Oppdragstaker: Utviklingspartner DA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Vårt forhold til politikerne generelt og ordførere spesielt –
Det kommunale og det statlige barnevern
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Andre kveld i Folkevalgtopplæringen 2012
Teambygging og fasilitering
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Eierskap og Eierstyring.
Mellom politikk og produksjon
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
Kommunen som arbeidsgiver
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Veileder i Trepartssamarbeid
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Lokalkommunedatabasen Konferanse, KS, Oslo 16. februar 2011 Lokaldemokratiet i 82 kommuner - Presentasjon med sideblikk til kommunevalget 2011 Harald Baldersheim.
Modellkommunene Hva er unikt?
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA:Lørenskog kommune FOLKEVALGTOPPLÆRING 2015RAGNAR CHRISTOFFERSEN.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Asker - mulighetenes kommune
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Seminar med partiene 14. november 2018
Utskrift av presentasjonen:

Oppdragstaker: Utviklingspartner DA I SAMME BÅT Hovedpunkter fra UoD-prosjekt om kritiske faktorer for godt samspill mellom politikk og administrasjon (2002-03) Oppdragstaker: Utviklingspartner DA

Kjernen i det hele: Godt samspill = Tillitsrelasjoner Et godt samspill er avhengig av gjensidig tillit! Tillit er noe en opparbeider og gjør seg fortjent til – spesielt gjennom evne til samspill! Gode relasjoner og godt samspill må utvikles over tid Gode relasjoner har ikke bærekraft alene: Strukturelle, kompetansemessige og kulturelle faktorer henger nøye sammen og utgjør helheten i samspillet.

Lovverk, kommunestruktur, statlige premisser og styring Kommuneplan Organisering (pol.+adm.) Styringssystemer, rutiner Målstyring, rapportering Nedfelte spilleregler Møtestruktur, møteplasser Lederavtaler Kompetanse Kultur Lederkompetanse Kommunal kompetanse Politisk kompetanse Arbeidsgiverkompetanse Samspillskompetanse Gjøre hverandre gode Ansvar – konsekvens Lojalitet Ærlighet, åpenhet, respekt Positivitet og omtanke Helhetsperspektiv Innbyggerne i sentrum

Oppfatninger av rådmannsrollen Folkevalgte oppfatter råd-mannen primært som daglig leder ”Rådmann på oppsigelse” ”Selskapsstyring” Rådmannen oppfatter seg primært som rådgiver Rådmannen oppfatter seg primært som daglig leder ”Arbeidende folkevalgte” ”Sliting av rådmannen” Folkevalgte oppfatter råd-mannen primært som rådgiver Ulik oppfatning av rollen er et vanskelig utgangspunkt for samspill

Suksessfaktorer for godt samspill Politisk og administrativ organisering som fremmer samspill Velutviklet kommuneplan, kommuneplanprosess, økonomiplan og målstyring Felles verdier og gjensidige krav til agering og samhandling Gode arenaer for samspill, formelle og uformelle Klare spilleregler, rutiner, saksgang Relasjonen ordfører - rådmann Gode avstemminger ved skifte av politisk ledelse Tydelig delegasjon. God rolleforståelse og -aksept Gode kunnskaper innen ledelse, arbeidsgiverrollen, samspillkompetanse Relasjonskompetansen utgjør kjernen i samspillet

Noen viktige valg av betydning for samspillet Felles nedfelte spilleregler og verdier i bunn for samspillet, eller individuell fri utfoldelse? Systematisert avstemming etter kommunevalg, eller utvikling ved prøving og feiling over tid? Ordførerrolle: Utvidede oppgaver og fullmakter fra kommunestyret, eller lovens minimum? Rådmannsrolle: Utstrakt eller begrenset delegering? Primæroppgave som daglig leder eller rådgiver? Faste politiske utvalg eller ad hoc komiteer? Flat eller spiss adm. struktur, harmonisert eller avvikende fra politisk struktur? Politisk eller forretningsmessig eierstyring av foretak og selskaper? Bare formelle møtepunkter, eller også uformelle arenaer? En løftet eller nedtonet kommuneplanprosess? Helhetlig målstyring av administrasjonen, eller fokus bare på økonomistyring? Lederavtalen for rådmannen som samspillsdokument, eller kun avklaring av tilsettingsvilkår?

Ansvar for utvikling og vedlikehold av godt samspill Administrasjonen må legge til rette for at politisk ledelse lykkes som et velfungerende lokaldemokrati, og herunder får optimale ledelsesverktøy for å styre og følge opp administrasjonen på et for politikerne hensiktsmessig nivå. De folkevalgte må gis de ”rette spakene” for å styre – og selv oppleve at de har disse spakene. Politisk ledelse må legge til rette for at administrasjonen lykkes som en effektiv forvalter, tjenesteyter og iverksetter av politiske vedtak. Administrasjonen må gis muligheter for å levere gode resultater, og selv oppleve at de har disse muligheter.