Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 8 Følelser for merket
Advertisements

Kunden som med-designer
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Normer, verdier og holdninger
Del 2: Posisjon hos kunder og marked
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Sommervikar i Blend.
Ytelses- og inntrykksassosiasjoner
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
8 Mål og strategier Påstandene:
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utfordringer i familien
12 Reflekterende lesing.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Politisk påvirkning.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Hvordan skrive personlig logg?
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Fremtidens spesialsykepleiere
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Kapittel 7 Merkeassosiasjoner
Kapittel 16 Kommunikasjonsplanlegging
Kapittel 19 Operative tiltak.
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Roede-kurslederen på Facebook
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Posisjonering og differensiering
Valgfaget design og redesign
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Strategisk markedsføring
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap Merkevareledelse Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap

Merkets posisjon Merket må bygges opp systematisk i kundenes bevissthet – til dette arbeidet bruker vi merkepyramiden Vi bruker markedsprogrammet til å bygge opp kjennskap (kap 6) og kunnskap (kap 7) – men det er opp til kundene hvordan de responderer på dette. Kundenes evalueringer (kap 8) og følelser (kap 9), samt eventuell relasjon til merket (kap 10) er kundenes responser – og dette kan vi ikke påvirke direkte.

Posisjoner overfor kundene En posisjon må bygges opp slik at merket skiller seg unikt fra konkurrentene på en måte som er positivt og relevant for kundene. For å sikre at posisjonen er positiv og unik følger vi en 3-stegs prosess Steg 1 – referanseramme dekkes i kapittel 6 Steg 2 og 3 dekkes i kapittel 11

Kapittel 6 Kjennskap

Læringsmål Hva er merkekjennskap, og hvorfor er dette viktig? Hva er bredden og dybden i merkekjennskap? Hva er merkets referanseramme? Hvordan inngår merkekjennskap i kundens beslutningsreise? Hvilke konsekvenser har merkekjennskap?

Merkekjennskap – en knagg Det må etableres et mentalt ankerpunkt om merket hos kunden – en knagg som all kunnskap og informasjon om merket kan ”henges” på Vi må koble informasjon til merket slik at når et behov som merket kan dekke dukker opp – så vil kundene huske merket Vår hukommelse er ikke perfekt eller fullkommen – vi trenger ofte hjelp til å huske ting Som markedsfører må du hjelpe kundene til å huske ditt merke Kjennskap har to viktige dimensjoner som begge har med kundenes hukommelsen å gjøre: bredde dybde

Merkekjennskap: bredde

Bredde i merkekjennskap I hvilke behovssituasjoner (tid, sted, sosial kontekst osv.) skal kunden komme på merket? Jo flere situasjoner kundene kan komme på merket, jo større bredde er det i kjennskapen til merket. For eksempel ønsker Løplabbet at kundene husker merket når de ha behov for løpe/joggesko Mens XXL ønsker at kundene husker merket når de har behov for et meget bredt spekter av utsyr til sport & fritid

Bredde i merkekjennskap For å bygge kjennskap må du skaffe innsikt i hva det er som utløser behov/påminner om behov – slik at dette samtidig påminner kundene om ditt merke Kunden kjenner gjerne til flere merker som oppfattes som like formålstjenlig for den gitte behovssituasjonen Disse merkene utgjør til sammen merkets referanseramme Det er ikke leverandørens eller butikkens inndeling i produktkategorier som bestemmer hva som inngår i referanserammen!

Bredde i merkekjennskap Det er kundene som bestemmer hva som inngår i en referanseramme – gjennom kognitiv kategorisering Alle disse produktene kan inngå i samme referanseramme som heter ’mellommåltid’ – selv om de er i forskjellige produktkategorier Hva er det som trigger behovet for produkter i denne referanserammen? Hvor er kunden? Hvem er han/hun sammen med? Hva holder han/hun på med? Hvilke signaler (indre eller fra omgivelsene) er det som trigger?

Merkekjennskap Bredde: merket må inn i referanserammen Signal trigger behov Kundens referanseramme for mellommåltid Valg fra referanserammen ”på jobb/skole; trøtt, bomull i hodet” ? Merket må plasseres i referanserammen. Dette gjøres ved å koble merket til de signalene (assosiasjonene) som utløser behovet Du må ha innsikt i: Hva det er som trigger behovet for denne referanserammen Hvordan kundene kategoriserer produkter i referanserammen

Merkekjennskap: dybde

Dybde i merkekjennskap Kundene vil som regel kunne huske flere merker når et behov oppstår – men Hvilket merke husker de først? Hvilke andre merker kommer de på? Hvilke merker trenger de hjelp for å huske? Fremkalling Gjenkjenning Ukjent

Dybde i merkekjennskap Fremkalling (uhjulpet kjennskap) innebærer at kunden kan selv huske merket når et behov melder seg Viktig i behovssituasjoner der kundene må velge blant de merkene de selv kan huske Eksempel: kunden trenger joggesko – hvilken butikk? Kun de merkene som kan fremkalles vil komme i betraktning.

