Bevare eller kaste? Dokumenthåndtering i Trøndelag fylkeskommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bevaringsvurderinger
Advertisements

Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
PERIODISERING Bergen Byarkiv2 Periodisering av arkiv Periodisering: alle saker som er avsluttet ved overgangen til ny arkivperiode skilles.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
ARKIVLEDERFORUM.
Arkivering av nettsider
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Regler om offentlighet og åpenhet
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Kurs for prøvenemnder i Nordland Høst 2015 / Vår 2016.
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Informasjon om nytt regelverk og annen informasjon.
IKA Rogalands arbeid med nye bevaringsregler. Program  Litt om IKA Rogaland  Arbeidet vårt med de nye bevaringsreglene  Mine anbefalinger til de som.
Innsyn og adgangsbegresning
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Bevaring og kassasjon i digitalt skapt arkiv
Praksisbrev Torun Pedersen
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Krav til sikring av personopplysninger
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Saksgangen i ansettelsessaker
Møte for foresatte 10.trinn
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Dag Wiese Schartum, AFIN
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Fellesmøte Fellesmøte.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Yrkesfaglig fordypning
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Arkivsjef Grete Gavelstad
Håndtering av digitale arkiv
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Nå er vi spente!.
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Dokumentasjonsforvaltning - et begrep om moderne forvaltning
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Utredningsgruppe samferdsel
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Seniorråd og ny Kommunelov
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Bevare eller kaste? Dokumenthåndtering i Trøndelag fylkeskommune Prinsipper for kartlegging Definisjoner Hvordan vurdere

Rammeverket Ny forskrift fra Riksarkivaren av 1.februar 2014 Retningslinjer for bevaring av dokumentasjon Hvis fylkeskommunen ikke definerer hva som skal kasseres, må vi bevare alt Ny bevaringsforskrift fra Riksarkivaren Alle fylkeskommuner plikter å ha en oppdatert arkivplan. En bevarings- og kassasjonsplan er en del av en slik arkivplan. Regelverket for bevaring og kassasjon gjeldende fra 01.02.2014 forutsetter at alle kommuner og fylkeskommuner gjennomgår sin virksomhet og kartlegger den dokumentasjon som skapes. Dokumentasjonen må så vurderes med hensyn til bevaring og kassasjonsfrister ut fra arkivforskrift , særlover og organisasjonens egne administrative behov. Retningslinjer: Arkivlovens §1 (Arkivlovens formålsparagraf): arkiv som har kulturell eller forskningsmessig verdi eller som inneholder rettslig eller forvaltningsmessig dokumentasjon ISO 26122:2008 Information and documentation – Work process analysis for records: sier noe om hvordan prosessene (eller resultatene av de) skal dokumenteres. ISO 30300:2011 gjelder for «informasjon som en organisasjon eller person produserer, mottar og vedlikeholder som bevis og som et aktivum, som et ledd i å oppfylle rettslige forpliktelser eller i en forretningstransaksjon» Enhetsspesifikt/funksjonsspesifikt: Bevaringsforskriftens § 4-12.Opplæring og oppvekst: 1)Tjenestetilbud, planer, rutiner, rapporter og evalueringer, samarbeid mellom enhetene, jf. opplæringslova kap. 13 4)Videregående opplæring a)Fylkeskommunens og skolens retningslinjer og prosedyrer, planer og evalueringer, virksomhetsplaner og tilstandsrapporter b)Godkjenning av lærebedrifter g)Om alle elever bevares følgende dokumentasjon:-Hvilke elever som har gått på hvilken skole, inkludert fravær-Underveisvurdering, inkl. halvårsvurdering med karakter-Sluttvurdering, inkl. standpunktkarakter og eksamenskarakter, karakter til fagprøve, svenneprøve og kompetanseprøve.-Ved fritak for vurdering med karakter bevares annen dokumentasjon av opplæringen-Lærekontrakt og opplæringskontrakt. h)Om enkeltelever bevares følgende dokumentasjon:-Saker om rettigheter og plikter knyttet til innhold og organisering av opplæringen, jf. opplæringlova kap. 3, 4 og 4A og opplæringsforskriften kap. 1 Generelt hva som kan berøre dere og som skal bevares: Administrasjon og politikk - Administrativ og politisk behandling av saker Foretak, selskap og interkommunale samarbeidsordninger – har dere slike?

Hva skal vi gjøre? Kvalitetssikre informasjon vi allerede har Forkartlegging Kartlegge funksjoner som utføres av fylkeskommunale enheter/virksomheter Kartlegge all dokumenthåndtering i hvilke prosesser og systemer Vurdere hva som skal gjøres med dokumentene kasseres, evt når? Bevares? Funksjon: Hvilken fellesnevner favner ansvarsområdet til enheten? Eksempelvis Opplæring og oppvekst Dokument: blir til som følge av enheters aktiviteter/prosesser, Dokumenter utgjør arkiv og arkivmateriale: arkivene kan være alt fra tradisjonelle papirarkiver til innholdet i databaser, nettsider, sosiale medier, filområder, e-postregistre, SMS og nettskyer.

