Kvalitative forskningsdesign

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
3. seminar i “Grunnlagsprobblemer i statsvitenskap” Carl Henrik Knutsen, 9/ Karl Popper: The Logic of Scientific Discovery.
Kvantitativ forskning
Om arbeid med problemstilling og valg av metode.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Metode – eksempler på alternativer til det kvalitative intervjuet Tool /2-08 Annett Hillestad
Forskningsopplegg og metoder
Forelesning Diskursanalyse
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Effektiv undervisning
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Teoriens rolle - analyse
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Bruk av teori i empirisk forskning
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
RFID på Deichmanske bibliotek
Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?
Knut H. Rolland - Forskningsdesign - IN166
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Fra idé til publikasjon
Hva er en teori og hva skal vi med den
Formål og vurdering i høyere utdanning
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Segmentering og målgruppetenkning
RFID på Deichmanske bibliotek
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitative forskningsdesign Geir Afdal SKuL, HiØ 7.4.16

Hva er forskningsdesign? En plan for forskningen Logikken i forskningsopplegget Hva, hvordan og HVORFOR i sammenskruingen Gjøre rede for delene i forskningsopplegget og sammenhengen mellom dem To spørsmål: Hvilke mulige deler? Hvilke mulige logikker?

Ikke Problemstilling og metode

Nivåer i et forskningsdesign Paradigme Strategier for data-konstituering Strategier for data analyse Teknikker Forskningsstrategi

Eksempler Paradigme Positivisme, strukturalisme, poststruturalisme, kritisk theori, kritisk realisme, sosial realisme, feminisme, (sosial) konstruktivisme, postkonstruktivisme, interpretivisme/hermeneutikk, finitisme, fenomenologi .. Forskningsstrategi Eksperiment, survey, case studie, etnografi, aksjonsforskning, participatory action research, intervensjonsstudier, diskurs analyse, livs historie intervjuer, grounded theory, semiotikk .. Analyse-strategi Innholdsanalyse, narrativ analyse, diskurs analyse, konversasjons analyse .. Analyse-teknikker Koding, narrative stukturering, kondensering, memoing, modellere, tracking ..

Plan for resten av forelesningen Eksempel på ‘pakkeløsninger’ Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) Critical realism Hjemmesnekrede design Elementer (vekt på analysenhet) Logikker

I. Pakkeløsninger

Interpretative Phenomenological Analysis Paradigm Phenomenology, Hermeneutics, Idiography Livsverden vs ‘objektiv’ verden Menneskelige erfaringer, meningsdannelse, hverdagsliv Erfaringene i seg selv Forskningsstrategi Induktiv I dybden på svært avgrenset analyseenhet og materiale Erfaringer og fortolkninger – språk Sample likt, begrense variabler, ett fenomen Metodisk strategi Semistrukt. individuelle intervjuer Tematisk analyse Metodiske teknikker Fortell, fortolk Linje for linje, tema, sammenhenger

Kritisk realisme Paradigm Kritisk realisme Relativistisk epistemologi, absolutistisk ontologi Strukturene og mekanismene bak menneskelige handlinger Skjelning aktør – struktur Kausalitet Forskningsstrategi Viktigheten av både teoretisering og empirisk analyse Abduksjon, retroduksjon Mixed methods Metodisk strategi Undersøke empiriske relasjoner, argumentere for bakenforliggende mekanismer Blande undersøkelser av korrelasjoner, hverdagsteorier og vitenskapelig teorier Intensive, ekstensive strategier Metodiske teknikker Empirisk teoretisering

II Hjemmesnekring

Elementer i et forskningsdesign Analyseenhet Aktører, strukturer Forskningsspørsmål Problemstilling, hypotese Hva slags type prosjekt Fra paradigme til metode Forskerrollen Teori Forskningsoversikt Teori som analyseredskap, drøftingsredskap Materiale Materialvalg, sampling Materiale, data Teori i materialet/felt Metodevalg Innsamling av materiale Analysestrategier Analyse

Analyse-enhet Forsknings-spørsmål Metode for etablering av data Paradigme Analyse-enhet Materiale, empiri Teori Forskerrolle Sampling Metode for analyse

Hva menes med begrepet analyseenhet?

Et begrep med mange betydninger What a case ”is” (Yin) The unit of analysis is the major entity that is being analyzed in the study. It is the 'what' or 'whom' that is being studied. (Wikipedia) ”In contrast to the term ’element’, the term ’unit’ designates a product of analysis that possesses all the basic characteristics of the whole… (Vygotskij)

FENOMEN

FENOMEN ANALYSE-ENHET ANALYSE-ENHET

FENOMEN ANALYSE-ENHET ANALYSE-ENHET MATER-IALE

Et eksempel Fenomen: Narrativ identitet Analyseenhet: Alvorlig syke og døendes fortellinger Materiale: 300 sider fortellinger av 51 informanter

Empirisk og teoretisk Empirisk avgrensning/ presisering Teoretisk avgrensning/ presisering ANALYSEENHET

Ulike empiriske analyseenheter Individer Grupper Artifakter (bøker, bilder, media, språk, symboler) Geografiske enheter (byer, stater) Sosiale interaksjoner (relasjoner, avgjørelser) Sosiale praksiser Dialogiske prosesser

Ulike teoretiske analyseenheter Læring Kunnskap Identitet Transnasjonalisme Sosial kapital

Forskningsspørsmålet Til hvilket nivå? Fenomen Analyseenhet Materiale

FORSKNINGS-SPØRSMÅL FENOMEN? ANALYSE-ENHET? MATER-IALE MATER-IALE?

Variabel vs analyseenhet To konseptualiseringer av forskningsfelt Variabel De-kontekstualisering Egenskaper (alder, kjønn, utdanning) Korrelasjoner og lovmessige kausale sammenhenger Analyseenhet Kontekst Praksiser Komplekse relasjoner

Reduksjonisme og holisme Det kjemiske argument (Vygotskij mfl) Studere H2O Elementer H: Brenner O: Vedlikeholder flammene Enhet Andre egenskaper Helheten mer enn summen av elementene ”.. the term unit designates a product of analysis that possesses all the basic characteristic of the whole.” Vygotskij

Sampling og teori

Strategier for sampling Tilfeldig utvalg Tilfeldig sampling Stratifisert sampling Informasjonsorientert utvalg Ekstrem/avvikende case Maksimum varierende case Kritiske case Paradigmatiske case Flyvbjerg

Strategier for sampling Maximum variation Homogenous Critical case Theory based Confirming and disconfirming cases Snowball or chain Extreme or deviant cases Typical cases Intensity Politically important cases Random purposeful Stratified purposeful Criterion Opportunistic Combination or mixed Convenience Miles/Huberman

Teoriens rolle i prosjektet Design – analyseenhet, problemstilling etc Analyse Diskusjon – bidrag Empirisk og/eller teoretisk bidrag?

Logikker i et design Induktive Deduktive Abduktive

Noen eksempler på logikker

Trine Anker: Respect and disrespect

Morten Holmqvist: Learning religion in confirmation: mediating the material logics of religion

Geir Afdal: Tolerance and curriculum