Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016 Bedre oppløsning Torbjørn Lothe, Direktør NHO Luftfart
Luftfarten binder Norge sammen
Trafikkutviklingen følger den økonomiske veksten Halvparten er jobbrelatert En fjerdedel er besøk til slekt og venner En fjerdedel ferie, helsereiser, utdanning, sport- og kulturreiser etc. Kilde: Reisevaneundersøkelsen/TØI
Luftfarten står for to prosent av CO2-utslippene Kilde: SSB
Luftfartens utslipp av CO2 har flatet ut
CO2-utslipp per passasjer halvert siden 2001 Bedre fly Grønne landinger Høyt fokus på energiforbruk Utslippene er like lavere enn med gjerrigste småbilene Kilde: Årsrapporter SAS og Norwegian
Globale utslipp per passasjerkilometer er kraftig redusert Innsatsen fra flyindustrien globalt for å redusere drivstofforbruket og dermed redusere utslipp av CO2 er svært. omfattende. Forbedringen som er gjennomført har bidratt til store CO2-besparelser. Kilde: IATA
Utslippene fra fly skal halveres på 35 år Målet er å redusere utslippene av CO2 fra dagens nivå med 50 prosent innen 2050. Det er nok til å holde flytrafikkens bidrag til global oppvarming under 0,05 grader celsius. Bruk av 2. generasjons bio-fuel og elektriske fly vil gradvis kunne fjerne utslippene helt. Det arbeides intenst over hele verden for å finne måter å redusere og fjerne utslippene. Kilde: IATA
Luftfarten betaler for sitt klimaavtrykk NHO Luftfarts utgangspunkt er at forurenser skal betale Samtidig: De rimeligste tiltakene bør tas først Miljøtiltak må være målrettede og ha faktisk effekt Luftfarten er siden 2012 underlagt EUs kvotesystem I tillegg betaler flyselskapene på innenlands flyginger en CO2-avgifte på nær en halv milliard Og så fra 1. juni 2016: flypassasjeravgift på 80 NOK (pluss moms innenlands) på alle flyginger i og ut fra Norge NHO Luftfart er svært kritisk til innføringen av denne avgiften
En flypassasjeravgift har ingen klimaeffekt – hvorfor? Skatten er begrunnet i miljø, men gir ingen miljøeffekt fordi: Luftfarten er (som allerede nevnt) med i EUs kvotesystem Fastlagt kvotetak i Europa (- 43 % i 2030) Frigjorte kvoter i Norge sendes i prinsippet til andre selskaper i Europa Undergraver kvotesystemets effektivitet Luftfarten i Norge er allerede dobbeltbeskattet ved CO2-avgiften Isolert effekt i Norge av en flypassasjeravgift blir ca 65 000 tonn CO2, dvs. 1,2 promille av nasjonale utslipp Gir en tiltakskostnad på kr 18 500 per tonn - kvoteprisen er til sammenligning ca. kr 80 Andre tiltak i Norge koster noen hundre kr per tonn Altså – svært lite kostnadseffektivt også når vi ser bort fra kvotesystemet Grønn Skattekommisjon bekrefter våre innsigelser
Insentiver i stedet for nye avgifter eller innblandingskrav NHO Luftfart arbeider for at det skal tilbys bærekraftig biodrivstoff på norske flyplasser til riktig pris – dette vil gi en faktisk og vesentlig klimaeffekt Det er i dag ikke etablert anlegg som kan produserer de mengder bio jetfuel som bransjen etterspør Et begrenset gode Luftfart bør være en sektor som prioriteres Biofuel er i dag vesentlig dyrere enn vanlig flybensin NHO Luftfart ønsker en modell der dagens CO2-avgift øremerkes til å finansiere innblanding av biodrivstoff Dette kan gjøres gjennom etablering av en fondsløsning, jf. Nox-fondet Dette vil faktisk gi en miljøeffekt og gi Norge en posisjon som ledende innen tilrettelegging av bruk av biodrivstoff innen luftfart