KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Advertisements

Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiplan Moss kommune Budsjettutfordringer i en bykommune med lave frie inntekter Hans K. Birkeland – rådmann i Moss.
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Budsjett 2004 Rådmannens forslag til Formannskapet
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
1 Fysioterapiårsverksutvikling Hentet fra KOSTRA KOSTRA TALL PR JULI 2011.
Fysioterapiårsverksutvikling
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Tromsø kommunes årsregnskap 2009
Sammen for et varmt og livskraftig Tromsø Tromsø kommunes regnskap for 2007.
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Rådmann Ola Stene Formannskapsmøte Inntektssystemet – kort repetisjon og oppdatering.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Status 2014 og Handlingsprogram
Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg
Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, KS
Ny felles indikator i tjenestekapitlene?
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Deloitte AS. U NDER UTARBEIDELSE Prosjekt «Kostnads- og strukturgjennomgang Bø kommune» Vedlegg 1 – analyser Oslo, 21. mai, 2013.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
1 1 Kommunal tjenesteproduksjon - Hvordan få med hele bildet?
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER Bjarne Jensen TROMSØ
1 Samhandlingsseminar Innledning om kostnadsflyt.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Effektiviseringsprosjekt Dønna kommune
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Andøy kommune Pleie og omsorg
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Rammefinansiering av barnehager
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Kommune av Flora og Vågsøy
Handlingsplan og Budsjett 2017
Demografikostnader Luster kommune ( )
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Rammefinansiering av barnehager
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Budsjett- og økonomiplan
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Budsjett og økonomiplan
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Familiens hus Finanskomite
Partssammensatt samarbeidsutvalg 10.november 2014
Fordeling av kommunens inntekter
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
Utskrift av presentasjonen:

KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015

Hovedfunn/oppsummering Vi har utarbeidet en KOSTRA- og effektivitetsanalyse som skal illustrere hvordan kommunens ressursbruk på sentrale tjenesteområder harmonerer med kommunens økonomiske rammebetingelser, dvs. vi tar hensyn til både beregnet utgiftsbehov og reelt inntektsnivå (målt som korrigerte frie inntekter). Våre beregninger viser at Skaun kommune, på de sentrale tjenesteområdene som inngår i inntektssystemet, hadde mindreutgifter i forhold til landsgjennomsnittet på om lag 21,3 mill. kr i 2015. Da er det ikke hensyntatt verken at kommunen hadde et høyere beregnet utgiftsbehov enn «gjennomsnittskommunen» (ca. 3 prosent i 2015), eller at kommunen hadde et nivå på korrigerte frie inntekter som lå 3 prosent under landsgjennomsnittet (tilsvarende ca. 11,8 mill. kr). Beregningene viser at Skaun kommune hadde mindreutgifter på om lag 18,9 mill. kr i forhold til kommunens «normerte og inntektsjusterte utgiftsnivå» i 2015. Tjenesteområde Mer-/mindreutgift 2015 (mill. kr) ift. Landsgjennom- snittet «Normert og inntektsjustert utgiftsnivå» Barnehage 17,3 2,5 Administrasjon 1,8 0,1 Grunnskole 11,6 1,5 Pleie og omsorg -36,3 -15,7 Kommunehelse -3,2 -3,7 Barnevern -3,6 -1,9 Sosialtjeneste -8,8 -1,7 Sum -21,3 -18,9

Metode Til bruk i KOSTRA- og effektivitetsanalyser har vi utviklet en metode som skal illustrere hvordan kommunens ressursbruk på sentrale tjenesteområder harmonerer med kommunens økonomiske rammebetingelser (dvs. hensyntatt både beregnet utgiftsbehov og reelt inntektsnivå) Vi vil imidlertid presisere at et slikt beregnet utgiftsnivå generelt ikke må oppfattes som en slags fasit på et ”riktig” nivå. Beregningene er mer en illustrasjon på hvordan kommunen faktisk har tilpasset seg et forbruksnivå på de aktuelle tjenesteområdene i sum - sammenlignet med hva utgiftsbehovet (ifølge kriteriene i inntektssystemet) og de reelle, frie inntektene ideelt sett skulle tilsi. Dessuten skal det nevnes at frie inntekter ikke omfatter for eksempel utbytteinntekter og annen finansavkastning, og at kriteriene i inntektssystemet ikke inkluderer alle tjenesteområder. Vi har i analysene basert oss på endelige/reviderte KOSTRA-data for 2015. For øvrig forutsettes det at kommunen fører regnskapet i henhold til KOSTRA-veilederen. For å få et mest mulig fullstendig bilde av kommunens økonomiske nøkkeltall er det tatt utgangspunkt i KOSTRA-tall for kommunen som konsern.

Økonomiske rammebetingelser Skaun er en middelinntektskommune Korrigerte frie inntekter (inkl. e-skatt og konsesjonskraftinnt.) på 97 prosent av landsgjennomsnittet i 2015. I KOSTRA er Skaun plassert i kommunegruppe 12, dvs. mellomstore kommuner med lave bundne kostnader per innbygger og lave frie disponible inntekter. Et beregnet utgiftsbehov i inntektssystemet på ca. 3 prosent over landsgjennomsnittet i 2015. UB 2015 = 1,0311 De økonomiske rammebetingelsene vil være styrende for det tjenestetilbudet som kommunen kan tilby innbyggerne.

