Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Forventninger og videre arbeid…...
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Regional HR handlingsplan for perioden
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilpassede helsetjenester
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
- Samhandlingsreformen –
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Handlingsplan strategisk HR
Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Rekruttering – behov for og tanker om samarbeid
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kommunen som arbeidsgiver
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Pasientforløp alkohol
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Samhandlingsreformen
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Læringsportalen i HMN Muligheter for brukerorganisasjonene Kjell Åge Nilsen, rådgiver HR-avdelingen
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Ny ordning for Utviklingssentrene
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge 2015 - 2020

Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge «Strategien er sentral for å utvikle helsetjenesten og sikre god behandling i årene som kommer. Vi trenger å forvalte og utvikle kompetansen slik at vi møter befolkningens behov og forventninger til kvalitet i spesialisthelsetjenesten». Styreleder i Helse Midt-Norge RHF, Ola H. Strand.

Menneskene som jobber i helsetjenesten skaper kvalitet i møte med pasienten! De menneskelige ressursene er den viktigste innsatsfaktoren i helsetjenesten. Tilgang på personell med riktig kompetanse er en forutsetning for at Helse Midt-Norge kan tilby pasientene gode og sikre helsetjenester. Kvalitet og omstillingsevne i spesialisthelsetjenesten avhenger av god ledelse og medarbeidernes kompetanse. Arbeidsgiver har ansvar for å sikre at ansatte gis opplæring og utdanning for å ivareta krav til forsvarlighet og kvalitet i tjenesten. Kunnskapsintensive og komplekse helsetjenester krever innsikt, planlegging og samarbeid for å innfri tjenestens kompetansebehov.

Utdanning og kompetanseutvikling- forløp Studenter og lærlinger Turnus Rekruttering Spesialisering Videreutvikling av ansatte Avslutning Strategi for Utdanning og kompetanseutvikling Fast tilsetting av LIS leger Systemstøtte - Profile

Prinsipper for utdanning og kompetanseutvikling i HMN 2015-2020 Befolkningens og tjenestens behov skal være styrende for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge Kompetanseutvikling og utdanning er et lederansvar Utdanning og kompetanseutvikling skal være en integrert og tydelig del av den kliniske aktiviteten og inkluderes i all virksomhetsplanlegging. Koblingen mellom forskning, utdanning, kompetanseutvikling og innovasjon skal styrkes. For å sikre helhetlige pasientforløp må primærhelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og utdanningssektoren samarbeide om utdanning og kompetanseutvikling.

Hovedmål Lederansvar for kompetanseutvikling Felles metodikk og kompetanseplaner for å sikre riktig kompetanse – rekruttere, utvikle og beholde Synliggjøre ressursbruk- riktig ressurstilgang Kompetanseoverføring og oppgavedeling - samhandlingsreformen Utdanning og kompetanseutvikling – kvalitet, relevans og kunnskapsbasert Utdanninger i tråd med befolkningens og tjenestens behov Samarbeid med kommuner, utdanningssektor og brukere om utvikling av utdanning

Handlingsplan 2015-2020 Analysere og dokumentere kompetansebehov Helhetlige planer for kompetanseutvikling, som oppdateres årlig og integreres i kontinuerlig virksomhetsplanlegging Standardisering av arbeidsprosesser og metodikk Tydelig arbeidsgiveransvar og lederfokus IKT-verktøy som støtter arbeidet med oppfølging av kompetanseutviklingstiltak i leder- medarbeider-relasjonen

Handlingsplan 2015-2020 Systematisk kartlegging og evaluering av læringsmiljø, kvalitet og relevans for studenter/lærlinger Kvalitet og relevans i praksisstudier skal styrkes i spesialistlisthelsetjenesten i Midt-Norge, jamfør det nasjonale praksisprosjektet. Ressursbruk studenter og ansattes kompetanseutvikling

Formål: «Utdanne helsepersonell til hele helsetjenesten og sikre god kvalitet og relevans.» «Forvalte og utvikle kompetansen for å møte befolkningens behov og forventninger til kvalitet i helsetjenesten»