ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Grete Haaland Sund HiAk,
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
Yrkesforberedende utdanningsprogram
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Programområde ELEKTROFAG
Teknologi og forskningslære
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Veiledet lesing Mørkved skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Landsorganisasjonen i Norge
Veien videre etter ungdomsskolen
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Utdanningsvalg 10.klasse
Utdanningsvalg 10.klasse
Utdanningsvalg 10.klasse
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
Utdanningsvalg 10.klasse
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Feilvalg ? Realistisk valg????. Hva ligger til grunn for valg ?? Foreldres påvirkning Rådgivers/ lærers påvirkning Samme linje som venner, kjæreste ol.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE. På Lier videregående skole gis det opplæring i ordinært løp: ›1 gruppe Vg1 Service og samferdsel ›1 gruppe.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
HELSE OG OPPVEKSTFAG UTDANNINGSVALG 10.KLASSE November 2016.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Kompetanse for framtiden
Utdanningsvalg 10.klasse
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Utdanningsvalg 10.klasse
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2017.
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Lier videregående skole utdanningstilbud
Studiespesialisering
26. desember 2018.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Kjerneelementer under arbeid
11. januar 2019.
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

ELEKTRO Praksisdager HØST 2017

Dine mål og muligheter Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse enten ved å ta allmennfaglig påbygging etter VG2, eller etter å ha tatt fagbrev. www.vil.bli.no På Lier videregående skole gis det opplæring i 2 klasser Vg1 Elektrofag 2 klasser Vg2 Elenergi Du som velger elektrofag må kunne arbeide nøyaktig, sikkert og systematisk, og du bør være serviceorientert. Logisk tenkemåte og kreativitet er også viktig, både for å kunne løse konkrete oppgaver og for å utvikle nye produkter. Ofte er det et krav at du har godt fargesyn.

Utdanningsløpet Utdanningsprogrammet fører til et mangfold av yrker for installasjon og vedlikehold av elektriske og elektroniske systemer. Det stilles strenge krav til kvalitet, pålitelighet, sikkerhet og dokumentasjon. Går du inn på nettsiden vil.bli.no finner du mer info. om utdanningsprogrammet elektro og hvilke valgmuligheter du har til yrkes- og utdanningsveier. Dagens samfunn er avhengig av en rekke elektriske systemer som må fungere. Systemer som leverer elektrisk energi, og systemer for styring og kommunikasjon brukes både i hjem og på arbeid. Uten elektriske og automatiserte systemer ville det vært vanskelig å oppnå ønsket kvalitet og pålitelighet på viktige områder, som olje- og industriproduksjon, luft- og jernbanetransport og helsestell. Disse kravene vil det være vanskelig å oppfylle uten kvalifiserte fagfolk til å installere og vedlikeholde systemene. Den teknologiske utviklingen i elektrofagene krever systemforståelse og evne til omstilling. Opplæringen i elektrofag skal utvikle den enkeltes evne til å se sammenheng fra idé til produkt og fremme helhetstenkning, analyse og system- og sikkerhetsforståelse. Opplæringen skal også fremme entreprenørskap og nyskapning, og bevisstgjøre om hvordan økologiske sammenhenger knyttet til elektriske systemer kan bidra til å sikre miljøet. Opplæringen i Vg1 elektrofag skal legge vekt på oppleving, refleksjon, innsikt og bevisste valg knyttet til de elektriske systemene. Sikkerhetsforståelse og grunnleggende forståelse for regelverk skal være sentrale elementer i opplæringen. Opplæringen skal fremme selvstendighet og samarbeid med andre i og utenfor eget fagområde. Videre skal serviceinnstilling og evne til å kommunisere med brukere, supportpersonell og kolleger ivaretas. Nøyaktighet, kreativitet og løsningsorientering i utførelsen av arbeidet skal også være sentrale faktorer. Opparbeidelse av grunnleggende planleggingskompetanse, systemforståelse og utvikling av læringsstrategier i virkelighetsnære, tverrfaglige læringsoppdrag skal danne grunnlag for videre fordypning og spesialisering på Vg2, og fungere som byggesteiner for en livslang læringsprosess.

Fagene du skal jobbe med på praksisdagen Data og elektronikksystemer Programfaget data- og elektronikksystemer omfatter enkle systemer for adgangskontroll, alarm, kommunikasjon, databehandling, lyd og bilde. Integrert i programfaget er kommunikasjon, helse, miljø og sikkerhet, entreprenørskap og bruk av standarder og digitale verktøy. Elenergisystemer Programfaget elenergisystemer omfatter enkle systemer for lys, varme, produksjon og distribusjon av elektrisk energi. Integrert i programfaget er kommunikasjon, regelverk, helse, miljø og sikkerhet og bruk av digitale verktøy Automatiseringssystemer Programfaget automatiseringssystemer omfatter enkle systemer for motorstyringer, reléstyringer, programmerbare logiske styringer og regulering. Integrert i programfaget er kommunikasjon, regelverk, helse, miljø og sikkerhet, mekanisk arbeid og bruk av digitale verktøy.

Oppgaver du får jobbe med på praksisdagen i Data og elektronikksystemer Koble opp et anlegg for adgangskontroll etter ferdig tegning og dokumentere anlegget ved bruk av spesielt tegneprogram. Kompetansemål fra læreplan for vg1 Elektro Montere, sette i drift og dokumentere systemer for adgangskontroll. Læringsmål Gjennom arbeid med denne oppgaven skal du få kjennskap til hvordan du kobler opp et anlegg for adgangskontroll og få kjennskap til hvordan og hvorfor du dokumenterer et slikt anlegg.

Oppgaver du får jobbe med på praksisdagen i Elenergisystemer Koble opp et anlegg for lysstyring etter ferdig tegning og dokumentere anlegget ved bruk av spesielt tegneprogram. Kompetansemål fra læreplan for vg1 Elektro Montere, sette i drift og dokumentere systemer for lysstyring. Læringsmål Gjennom arbeid med denne oppgaven skal du få kjennskap til hvordan du kobler opp et anlegg for lysstyring og få kjennskap til hvordan og hvorfor du dokumenterer et slikt anlegg.

Oppgaver du får jobbe med på praksisdagen i Automatiseringssystemer Koble opp et anlegg for motorstyring etter ferdig tegning, testkjøring og dokumentere anlegget ved bruk av spesielt tegneprogram. Kompetansemål fra læreplan for vg1 Elektro Montere, sette i drift og dokumentere systemer for motorstyring. Læringsmål Gjennom arbeid med denne oppgaven skal du få kjennskap til hvordan du kobler opp et anlegg, kjennskap til hvordan og hvorfor du må dokumentere et slikt anlegg.