ASKO er en del av NorgesGruppen Norges største handelshus ASKO er et av forretningsområdene i NorgesGruppen ansvaret for den totale vare- og informasjonsflyten fra produsent til sisteleddet innenfor våre markedssegmenter
Dagligvarekunder Kjøpmannshuset Norge AS Kjøpmannshuset er et ledende selskap for utvikling og drift av riksdekkende kjeder for lokale supermarkeder og nærbutikker. Profilhuset er i hovedsak basert på kjøpmannseid virksomhet og Kjøpmannshuset drifter kjedene EUROSPAR, SPAR, Joker og Nærbutikken. KIWI Norge AS KIWI er i dag en av landets to største og best profilerte lavpriskjeder. Ved siden av lave priser har kjeden en sterk posisjon på frukt og grønt, lange åpningstider og gode beliggenheter. Meny-Ultra Profilhusets har et omfattende vareutvalg med sterk ferskvareprofil og fokus på kompetente medarbeidere. Meny er hovedkjeden i profilhuset, som også omfatter Jacobs.
Mangfold hos våre kunder på storhusholdning
ASKO er landsdekkende - lokalt forankret Lagre over hele landet Totalt lagerareal 370 000 m2 13 regionale lagre 8 000 – 30 000 m2 100 000 m2 lager på Vestby inkl. sentrallager tørr og sentrallager kjøl (2017) dette blir Norges største private logistikkbygg 8 Storcash-butikker: Norges største stormarked for næringsdrivende ASKO NORGE AS Oslo ASKO DRAMMEN AS Drammen ASKO ØST AS Vestby ASKO VESTFOLD-TELEMARK AS Larvik ASKO HEDMARK AS Brumunddal ASKO OPPLAND AS Leira ASKO AGDER AS Lillesand ASKO ROGALAND AS Stavanger ASKO VEST AS Arna H.I. GIØRTZ SØNNER AS Eidsnes ASKO MOLDE AS Molde ASKO MIDT-NORGE AS Tr.heim/Bodø ASKO NORD AS Tromsø
ASKO selskaper som benytter Rv 19 Unil, import av varer fra utlandet via Moss Havn ASKO ØST, distribusjon til butikker i Moss området og til storhusholdning i Østfold, Vestfold/Telemark og Buskerud ASKO TRANSPORT kjører via Moss for transporter til og fra Vestfold/Telemark, Agder, Rogaland
Omfang Til sammen har ASKO selskapene ca 42000 turer gjennom Moss pr år, dvs ca 170 turer pr virkedag Ved normal trafikk vil det slippes ut ca 180 tonn CO2 pr år Ved kø-kjøring og dette berører anslagsvis 12,5% av trafikkene vil utslippet økes med ca 30 tonn pr år Merkostnad ved kø-kjøring ca 900’ kr pr år
KONSEKVENSER AV DÅRLIG FORBINDELSE RV 19 Forsinkelser gjennom Moss kombinert med et kvalitetsmessig dårlig tilbud fra Basto-Fosen gjør at sjåførene kan få vanskeligheter med å rekke det de skal i løpet av dagen.