Hva ser vi på når vi vurderer dokumenthåndtering? Arkivbegrensning Journalføring Arkivering Bevaring Kassasjon

Arkivbegrensning = Alt som ikke inngår i saksbehandling eller/og Alt som ikke dokumenterer noe for hverken fylkeskommunen eller enkeltpersoner Arkivbegrensning: Tiltak for å hindre at dokumenter som verken er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon blir journalført eller arkivert

Arkivbegrensing Gjelder særlig papirarkiver, men også elektroniske arkiver. Dokumenter som ikke har blitt brukt i saksbehandling og som heller ikke har verdi som dokumentasjon skal ikke arkiveres Dette skal ikke arkiveres: Trykksaker og rundskriv (unntatt egenprodusert materiale) Utkast/kladd (tekstbehandlingsfiler) Kopier Reklame Invitasjoner Kurstilbud Møteinnkallelser, saklister og lignende fra andre Årsmeldinger fra andre MEN: i dag bevarer vi eksempelvis både møteinnkallinger og årsmeldinger fra andre. Det har verdi som dokumentasjon i en viss tid.

Journalføre? Arkivere? Bevare? Arkiveringsplikt: Arkivlova §2b og §6 Alle logisk avgrensete informasjonsmengder (dvs. dokumenter) skapt som ledd i virksomheten, og som ikke kan arkivbegrenses, skal ordnes slik at de blir sikret som informasjonskilder for samtid og ettertid. Bevaringsplikt: Arkivlova §9 Forbud mot å kassere uten etter samtykke fra Riksarkivaren Arkiveringsplikt Bevaringsplikt Journalføring: Når et dokumentet er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon, har vi plikt til å journalføre. Dvs at vi systematisk og fortløpende loggfører/registrerer opplysningene i en journal. Gjelder både inn- og utgående dokumenter samt virksomhetsinterne dokumenter kan journalføres (møtereferat fra avdelingsmøter eksempelvis) Denne figuren illustrerer at det vi plikter å bevare defineres i det vi journalfører men også en del av den overordnede arkivplikten. Og av alt vi arkiverer er det kanskje bare en del som skal journalføres. At vi plikter å arkivere alle dokumenter som dokumenterer virksomheten vår og som ikke kan arkivbegrenses At vi plikter å journalføre eksempelvis prøveprotokoller ved fag- og svenneprøver, da de har verdi som dokumentasjon og er grunnlagsdokumentasjon i for eksempel klagebehandling At vi i tillegg plikter å bevare prøveprotokollene jf Arkivforskriftens § 3-20 som definerer bevaringspåbud: (…..) grunnlagsmateriale, innstillinger, protokoller/referat og endelige vedtak fra styrer, råd, nemnder og utvalg. Journalføringsplikt Journalføringsplikt: Arkivforskriften §2-6 og Offentleglova §10 Alle korrespondansedokumenter, som også er saksdokumenter og som både har verdi som dokumentasjon og er gjenstand for saksbehandling

Bevaring eller Kassasjon? Dokumenter som arkiveres må enten bevares eller kasseres Det er de funksjonene/oppgavene som dokumentene dokumenterer som må avgjøre om de skal bevares Når bevaringsperioden er over skal dokumentene kasseres, det vil si tilintetgjøres på forskriftsmessig måte Noen dokumenter skal bevares for all ettertid (Riksarkivarens krav) - Bevaringspåbud Alt annet kan kasseres (Fylkeskommunens avgjørelse) Det må vurderes når kassasjon skal skje Bevaring: Å ta vare på dokumenter og/eller annen informasjon til evig tid Kassasjon: at arkivmateriale som har vært gjenstand for saksbehandling eller hatt verdi som dokumentasjon, blir tatt ut av arkivet og tilintetgjort Det skal settes en kassasjonsfrist for dokumenter med begrenset OPPbevaringstid. Denne skal overholdes. I mange dataløsninger må dette nå gjøres manuelt, og det er problematisk. Kartlegging og vurdering bør fortrinnsvis starte med innføring av elektroniske arkiver og kunne implementeres før et system tas i bruk – at vi har vurdert kassering/bevaring FØR dokumenter oppstår eller i hvert fall før de journalføres/arkiveres. Fordi vi er fullelektroniske og blir mer og mer automatisert og digitalisert i oppgaveløsinga vår. Vanskeligere å sette kassasjonsfrister og bevaringstid i ettertid i et elektronisk arkiv.

Merbevaring? Merbevaring = dokumenter som fylkeskommunen ikke plikter å bevare, men som allikevel kan ha verdi for samtid og ettertid Merbevaring: bevaring av arkivmateriale som det i henhold til regelverket er tillatt å kassere. Vi vil eksempelvis vurdere merbevaring av historiske eller forskningsmessige hensyn. Eksempelvis kan kart, foto, presedenssaker være verdt å merbevare lenger enn minimums oppbevaringstid (til evig tid)

Arkivplikt. Journal. Evig bevaring. Kassasjon. Denne figuren illustrerer at det som skal bevares til evig tid defineres delvis av alt vi journalfører, men også utover det vi kan kassere. At noe er vi pålagt å bevare til evig tid, men at vi i tillegg velger å bevare det vi etter forskrift kan kassere.

Spørsmål å stille ved tvil: Er det sannsynlig at dokumentet vil bli etterspurt senere? Er det viktig for fylkeskommunen å kunne dokumentere hva som ble gjort ”i en eller annen forbindelse”? Er dokumentet bakgrunn for beslutninger som er tatt? Inneholder dokumentet beslutninger/vedtak? Inneholder dokumentet rettslig eller viktig forvaltningsmessig dokumentasjon? Kan dokumentet ha kulturell eller forskningsmessig verdi?