Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Advertisements

Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Hva er forsvarlighet i LAR?
Når det har skjedd: Varsling
Vernetjenesten i Kristiansund
Møteplass for etisk refleksjon
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Rådet for etikk innen alternativ behandling 1.  Sikre pasienter/klienter/brukere hjelp av god kvalitet  Økt sikkerhet for pasienter/klienter/brukere.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Jeg er verneombud i HFK.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
”Skikk og bruk” HELSEMIDTNORGE Handel Samkvem med pas. Påkledning Beskytte kolleger Arbeidsmiljø Gaver Taushetsplikt Service innstilling: Pasienter, pårørende,
Samhandling leder/verneombud
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon FFO består av 68 medlemsorganisasjoner, som til sammen har ca medlemmer. FFO er Norges største paraplyorganisasjon.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Likeverdige helsetjenester Det offentliges rolle og ansvar
1 St.meld. nr. 12 ( ) Om dyrehold og dyrevelferd Pressekonferanse fredag 13. desember 2002.
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Kunnskapsledelse Norsk Arbeidslivsforum 12. september 2006
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Hvorfor er ikke regelverket for kjæledyr strengere Dyrenes dag 4. oktober 2013 Kari Bryhni Mattilsynet.
Dyrevelferd for kjæledyra - hva er statens rolle Litteraturhuset, 4. oktober 2013 Ole Fjetland, ass. tilsynsdirektør.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velferdsteknologi.
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Her er kollegahjelperne:
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving
Tycos Guide til etisk atferd 2010
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Etikk Læren om rett og galt.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Kapittel 1 SAMSPILL.
I skvis mellom oppdrag og lojalitet?
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer Kristine Marie Hestetun Innlegg på møte i Oslo og Akershus veterinærforening 30. november 2016

Veterinæren og samfunnet Veterinæren engasjerer seg i den offentlige debatt omkring veterinærmedisinske spørsmål og gir saklig informasjon forenlig med vitenskapelig og erfaringsbasert kunnskap. Opplysninger skal gi et riktig bilde og ikke virke villedende overfor publikum.

Veterinæren og profesjonen Veterinæren sikrer profesjonens integritet ved å ta et personlig ansvar for at eget arbeid er faglig, etisk og juridisk forsvarlig. Veterinæren setter seg inn i, respekterer og følger lovverk og annet regelverk som regulerer yrkesutøvelsen.

Veterinæren og kollegialitet Veterinæren veileder, hjelper og støtter kollegaer som trenger det. Veterinærer som er uenige i faglige spørsmål holder meningsutvekslingen på et verdig, saklig og faglig plan. Debatt som føres i offentlighet skjer på en måte som ikke skader andre kolleger eller profesjonens anseelse. Oppstår det en tvist mellom veterinærer vedrørende yrkesutøvelsen, bør denne forelegges DNV for vurdering. Veterinæren uttaler seg på en måte som ikke unødig kritiserer en annen veterinærs arbeid eller metoder.

Veterinæren og arbeidsplassen Veterinæren bidrar til et godt arbeidsmiljø og viser respekt for de andre på arbeidsplassen. Veterinæren melder fra om uforsvarlige eller kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Lojalitet er ikke til hinder for dette.

Veterinæren og dyreeier Veterinæren iverksetter ikke overflødig eller unødig kostbar undersøkelse og behandling. Veterinæren opplyser eier om forventede kostnader før behandling iverksettes, og informerer om prognose og behandlingsalternativer. Veterinæren respekterer dyreeiers ønske om behandling såfremt dette er veterinærfaglig og dyrevelferdsmessig forsvarlig.

Veterinæren og dyret Veterinæren gjør en full og realistisk vurdering av dyrets prognose. Veterinæren legger vekt på hensynet til dyrets velferd og vurderer avliving som et alternativ dersom behandlingen er sterkt belastende og utsiktene til akseptabel fremtidig livskvalitet er usikre. Veterinæren setter pasientens utsikter til akseptabel livskvalitet foran eiers ønske dersom disse ikke er forenlige.