Dybde i merkekjennskap Fremkalling (uhjulpet kjennskap) innebærer at kunden kan selv huske merket når et behov melder seg Det første merket kundene fremkaller kalles – ”top-of-mind” Dette merket har den sterkeste koblingen til behovssituasjonen hos kunden – dette kan være avgjørende for kundens valg i situasjoner der kunden velger det første han/hun kommer på For mange behovssituasjoner har kundene ikke ”plass” i hukommelsen til mer enn 2-3 merker (fordi det som regel ikke er nødvendig å huske flere) Dette betyr at det er krevende å bygge opp dybden for et nytt merke – fordi den må ta plassen til et annet merke i hukommelsen til kundene Bergene lanserte Bergene Melk Men sanerte den etter noen år

Dybde i merkekjennskap Gjenkjenning (hjulpet kjennskap) betyr at kunden ikke greier å huske merket av seg selv, men gjenkjenner merket når han/hun ser det. Gjenkjenning kan være nok, når kundene kan se merkene før valget tas

Merkekjennskap Dybde: merket må fremkalles bedre/best Signal trigger behov Kundens referanseramme for mellommåltid Valg fra referanserammen ”på jobb/skole; trøtt, bomull i hodet” ? Målet: Signal trigger behov Merket trigges direkte – og alene Valg fra referanserammen ”på jobb/skole; trøtt, bomull i hodet”

Merkekjennskap – bredde eller dybde? Hva er optimalt? Det krever ressurser å bygge både bredde og dybde i merkekjennskap. For hver referanseramme som merket skal plasseres i må man starte (nesten) på bunn. Et ha varierende dybdekjennskap på tvers av behovssituasjoner Hva som er optimalt? Det som gir størst potensiale for vekst

Hvordan bygge merkekjennskap? Dersom gjenkjenning er målet Selve produktet – det som kunden vil se i hylla, må eksponeres tydelig i all markedskommunikasjon. Og produktdesign må være lett å skille fra andre konkurrerende merker. 2

Hvordan bygge merkekjennskap? Dersom fremkalling er målet Markedskommunikasjonen må ha som mål å lære kunden sammenhengen mellom et behov som melder seg og løsningen på behovet: merket. Dette er mentalt sett en mer krevende prosess for kunden og krever derfor større ressurser fra merkeleverandøren.

Effekter av merkekjennskap

Effekter av merkekjennskap - Utsiling Som et resultat av merkets bredde og dybde skjer det en form for utsiling hos kundene For å ha mulighet til å bli valgt må et merke (som regel) komme i Kjennskapssettet (kan huskes og/eller gjenkjennes) De merkene som ikke er i Kjennskapssettet har liten sannsynlighet for å bli valgt

Effekter av merkekjennskap - Når valget tas basert på kjennskap I mange situasjoner vil kundene knapt foreta noen evaluering – og bare ta det første merket de husker Kvikk lunsj er så sterkt koblet til ’tur’ at merket velges nærmest uten noen form for evaluering

Kundens beslutningsreise

Kjennskap og kundens beslutningsreise Kjennskap er avgjørende tidlig i kundens beslutningsprosess – Men! Alle kunder følger ikke samme beslutningsprosess Hver kunde følger ikke samme beslutningsprosess hver gang Du må tenke gjennom hvordan beslutningsreisen vil være for den enkelte kunden

Kjennskap og kundens beslutningsreise Den første gangen kundene gjør et kjøp i en produktkategori kan det hende at de følger trinn 1-2-3-4 Men vil de gjøre det neste gang? Hver gang? Avhengig av kunde og produktkategori vil det kunne oppstå en ’lojalitetsløkke’ der behov utløser kjøp av samme merke som sist

Konsekvenser av merkekjennskap

Konsekvenser av merkekjennskap Blokkeringseffekter Både ved innlæring (f eks. fra markedskommunikasjon) og ved fremkalling, kan det skje blokkering – der merker som har en dominerende posisjon i kundens hukommelse blokkerer for andre merker.

Konsekvenser av merkekjennskap Blokkeringseffekter Ved innlæring NSB dominerer i kategorien (og dermed også i hodet på mange mennesker). Markedskommunikasjon for Flytoget kan bygge kjennskap for NSB

Konsekvenser av merkekjennskap Blokkeringseffekter Ved fremkalling Et signal i omgivelsene (f eks reklameplakat, annonse eller lignende) fra et merke, f eks Euronics, minner kunden om et behov i kategorien elektronikk – men siden Elkjøp dominerer i denne kategorien er det Elkjøp som kunden fremkaller.

Konsekvenser av merkekjennskap Blokkeringseffekter – hvordan unngå? Et merke som er blokkert lever ”i skyggen” av at eller flere andre merker. Løsningen er å differensiere (mer om dette i kap. 7) alt ved merket så vidt mye fra de eksisterende merkene som dominerer kategorien at merket kommer ut av skyggen og synes bedre – dog uten å dette utenfor kategorien. Lefdal Expert Euronics Elkjøp Lefdal Expert Euronics Elkjøp

Kap. 6 Oppsummering Merkekjennskap er: sannsynligheten for at du kommer på merket eller gjenkjenner merket - og hvor enkelt du kommer på merket (for en gitt behovsituasjon) Merkekjennskap er situasjonsbetinget – den har bredde, og den er relativ– den har dybde. Optimal bredde/dybde avhenger av det enkelte merket og konkurransesituasjonen Det er kundens kategorisering av merker i referanserammer som avgjør hvilke merker kunden kommer på (uhjulpet eller hjulpet) for en bestemt behovssituasjon

Kap. 6 Oppsummering Å komme inn i kjennskapssettet er det første skrittet på vei mot endelig beslutning om merkevalg. Blokkeringseffekter er et krevende hinder ved etablering av nye merker i eksisterende kategorier.