Undergrunnsløsninger for renovasjon i Asker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Tilsynet for små avløpsanlegg
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
1 Kari B. Mellem, SSB Avfallsstatistikk Byggavfallskonferansen 2010.
Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag
5. oktober 2010 Kjetil Helland ByBo AS
Samspill mellom de nye plantypene
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Gode boligområder for oss alle
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Sektorutvalg Levekår 3. juni Økonomi - renovasjon Brutto utgifter 75,5 mill. kr. Herav lønn 9,4 mill. kr. Inntekter 2007; 83,3 mill. kr. Gebyrfinansiert.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Planbestemmelser.
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Velkommen Folkemøte – skole
Langsiktig arealstrategi
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Trondheim kommune Workshop avfallssug Stockholm 7-8 des
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
Boligpolitisk strategi Mål Statistikk Disposisjon Politisk prosess PSN
En detaljreguleringsplan blir til.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Nesoddtangen Vel Årsmøte Pkt. 8 – Oppgaver for styret i neste periode Utbygging.
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
NEDGRAVDE LØSNINGER er fremtiden - En effektiv, driftssikker og miljøvennlig renovasjonsløsning.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Samarbeidsmøte REN/ Lillevannsåsen sameiet
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Forslag til hovedplan gjenvinning Komité for teknikk, kultur og fritid Sven m. Bjørnson, faggruppeleder gjenvinning.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
NEDGRAVDE LØSNINGER ER fremtiden - En effektiv, driftssikker og miljøvennlig renovasjonsløsning.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommuneplanen – samfunnsdel og økonomi
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Vann og avløp Ildjernet.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Marienlyst stadion Gamle Gress
Presentasjon for KRFF Linda Vindenes
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Områderegulering for Andøya Space Port, avtale om utarbeidelse av plan
Tilknytningsplikt til offentlig avløp
Undergrunnsløsninger for renovasjon i Asker
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Vann og avløp Ildjernet.
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Vurderinger av boligtallet
Informasjonsmøte for samarbeidspartnere
UU og Fylkesmannens rolle
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Forslag til finansiering av videre utbygging av bossnett utenfor Bergen sentrum BIR Nett AS – KFKN
Utskrift av presentasjonen:

Undergrunnsløsninger for renovasjon i Asker Sven M. Bjørnson Faggruppeleder gjenvinning

Avfallssug - prinsippskisse Størrelsen på terminal: For en terminal for fire avfallsfraksjoner er det beregnet en størrelse på terminalen på ca 12 x 20 meter (Føyka-Elvely)

Bossug Bergen 2 innkast bossug + nedgravd glass/metall-konteiner Terminal 1 for Bossuget Film fra Bergen

Oppfølging av Hovedplan gjenvinning Blant tiltakene som skal gjennomføres i planperioden er: Utarbeide egen strategi for undergrunnsoppsamling Vurdere nedgravde kontainere som standardløsning for nye leilighetsbygg Under arbeidet med Hovedplan gjenvinning ble det fra brukergrupper uttrykt ønske om mer føringer og offentlig eierskap til undergrunns-løsninger.

Fordeler med undergrunnsløsninger Undergrunnsløsninger løser mange av de utfordringene man møter i planlegging av en moderne bystruktur, som ikke tradisjonelle småbeholdere og containere på bakken kan. Høyere arealutnyttelse lokalt i boligområder Trafikksikkerhet – redusert lokal trafikk og omdisponert vegareal Redusert brannrisiko Estetikk Mindre støy (forts.)

Fordeler (forts. ): Universell utforming Hygiene og ingen skadedyr Mindre lukt Lettere arbeidsmiljø, redusert manuell håndtering av avfall Kan også omfatte publikumsavfall (gaterenovasjon) og visse typer næringsavfall

Utfordringer ved undergrunnsløsninger Høyere investeringskostnader, særlig ved stasjonært avfallssug, men: Driftskostnadene er lavere ved avfallssug enn ved nedgravde løsninger. Det kan vurderes å gi lavere renovasjonsgebyr til abonnenter med avfallssug. Spart areal ved mindre plasskrevende renovasjonsløsninger kan gi økonomiske gevinster Avfallssug er nytt og ukjent i Asker, men: Avfallssug er bygget mange andre steder i Norge, bl.a. på Fornebu (utredes også for Sandvika Øst), Oslo, Trondheim, Tromsø m.m. Gode erfaringer med nedgravde løsninger

