Senter for læring og utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pedagogisk analyse.
Advertisements

Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Utdanningskomiteen 19. mai
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
SAB- utdanningskvalitet
Utdanning som sprenger grenser
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Satsning på utdanning ved UiO
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Prosjekt digitalt læringsmiljø
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Utdanning som sprenger grenser
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Senter for læring og utdanning Utdanningskomiteen 28.mars 2018 Senteret skal støtte opp under UiO ambisjoner og verdigrunnlag.

Strategi 2020 «Universitetet i Oslo skal tilby utdanninger som tiltrekker seg studenter som har forutsetninger for, og som engasjeres av studier ved et fremragende forskningsuniversitet. Studentene skal tilbys forskningsbasert undervisning som danner og utdanner, også på tvers av etablerte faggrenser.» «UiO skal tilby landets beste læringsmiljø gjennom klarere forventninger, tettere oppfølging, bruk av varierte læringsformer, læringsfremmede evaluering og god pedagogisk kompetanse.» Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

(Tildelingsbrev for Universitetet i Oslo for 2017) UiO vil i 2017 etablere en koordinerende enhet for støtteressurser for utdanning (Senter for læring og utdanning). Å samle eksisterende støtteressurser knyttet til utdanningsområdet under en tydelig faglig ledelse, vil gi arbeidet med utdanningskvalitet ved institusjonen et ytterligere løft. UiO vil også vurdere muligheten for å opprette et akademi for framragende utdanning, som kan ses i sammenheng med det øvrige arbeidet med meritteringstiltak ved UiO. En slik satsning vil ha overføringsverdi i sektoren. Måloppnåelse vurderes med bakgrunn av gjennomføring av tiltakene. (Tildelingsbrev for Universitetet i Oslo for 2017) Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Miljøer som tilbyr aktiviteter som vil inngå i et senter FUP DML FFS Bibliotek Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Andre miljøer som vil bidra inn til et senter: SFUene Fakultære ressurser USIT AF … Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Arbeidsprosessen så langt Gjennomført 3 workshops med deltakelse fra FUP, DML, UB, FFS (seksjon for forskningsstøtte og formidling) og AF Informert på IDF-møter Åpen dialog med de fire miljøene Involvering av Studentparlamentet Møte med prosjektet digitalt læringsmiljø Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Premiss for arbeidet Studentens læring og læringsmiljø i sentrum En forskningsbasert orientering må videreføres og videreutvikles (jf. Meld.St 16) Sikre fakultær forankring gjennom samspill, dialog og styringsstruktur Koble teknologi godt opp mot undervisningsfaglig og pedagogisk arbeid Balansere utvikling- og støttefunksjoner med en strategisk rolle Skape en organisasjon som er fleksible nok til å gi god støtte til oppgaver definert på institutter/fakulteter/universitet og samtidig gi forutsigbare rammer for senterets virksomhet Bygge på erfaringer og det som fungerer bra innenfor UiOs universitetspedagogisk og teknologistøttede arbeid rettet mot undervisning og læring Skape et senter som gir gode arbeids- og utviklingsmuligheter Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Kvaliteter ved UiO Forskningsbasert universitetspedagogisk kompetanse og en forskningsbasert orientering Mye faglig, teknisk og administrativ kompetanse knyttet til teknologi og digitale læringsomgivelser Kommunikasjon og møteplasser for kunnskapsutveksling og strategisk arbeid Analysekapasitet i AF og ved andre enheter Stort potensiale i det fysiske læringsmiljøet God rekruttering og relativt godt med ressurser Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Plattform: Senter for læring og utdanning skal bidra til studentenes utdanning og danning gjennom forskningsnære læringsfelleskap som bygger på likeverd, respekt og åpenhet. Senteret skal støtte opp om undervisning og læring som fremmer kritisk tenkning, etisk refleksjon og evne til å ta et samfunnsmessig ansvar. UiOs ambisjon er å tilby landets beste læringsmiljø gjennom klare forventinger, tett oppfølging, bruk av varierte læringsformer, læringsfremmede evalueringer og god pedagogisk kompetanse. Senteret skal bidra til å fremme dette gjennom universitetspedagogiske kvalifisering og utvikling av gode digitale omgivelser for undervisning og læring. Senteret skal samarbeide tett med fakultetene i deres kvalitetsarbeid og har et særlig ansvar i å sikre god kunnskapsdeling hvor tverrfaglige perspektiver og erfaringer møtes på tvers av instituttgrenser. Senteret skal ha en sterk faglig forankring og skal basere sine aktiviteter på forskning.   Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Senter for utdanning og læring skal ha som oppgave å: tilby universitetspedagogisk utdanning tilby kurs- og rådgivning i anvendelse av teknologi og digitale medier i undervisning, læring og vurdering tilby konsultasjon til UiOs ulike fakulteter og enheter utvikle og koordinere støtte for studentens informasjons- og mediekompetanse støtte, utføre og evaluere utviklingsprosjekter rettet mot studentenes læringsmiljø, grunnleggende akademiske ferdigheter og læringsutbytte bidra i UiOs strategiske kvalitetsarbeid og satsninger knyttet til undervisnings- og læringsmiljø gjennomføre forskning på høyere utdanning og læring synliggjøre og koordinere informasjon om pågående aktiviteter relevant for undervisning og læring Prosjekt digitalt læringsmiljø systemansvar Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Plassering og organisering av et senter Vi har sett på hvordan denne virksomheten er organisert ved andre norske og nordiske institusjoner Vi har sett på modellene presentert i Mørken-utvalgets rapport Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

To hovedmodeller for plassering Vertskapsmodell Senteret er plassert ved en ekisterende faglig enhet (fakultet, institutt, bibliotek) Plassering som en faglig enhet under rektoratet I begge tilfeller vil senteret ha et eget styre og prorektor for utdanning vil ha en sentral rolle Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Modeller for organisering – to ytterpunkter: Et senter som koordinerer og leder aktiviteter, men hvor de som utfører funksjonene er lokalisert ved sine hovedenheter Et senter hvor alle stillinger som har ansvar for aktiviteten er lagt til senteret. Underlagt senterets ledelse Ulike mellomløsninger (jfr. Mørken-utvalget) Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

Prosessen videre Dekanmøte 5. april IDF-møte 6. april Styremøte 2. mai Utdanningskomiteen 19. mai Styremøte 20. juni Samtaler med andre aktører ved UiO Ønsker innspill fra Utdanningskomiteen Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard