Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Dimensjonering av vedkløyver
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Sikkerhet ved skytebaner
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Målsetning Trygg Vestsidevei
Støysonekartleggingen i Trondheim
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Hva bør en støyfaglig veileder ta opp
Fartsmåling Mål: Lage et program som regner ut gjennomsnittsfart ut fra to passeringer av fotobokser.
Lokalisering av samlestasjon for oljebrønner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil har boret to nye brønner på havbunnen utenfor Midt-Norge, og.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Universell utforming i Mandal kommune.
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
KVU for kryssing av Oslofjorden
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Ny Standard Samordning av ledninger i grunnen Del 1: Avstandskraving
Taksikring for både galv- og langvegg !
golo kommer Norsk Verktøyteknikk AS
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Utgangspunktet for forhandlingene HTO 2010 i Spekter.
Regional plan for vannforvaltning. 01/15: Velkommen og godkjenning av saksliste 02/15: godkjenning av referat fra møte i AU 9. mai 2014 (ettersendt).
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
(0) Sammen redder vi liv.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Bodø Saltstraumen Djupvatnet Kjøpstad (Fjordbua) Sundsfjord Inndyr Løypepresentasjon – Tempo Torsdag 23. juni Kjetil Haugen -Løypesjef.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Kvalitetssikring gjennom 40 år FABRIKKBETONG - KONFERANSEN 2012 Standarder og rammeverk Gir de økte muligheter eller er det negativt?
UTNYTTINGSGRAD MÅLEREGLER. MANGE REGLER OG BETEGNELSER Byggteknisk forskrift: TEK10 kapittel 5 og 6, TEK10 finnes på nettet: NS 3940: Norsk.
Klubben for alle.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
PROSJEKT E6 ARNKVERN-MOELV Informasjonsskriv Uke 7 og
Brotyper Bjelkebro Buebro Hengebro
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Fv Bustneslia Rana kommune
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Veileder for fysisk sikring av snøscooterløyper
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
Naturhistorisk Museum UIB Nordfløyen
Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet
UTNYTTINGSGRAD MÅLEREGLER
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS Håndbok 231 - Rekkverk Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS

Håndbok og veiledere : Håndbok 231 – Rekkverk 2003 Veileder – Standard vegrekkverk 2005 Veileder – Rekkverk på bruer og ved stup 2005

Bakgrunn : Utarbeidelse av felles europeiske testkrav for rekkverk Koordinere alle krav for rekkverk i en publikasjon Innhold : Generelle retningslinjer for valg og oppsetting av rekkverk Vegrekkverk Brurekkverk Støtputer Overganger mellom rekkverk Overganger til faste sidehindre Rekkverk for gående

Hvordan beskytte trafikantene mot faremomenter langs vegen? Fjerne faremomentene Ufarliggjøre faremomentene (endre vegens sideområde) Endre faremomentene (ettergivende konstruksjoner) Beskytte faremomentene med rekkverk eller støtputer Rekkverk settes bare opp dersom det er farligere å kjøre ut av vegen enn å kjøre inn i rekkverket

Hvordan unngå rekkverk ? Fylle opp sideterrenget, unngå høye og bratte fyllinger Utvide fjellskjæringer Legge voll inn mot fjellskjæringer Sprenge fjellskjæring med jevnest mulig overflate Legge opp jordvoll Øke midtdelerbredden Justere veglinjen Tilstrekkelig bredde mot gang- og sykkelveger Benytte ettergivende lysmaster og skiltmaster

Sikkerhetsavstand (A) Den avstanden bare svært få kjøretøy som havner utenfor vegen vil overskride Utgangspunkt for å beregne sikkerhetssonen.

Sikkerhetsavstand (A) For gater og veger med fartsgrense  60 km/t gjelder figuren for :

Sikkerhetssone (S) Innenfor denne skal det ikke forekomme faremomenter Innenfor sikkerhetssonen skal vegens sideområde være utformet på en sikker måte Innenfor sikkerhetssonen skal det ikke forekomme annen trafikk eller oppholde seg andre trafikanter Sikkerhetssonen måles fra vegens kjørebanekant

Behov for rekkverk på fyllinger Fylling slakere enn 1:3  Ikke rekkverk Fylling mellom 1:3 og 1:1,5 Fylling brattere enn 1:1,5

Behov for rekkverk på fyllinger Fylling mellom 1:3 og 1:1,5

Behov for rekkverk i skjæringer Utstikkende partier < 0,3 m  Ikke rekkverk

Behov for rekkverk i skjæringer Større utstikkende partier = Farlig sidehinder  Sette opp rekkverk

Behov for rekkverk i skjæringer Større utstikkende partier = Farlig sidehinder  Legge jordvoll

Behov for rekkverk i skjæringer Større utstikkende partier = Farlig sidehinder  Sprenge bredt nok Dvs. avstand  Sikkerhetsavstanden (A) OBS : Høye fjellskjæringer krever fanggrøfter Kan utløse krav om rekkverk

Behov for rekkverk mot sidehinder Sidehinder langt nok til siden

Valg av rekkverkstype Styrkeklasse

Valg av rekkverkstype Arbeidsbredde

Valg av rekkverkstype Rekkverksprodusenter må få godkjent sine rekkverk innen de enkelte styrkeklasser Rekkverkene godkjennes med gitte arbeidsbredder Eksempel fra Vik Verk :

Rekkverkslengder

Rekkverkslengder

Rekkverksender

Rekkverksender

Rekkverksender Ikke slik :

Rekkverksender Men slik :

Endeavslutninger

Overganger til stivt rekkverk / tunneler Også her er det egne godkjente løsninger

Overganger til stivt rekkverk / tunneler Ikke slik :

Overganger til stivt rekkverk / tunneler Men slik :

Støtputer Sikkerhetsklasser : Krever godkjenning av produktene

Støtputer

Støtputer Er det egentlig behov ?

Støtputer Er det egentlig behov ?