1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Fagdager i geriatri Når akutt sykdom oppstår hos skrøpelige eldre
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
KRL Av Karina Schjølberg
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etisk teori (Moralfilosofi)
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Etikk og brukermedvirkning
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
3 Jeg og mitt.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Etikk og moral i lederskap
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 14: Kants Etikk
Ikke-teistisk Utbredt i Asia Fredelig
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
informasjon fra Haugesund kommune
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Etikk og helseprofesjonene
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
Veiledningspedagogikk
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
MILL OG KONSEKVENSETIKK. Litteratur: Erik Brøntveit og Knut Duesund, Filosofi, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2. utg., 2004, kap. 9, 18 Jan-Olav.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Livssynshumanismen.
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Utskrift av presentasjonen:

1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt? Krle Fredag 08.09.17

Etikk og filosofi http://www.lokus.no/open/storespoersmaal/9-store-spoersmaal/5-Etikk-og-filosofi/Sammendrag

Etikk = Rett/galt Hva er etikk? Etikk (eller morallære) er den delen av filosofien som undersøker hva som er rett og hva som er galt, og som setter normer og prinsipper for riktig handling. En etikk er et sett av normer og prinsipper til veiledning for menneskers handlinger. En handling har imidlertid alltid et formål, folk handler for å oppnå noe de betrakter som et gode, en verdi.

Moral = handling Etikk er tankene om hva som er galt og riktig, mens moral er hvordan man oppfører seg i praksis.

To vanlige tenkemåter innen etikken: Ulike tenkemåter To vanlige tenkemåter innen etikken: Konsekvensetikk Pliktetikk

Konsekvensetikk «Riktige handlinger er de som gir et godt resultat». Konsekvensen av en handling avgjør om den er rett eller galt. Hvis summen av de gode handlingene er fler en de dårlige, er det moralsk riktig å gjøre det. John Stuart Mill Nytteetikk: hva som er mest nyttig for oss selv, andre, og hele fellesskapet, både på kort og lang sikt.

Ulemper med konsekvensetikk Hvordan kan vi vite konsekvensene på forhånd? Handlingene våre kan føre til noe vi ikke har tenkt på. Å tenke gjennom konsekvenser krever erfaring. Resultatet kan være urettferdig. Summen av virkningen som teller. Flertallet mot, eller på bekostning av, én?

Pliktetikk «Riktige handlinger er de som følger gode normer» Det finnes normer/regler for hva som er rett og galt. Du skal ikke….. Du skal…. Også kalt regeletikk.

Pliktetikk Ifølge pliktetikk er noen handlinger riktige, mens andre er dårlige. Samvittigheten forteller hva som er rett. Immanuel Kant Intensjonen avgjør formålet med handlingen Sagnet om samaritanen

Pliktetikk og den gylne regel Gjensidighet Du skal gjøre mot andre, slik du ønsker de er mot deg. Rettigheter Når jeg har en plikt ovenfor deg, har du en rettighet ovenfor meg. Verdenserklæringen Rettigheter, krav, du skal/skal ikke

Ulemper med pliktetikk Burde en alltid si sannheten? Pliktetikken veier ikke for eller imot. Den er bestemt. Det kan være uansvarlig å ikke tenke på konsekvensene.

Konsekvensetikk vs. Pliktetikk Er det riktig å torturere fanger? Konsekvensetikk: Det kommer an på hensikten (formålet). Pliktetikk Tortur må alltid være forbudt!

Tenk sjøl Vurder situasjonen, analyser flere sider. Det er vanlig å kombinere begge tenkemåtene i vurderingen av etiske valg.

Tenk sjøl Hvilke valg er mulige i denne situasjonen? Hvilke moralske plikter og rettigheter er viktige i denne situasjonen? Hva blir utfallet om jeg tenker på «den gylne regel»? Hva blir konsekvensene av valgene jeg tar? Hva blir et godt og rettferdig resultat?