Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439"— Utskrift av presentasjonen:

1 Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Viktige deler relatert til opplæring og sakkyndig kontroll.

2

3 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Faremomenter

4 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Faremomenter

5 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Lastindikator. Lastindikator skal gi varsel når lastmoment nærmer seg verdier mellom 90 % og 95 % av maks last. På tårnkraner med utstyrt med fjernkontroll kan lastindikator være montert på kranen, og skal ha en visuell varsling iht. følgende krav: Kontinuerlig grønt lys synlig for personer som oppholder seg i kranens nærhet. Gult lys montert på kranen synlig for fører skal gi varsel til om at lasten nærmer seg maks last. Skal være innstilt slik at fører rekker å stanse lastbevegelsen før maks last overskrides. Ikke nødvendig dersom informasjon er tilgjengelig på kranens fjernkontroll.

6 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Skilt som viser maks last på utlegg. Tårnkraner skal være utstyrt med lastskilt iht. tabell 4.

7 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Faremomenter
Anti kollisjonsvern. Alle tårnkraner skal kunne utstyres med anti kollisjonsvern. Skal stanse kranbevegelser inn i farlige soner, og tillate kranbevegelser ut av farlig sone Vindmåler. Tårnkraner skal utstyres med vindmåler. Dette gjelder ikke selvreisende tårnkraner med krokhøyde under 30 m. målt med horisontal jib. Når vindmåler er installert skal informasjon om vindstyrke være tilgjengelig for kranfører i form av hastighet, styrke eller audiovisuelt signal. I alle tilfeller skal kranfører få et signal som varsler sterk vind og et annet signal som varsler når vindstyrken nærmer seg farenivå.

8 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Fare for å bli klemt mellom bevegelige deler. I områder der personer står i fare for å bli klemt mellom bevegelige deler skal det være en sikkerhetsavstand på minst 0,5 m. Dersom dette ikke er mulig skal vern eller varselskilt monteres Tilkomst til førerplass. Dersom leider benyttes som tilkomst til førerplass skal første leider ikke være høyere enn 10 m. og være montert slik at personell ikke kan falle mer enn maks 10 m. Dersom flere leidere benyttes skal det være repos med maks 10 m. mellomrom.

9 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Faremomenter
5.4.5 Lys. En fastmontert ikke-blendende lyskilde skal være montert slik at det gir nødvendig lys for sikker betjening av kranens kontrollfunksjoner. Minimums belysning skal være 50 lux. Dersom områdebelysning ikke gir tilstrekkelig belysning i førerhytte, skal tilleggsbelysning monteres. For vedlikeholdsarbeider skal minimumsbelysningen være 200 lux som kan oppnås ved å benytte bevegelige lyskilder.

10 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. 7. Krav til bruksanvisning.

11 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Testing.
D.3.2 Funksjonstest uten last. Alle funksjoner skal prøves / utføres i hele arbeidsområdet og med alle hastigheter opp til maks kjørehastighet. NB! Denne testen har til hensikt å konstatere funksjon og utslag på alle måleinstrumenter så vel som bremser. D.3.3 Lasttester. Lasttester skal utføres på en slik måte at man tar hensyn til steder og innstillinger som medfører maks last eller maks spenning i de viktigst krandelene. Produsenten skal spesifisere hvor lastene skal plasseres. De spesielle lastene som er beskrevet i disse tabellene er lasttabeller som er beregnet med redusert akselerasjon og hastigheter og/eller tillatte vindhastigheter beskrevet av produsent. Prosedyre for å teste tårnkraner med tillatt kapasitet over 100 t skal være beskrevet av produsent.

12 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Faremomenter
D Statisk test.

13 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Faremomenter
D Dynamisk test.


Laste ned ppt "Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google