Kartlegging av fagsystemer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Hvordan intervjue en forsker?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hvem er Jesus?.
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
1 XX. Nordiska arkivdagar 6 – 10 augusti 2003 Reykjavík, Island Seminariet Praktisk samarbeide innenfor arkivområdet Terje Pettersen-Dahl 7 augusti 2003.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bevaring og tilgjengeliggjøring- Hvor ligger forbedringspotensialet?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Prosjektleder valg 2015 Bente Huuse VALG EN NYBEGYNNERS BEKJENNELSER.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
IKA Rogalands arbeid med nye bevaringsregler. Program  Litt om IKA Rogaland  Arbeidet vårt med de nye bevaringsreglene  Mine anbefalinger til de som.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Finansiering av privatarkiv- arbeidet i museene
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
bevaring og kassasjon i kommunal sektor
Bevaring og kassasjon i digitalt skapt arkiv
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Verktøy for å kartlegge holdninger
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Miljørettet helsevern
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
En verden av usikkerhet
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
-som verktøy i BK-arbeid
Helsesøsterkongressen 2017
Gang.
Roede-kurslederen på Facebook
Fagsystem med Noark-kjerne
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Produksjonssetting i Cerebrum
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fest & følelser Velkommen
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
- Første forslag til ønsket situasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kartlegging av fagsystemer Ola Langnes-Øyen Tillitsvalgt i Norsk arkivråd og arkivleder i Utdanningsdirektoratet Utgangpunktet er å snakke om en veileder i kartlegging av fagsystem som ligger på Norsk arkivråds sine sider, laget med støtte fra Riksarkivet.

Utfordringen Utfordringen er velkjent: Å ha oversikt og kontroll over arkivene. Det er det veiledningen har som mål å hjelpe til med. Dette er ingen ny problemstilling.

I gamle dager «bestandsoversikt» I gamle dager «bestandsoversikt». Dette fikk man ved å kartlegge arkivserier rundt om på de ulike avdelingene. Notere start og sluttdato og måle opp hyllemeter. Det hente av og til at ting ble kastet uten at arkivet var involvert, men ofte så fikk man varsel når det var fullt på kontoret. Første delen av veilederen handler om hvor du skal begynne å lete, noen steder å begynne, men tar gjerne imot innspill fra andre.

Kanskje en fattig trøst men vit at du ikke leter alene De som jobber med internkontroll etter personopplysningsloven skal vite hvilke personopplysninger som behandles man trenger da en Systemoversikt Informasjonssikkerhet: For å sikre informasjon må du vite hva du har og hvor du har det Derfra kan man begynne med dokumentasjonsforvaltning a) egne behov og b) behov for depot. Vi må samarbeide! Så let her: Systemoversikt, Confluence, internkontrollsystem, sak/arkivsystem!

Kategoriser systemene Utgangspunktet er da en stor liste over en rekke små og store systemer System4 System2

Kontrollspørsmål Eierskap Innhold Eksisterende regler Personopplysninger I har satt opp noen forslag til kontrollspørsmål. Disse kan man tilpasse etter behov ,men de dreier seg om disse forholdene. Vil man ha mer kjøtt på beina spør man om formater, forgjengere Hjemmel, slettekrav osv

Kategoriser systemene En annen metode er å gå rent etter innhold. Skille internt administrative systemer fra virksomhetssystemer System4 System2

Administrative systemer Virksomhetsspesifikke systemer Til her. Dele inn i administrative og virksomhetssystemer Fellesbestemmelser for adm. Systemer Mer stabile, flere standardsystemer System2 System5

Følges opp Undersøkes videre Ivaretatt M System7 System4 System2 Men etter å ha spurt om innhold, eierskap og eventuelt regelverk så kan man ganske fort sette opp en slik enkel skjematisk oversikt. Hjelper til å skape fokus. NB! Ikke la ledere se «rød» farge uten videre. De feilleser det som «krise» 

Så begynner arbeidet OK. Veilederen gir noen råd til hvem du kan samarbeide med, noen kontrollspørsmål som leder til en prioritering. Men, Det jeg har vist så langt er systemsentrisk. Sjeldent IT-systemer dekker hele arbeidsprosessen. Innfallsvinkelen mangler funksjonsnivå. Og vurderingene bør vel gjøres på funksjonsnivå? Og sett i sammenheng med andre områder, kanskje på sektornivå? Svaret tror jeg er både ja og nei. Har du du en bk-plan og en funksjonell klassifisering så er det vel greit, men de færrest er der. Riksarkivet har også en sjekkliste som starter BK-prosessen, men ulike system og hva skjer i utviklingen i dag? Se litt på hvordan fagsystemer utvikles i dag

Tre kategorier Hyllevare Hyllevare med tilpassinger Egenutviklede systemer 1. Webcruiter, jobbNorge? SAP? De flest felles, administrative systemer finner du her 2. SharePoint, sak/arkivløsninger 3. Systemer laget av og for egen virksomhet (NAV, e-helse, mattilsynet??) Trenden i systemutvikling ser vi tydeligst i de egenutviklede systemene

Mario Andretti “If everything seems under control, you're not going fast enough.” Hastighet er It-verdenes fremste verdi. Frem til nå har også IT vært preget av mange manuelle operasjoner og manuelle arbeidsoppgaver forsinker utviklingen (bestille og sette og opp servere, langvarige testperioder) Nå automatiseres og disse oppgavene. DevOps er det nye moteordet der utvikling og drift kobles tettere. automatisering og industrialiseringen av IT-utviklingen gjør at hastigheten kan skrus opp betraktlig. Når opplevde du sist at google, facebook eller Netflix var nede? Og disse pusher ut ny kode mye raskere og mye oftere enn andre. Vi er bare I begynnerfasen.

Kontinuerlige leveranser Kontinuerlig utvikling Kontinuerlig BK-vurdering Kontinuerlig utvikling gir nye muligheter for bruk av data Før: BK i etterkant Nå: BK i forkant Men svaret er kontinuerlig BK-vurdering Konkludere

Bevaring og kassasjonsarbeid er ikke et prosjekt, men en prosess Uttrekksproduksjon og test av uttrekk må automatiseres Funksjonsbasert klassering Verktøyet er klassering? Her har vi en jobb å gjøre. Vi må tenke nytt om bevaring og kassasjon, kanskje ved en senere anledning for dette er ikke tema nå.

Takk for meg!