasser.
Valgets kval?. Hva er fokuset? Er det dette? Eller dette?
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Norge mot 2030 Hvilken rolle får vindenergi? Bjart Holtsmark Statistisk sentralbyrå.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Energi- og klimautfordringer – politiske råd og rammer - hvordan er dette tilpasset industrien v/Stein Lier-Hansen.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Vinden fra øst Kvotenykommerne Sør-Korea, Thailand og Vietnam
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Kinas klimakvotesystem og norsk assistanse
Kina den nye klimakjempen?
Kapittel 3 Diskontering Tillegg
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Materialgjenvinning av byggavfall
Fastlandsindustriens bidrag og muligheter til å nå klimamålene
Biodrivstoff - kommentar
Jordens klima i endring Helge Drange
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Industriens prosessforbedringer til nå – hvordan går vi videre
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Hvordan skal norsk luftfart møte fremtiden?
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Næringslivet har miljøansvar
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016 Bedre oppløsning Torbjørn Lothe, Direktør NHO Luftfart

Luftfarten binder Norge sammen

Trafikkutviklingen følger den økonomiske veksten Halvparten er jobbrelatert En fjerdedel er besøk til slekt og venner En fjerdedel ferie, helsereiser, utdanning, sport- og kulturreiser etc. Kilde: Reisevaneundersøkelsen/TØI

Luftfarten står for to prosent av CO2-utslippene Kilde: SSB

Luftfartens utslipp av CO2 har flatet ut

CO2-utslipp per passasjer halvert siden 2001 Bedre fly Grønne landinger Høyt fokus på energiforbruk Utslippene er like lavere enn med gjerrigste småbilene Kilde: Årsrapporter SAS og Norwegian

Globale utslipp per passasjerkilometer er kraftig redusert Innsatsen fra flyindustrien globalt for å redusere drivstofforbruket og dermed redusere utslipp av CO2 er svært. omfattende. Forbedringen som er gjennomført har bidratt til store CO2-besparelser. Kilde: IATA

Utslippene fra fly skal halveres på 35 år Målet er å redusere utslippene av CO2 fra dagens nivå med 50 prosent innen 2050. Det er nok til å holde flytrafikkens bidrag til global oppvarming under 0,05 grader celsius. Bruk av 2. generasjons bio-fuel og elektriske fly vil gradvis kunne fjerne utslippene helt. Det arbeides intenst over hele verden for å finne måter å redusere og fjerne utslippene. Kilde: IATA

Luftfarten betaler for sitt klimaavtrykk NHO Luftfarts utgangspunkt er at forurenser skal betale Samtidig: De rimeligste tiltakene bør tas først Miljøtiltak må være målrettede og ha faktisk effekt Luftfarten er siden 2012 underlagt EUs kvotesystem I tillegg betaler flyselskapene på innenlands flyginger en CO2-avgifte på nær en halv milliard Og så fra 1. juni 2016: flypassasjeravgift på 80 NOK (pluss moms innenlands) på alle flyginger i og ut fra Norge NHO Luftfart er svært kritisk til innføringen av denne avgiften

En flypassasjeravgift har ingen klimaeffekt – hvorfor? Skatten er begrunnet i miljø, men gir ingen miljøeffekt fordi: Luftfarten er (som allerede nevnt) med i EUs kvotesystem Fastlagt kvotetak i Europa (- 43 % i 2030) Frigjorte kvoter i Norge sendes i prinsippet til andre selskaper i Europa Undergraver kvotesystemets effektivitet Luftfarten i Norge er allerede dobbeltbeskattet ved CO2-avgiften Isolert effekt i Norge av en flypassasjeravgift blir ca 65 000 tonn CO2, dvs. 1,2 promille av nasjonale utslipp Gir en tiltakskostnad på kr 18 500 per tonn - kvoteprisen er til sammenligning ca. kr 80 Andre tiltak i Norge koster noen hundre kr per tonn Altså – svært lite kostnadseffektivt også når vi ser bort fra kvotesystemet Grønn Skattekommisjon bekrefter våre innsigelser

Insentiver i stedet for nye avgifter eller innblandingskrav NHO Luftfart arbeider for at det skal tilbys bærekraftig biodrivstoff på norske flyplasser til riktig pris – dette vil gi en faktisk og vesentlig klimaeffekt Det er i dag ikke etablert anlegg som kan produserer de mengder bio jetfuel som bransjen etterspør Et begrenset gode Luftfart bør være en sektor som prioriteres Biofuel er i dag vesentlig dyrere enn vanlig flybensin NHO Luftfart ønsker en modell der dagens CO2-avgift øremerkes til å finansiere innblanding av biodrivstoff Dette kan gjøres gjennom etablering av en fondsløsning, jf. Nox-fondet Dette vil faktisk gi en miljøeffekt og gi Norge en posisjon som ledende innen tilrettelegging av bruk av biodrivstoff innen luftfart