Leve lykkelig alle dager til ende…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Cochleaklubben sommertreff
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Personlighetsbegrepet i veiledning
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Suksesskriterier.
Praktiske tilrettelegginger for et godt samliv
Hvilke familietilbud trenger de yngste
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fest og følelser Om seksualitet.
Livsstilsending - uke 5 -
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer Kapittel 10 oppgave i.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Synlighet og oppslutning
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Livsstilsendring Uke 6.
Å få barn Skal – skal ikke ????
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Gang.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Synlighet og oppslutning
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Livsstilsendring Uke 6.
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Leve lykkelig alle dager til ende…

Hva kjennetegner par som lykkes? I følge John Gottman Universitetet i Washington så er snillhet og generøshet viktig for å lykkes som par over tid. Han gjennomførte en studie hvor han registerte hjerneaktivitet hos deltakerne Resultatet gjorde at han delte inn parene i to kategorier: Mestre og Katastrofer: Elektrodene registrerte en markant forskjell mellom katastrofeparene og mesterne. Mens mesterne var rolige gjennom intervjuene, ville katastrofene få økt puls, svette mer og ha raskere blodgjennomstrømming. Forskningen til Gottman viste at jo mer fysiologisk aktive parene var, jo raskere ville forholdet slutte. Katastrofeparene viste tegn på opphisselse, de var i kampmodus i forholdet. Å sitte sammen med partneren sin og snakke var for kroppen som å duellere med en tiger selv om de snakket om helt hverdagslige ting. Det handlet om å forsvare seg eller angripe. Resultatet var at de ble mer aggresive mot hverandre. På spørsmål om paret kunne fortelle hvordan dagen hadde vært, ville en mann i angrepsmodus fort kunne si til kona "Du kan begynne. Det vil jo ikke ta spesielt lang tid.« Mesterne derimot var rolige og trygge, og lyttet til partneren selv om de kranglet. De skapte et klima med trygghet og intimitet som gjorde begge fysisk komfortable. Snillhet og generøshet

Mestre og katastrofer Mestre: Se på, anerkjenne, si takk Katastrofer: angripe, i kampmodus når snakker om forholdet Ta konflikter uten å ta partneren *John Gottman Universitetet i Washington Mestre – er ikke her en mester, den beste. Men de som mestrer å være i et forhold, anerkjenne partnere, si takk, lytte og vise raushet. Katastrofe parene, de som ikke lyktes over tid, var de hvor en eller begge var i kampodus, hvor det er viktigere å hevde seg selv, istedenfor å ivareta «oss».

Tre nøkler for alle par som vil fortsette å være par: Sette paret foran seg selv i perioder  Fortsette å utforske partneren Pusse sin egen juvel Dette stemmer overens med det Modum bad sier i samlivskurset : De snakker om 3 nøkler som er viktige for alle som vi fortsette å være et par: Det må være en vilje til å sette paret foran seg selv i perioder: gi plass til paret, og ingen andre er «medlemmer» i det paret, ikke elskerinner, barn, jobben etc. at det er en ramme der for oss. Sette av tid til en eksklusivitet hvor det bare er tid til dere to. For å få et godt samliv kan ikke en, eller begge, sette egne ønsker og behov foran paret hele tiden. Noen ganger (kanskje veldig ofte i perioder) må man velge bort egne ønsker (kor, jentekvelder, konserter, overtid osv…) for å prioritere parforholdet. Begge parter fortsetter å utforske den andre parten. Det kan være lett å tenke at jeg vet alt om deg. Hode forbindelsen, og utforsk den andre, gi den andre mulighet til å vise nye sider av seg selv, eller jeg skal øve på å bli en god og trygg partner. «pusse på min egen juvel» Det er lett å se hva man ikke får av sin partner i «slitne» perioder. Det er viktig å øve på å være en god partner, at man selv tar ansvar for sin del av parforholdet

De fire faresignalene: Nedvurdering Opptrapping Negativ fortolkning tilbaketrekning Som par skal vi være oppmerksomme på disse faresignalene: Nedvurdering av partner: Vi bagatelliserer partners følelser, tanker og ønsker. Opptrapping: når diskusjoner opptrappes – dvs man starter men en krangel om oppvasken – og før man aner ordet av det så diskuterer man skilsmisse Negativ fortolkning: Vi tolker ting i negativ retning: han har ikke lyst til å gå på kino å se brudepikens hevn = han er ikke glad i meg lenger, han vil flytte ut… Tilbaketrekning: Når vi lukker oss, og trekker oss tilbake, ikke deler med hverandre. Når disse adferds måtene blir tydelige i forholdet, er det på tide å søke hjelp. Satt litt på spissen. Det blir i allefall viktig å sette av tid til å pleie forholdet og hverandre – og finne ut hva som skjer.

Oppgave: Dette vil jeg være/gjøre/bety for min partner Opplever jeg at jeg leverer? Takk kjære for at du er/gjør dette for meg/oss i vår hverdag hva setter du pris på at kjæresten gjør? Gjenkjenne og anerkjenne følelser Både gode og dårlige Spørre om ens opplevelse/tanker er riktig Ikke anta - verifisere

Parforhold må pleies Sette av tid til å være et par Ta vare på intimitet i forholdet Seksualitet Påfyll

Oppgave: Tid til å være par Hva gjør dere samme som par? Har dere forskjellig definisjon på hva det er å «gjøre noe som par»? Når har dere det aller best sammen?

Måter å vise kjærlighet på Ord Tid Tjenester Gaver Nærhet   Måter å vise kjærlighet på Ord Tid Tjenester Gaver Nærhet Hva gjør dere for å vise kjærlighet?

Oppgave: Fortell hverandre: «jeg kjenner at du er glad i meg når…»

Vil hverandre vel – vær generøse

Å VÅGE ER Å MISTE FOTFESTE EN LITEN STUND. Å IKKE VÅGE SEG SELV.