Rådmannens innstilling: Bestemmelser om avfallsløsninger inn i kommuneplanens arealdel (KPA) og i reguleringsplaner. Rådmannen foreslår en tabell med krav til type avfallsløsning etter antall boliger i nye utbyggingsområder:

Vurderinger kan gjøres I forslaget til vedtak (pkt 1) sier man: «Dersom overordnede hensyn tilsier det, kan det gjøres andre vurderinger av egnet avfallsløsning i enkelttilfeller» Krav om nedgravd beholder eller avfallssug kan altså vurderes nærmere der det f.eks. er en veldig spredt utbygging eller en blanding av nytt og gammelt (tenk Dikemark). Viktigst er å få i gang en dialog med utbyggere!

Rådmannens innstilling (forts.) Ved nybygg anbefales at utbygger finansierer avfallsanlegg på lik linje med annen infrastruktur pålagt etter plan- og bygningsloven* Kommunen overtar vederlagsfritt eierskapet, drift og vedlikehold til anleggene Renovasjonsteknisk norm med krav til anleggene må utarbeides Næringsavfall som følger kommunens kildesorteringsordninger kan tillates i undergrunnsløsninger for husholdningsavfall (forts.) * Det kan inngås en felles utbyggingsavtale med utbyggere/grunneiere som så blir enige seg i mellom om kostnadsfordeling

Rådmannens innstilling (forts.) Det anbefales offentlig eierskap til all infrastruktur for avfall, også nedgravde løsninger som i dag finansieres og eies av private Lavere eller høyere driftskostnader ved de ulike løsningene kan gjenspeiles i gebyrets størrelse Ved nybygg/rehab av kommunale institusjoner (inkl. skoler) skal de som minimum ha nedgravde kontainere (og tilknyttes avfallssug hvis i området)

Høring Saken ble sendt ut på høring 19. desember med svarfrist 15.1. Det er kommet inn ett høringssvar – fra Selvaag Bolig (Høn/Landås-utbygger) 1.       Selvaag mener tabell som angir verdi av spart boligareal frigjort ved hhv nedgravde containere og avfallssug er misvisende fordi det etter deres erfaring kun blir spart ute- eller kjeller/parkeringsareal. For øvrig støtter de forslaget ut i fra et ønske om redusert støy og økt trafikksikkerhet i boligområdene. Kommentar fra administrasjonen: Det er arealkrevende å benytte seg av beholderrenovasjon i tett bebyggelse, og det er ikke nødvendigvis akseptabelt å etablere mange beholdere i kjellerplan for trilling ut. Dette med hensyn på HMS og arbeidsmiljø for renovatører. I en slik setting og ytterste konsekvens, kunne det vært nødvendig å tilrettelegge areal i bebyggelsen som ble benyttet til boligareal.  Tabellen er ment å illustrere dette potensialet i alternativ arealutnyttelse.

Høring, forts. 2.       Der Asker kommune som grunneier selger næringstomter mener Selvaag at kommunen må legge inn  forutsetninger om at kjøperne må betale sin andel av investerings- og driftskostnadene. 3.       Asker kommune må for kommunale bygninger på området betale sin andel av investerings- og driftskostnader. Komm. fra administrasjonen: Kommunen må som eiendomsbesitter/utbygger også følge de krav som følger av dette vedtaket og dermed betale sin andel, evt. skyve disse over på kjøperne av næringstomtene som skal benytte avfallsanleggene.

Høring, forts. 4.       Selvaag ønsker at det må kunne gis dispensasjon for eneboliger i utkanten av området (ved Hønsveien) som de mener like godt kan betjenes med ordinær beholderrenovasjon. 5.       De forutsetter at Asker kommune tar eierskap til hele anlegget, ikke bare hovedanlegget.   Komm. fra administrasjonen: 4.       Dette er det som nå ligger i vedtaket pkt. 1 der vi sier at overordnede hensyn kan føre til at nærmere vurderinger kan gjøres i enkelttilfeller. 5.       Det alternative forslaget om at kommune bare eier hovedanlegget lå i høringssaken, men er siden tatt ut av saken.

Et godt sitat til slutt: «Arealet i bomiljøet skal være for mennesker og ikke for store renovasjonsbiler» Maria Sigroth Chef Regionplanering i Göteborgregionen