KOSTRA- og effektivitetsanalyse, Skaun kommune 2015 Ressursbruk/prioritering sett i sammenheng med beregnet utgiftsbehov. Skaun kommune 2015. Kilde: KOSTRA (konsern)/KMD, beregninger ved Telemarksforsking.   Beregnet utgifts-behov 2015 Netto driftsutgifter 2015 Mer-/mindreutgift ift. Skaun kommune Lands-gjennom-snitt Skaun "normert nivå" Lands-gjennom-snittet "Normert utgiftsnivå" «Normert og inntektsjust. nivå» kr pr innb Mill. kr Barnehage 1,2734 10 087 7 858 10 006 17,3 0,6 2,5 Administrasjon 1,0914 4 255 4 021 4 388 1,8 -1,0 0,1 Grunnskole 1,1411 13 830 12 335 14 075 11,6 -1,9 1,5 Pleie og omsorg 0,8643 11 221 15 904 13 745 -36,3 -19,6 -15,7 Kommunehelse 1,0557 1 938 2 347 2 478 -3,2 -4,2 -3,7 Barnevern 0,9062 1 341 1 810 1 640 -3,6 -2,3 Sosialtjeneste 0,6201 1 089 2 227 1 381 -8,8 -1,7 Sum 1,0311 -21,3 -30,7 -18,9 Våre beregninger viser at Skaun kommune, på de sentrale tjenesteområdene som inngår i inntektssystemet, hadde mindreutgifter i forhold til landsgjennomsnittet på 21,3 mill. kr i 2015. Da er det ikke hensyntatt at kommunen hadde et høyere beregnet utgiftsbehov enn «gjennomsnittskommunen» (ca. 3 prosent i 2015). Beregningene viser at Skaun kommune hadde mindreutgifter på om lag 30,7 mill. kr i forhold til kommunens «normerte utgiftsnivå» i 2015. Når man i tillegg justerer for at kommunen hadde korrigerte frie inntekter på 97 prosent av landsgjennomsnittet (tilsvarende om lag 11,8 mill. kr), viser beregningen et samlet mindreforbruk på om lag 18,9 mill. kr (=30,7-11,8).

Illustrasjon av mer-/mindreutgifter fordelt på aktuelle KOSTRA-funksjoner. Mill kr. Skaun kommune 2015 Mer-/mindreutgifter (Mill. kr) ift. Landsgjennomsnittet "Normert utgiftsnivå" «Normert og inntektsjustert utgiftsnivå» Barnehage (F201, 211, 221) 17,3 0,6 2,5 201 Førskole 13,2 -1,2 0,4 211 Styrket tilbud til førskolebarn 0,0 -1,1 -1,0 221 Førskolelokaler og skyss 4,0 3,0 3,2 Administrasjon og styring (F100, 110, 120, 121, 130) 1,8 0,1 100 Politisk styring 0,2 110 Kontroll og revisjon -0,1 120 Administrasjon 1,9 -0,2 0,7 121 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen 0,5 0,3 130 Administrasjonslokaler Grunnskole (F202, 215, 222, 223) 11,6 -1,9 1,5 202 Grunnskole 5,7 -5,1 -2,5 215 Skolefritidstilbud 2,4 2,2 222 Skolelokaler 1,1 -0,5 223 Skoleskyss 2,3 2,1 Pleie og omsorg (F234, 253, 254, 261) -36,3 -19,6 -15,7 234 Aktivisering eldre og funksjonshemmede -0,4 0,8 253 Pleie, omsorg, hjelp i institusjon -9,0 -7,5 254 Pleie, omsorg, hjelp i hjemmet -20,3 -12,0 -10,2 261 Botilbud i institusjon 1,0 1,3 Kommunehelse (F232, 233, 241) -3,2 -4,2 -3,7 232 Forebygging - skole- og helsestasjonstjeneste 233 Forebyggende arbeid, helse og sosial 0,9 241 Diagnose, behandling, rehabilitering -4,5 -5,2 -5,0 Barnevern (F244, 251, 252) -3,6 -2,3 244 Barneverntjeneste -1,3 -0,9 -0,7 251 Barneverntiltak i familien -0,8 252 Barneverntiltak utenfor familien -1,4 -0,6 Sosialtjeneste (F242, 243, 281) -8,8 -1,7 242 Råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid -2,9 -0,3 243 Tilbud til personer med rusproblemer 281 Økonomisk sosialhjelp -4,6 -1,5

Utslag fra delkostnadsnøklene Tillegg/trekk (omfordeling) for Dokumentasjon av utviklingen i utgiftsutjevn. tilskudd/trekk 2014-2016 – fordelt på delkostnadsområder Utgiftsutjevning 2014-2016 – fordelt på delkostnadsområder. Skaun kommune. Kilde: KMD/beregninger ved Telemarksforsking Delkostnadsområder Utslag fra delkostnadsnøklene Tillegg/trekk (omfordeling) for kommunen i 1000 kr 2014 2015 2016 Barnehage 1,2206 1,2734 1,3128 12 172 15 549 19 060 Administrasjon 1,0981 1,0914 1,0924 3 098 3 099 3 196 Grunnskole 1,1360 1,1411 1,1491 13 013 14 366 15 945 Pleie og omsorg 0,8680 0,8643 0,8350 -13 924 -15 584 -20 212 Kommunehelse 1,0591 1,0557 1,0545 813 831 852 Barnevern 0,9104 0,9062 0,9099 -946 -1 067 -1 073 Sosialtjeneste 0,6461 0,6201 0,6379 -5 721 -6 455 -6 664 Samhandling 0,9256 - -653 Kostnadsindeks 1,0237 1,0311 1,0299 7 992 10 906 11 105   Nto.virkn. statl/priv. skoler 808 1 755 1 323 Sum utgiftsutjevn. m.m.  8 800 12 661 12 427 Delkostnadsområder

KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015