INFORMASJON OM BARNEVERN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Trygge organisasjoner
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Tidlig innsats – felles ansvar, samarbeid barnevern og skole
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Kjønnslemlestelse – hva gjør politiet?
Presentasjon av barneverntjenesten
BARNEVERNETS ARBEID I FORHOLD TIL BARN SOM UTSETTES FOR VOLD
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Barneverntjenesten ISK
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
ENHET/AVDELING KVINNER OG KRIMINALITET Koordinator for familievold og seksuelle overgrepssaker i Hordaland Politidistrikt Politioverbetjent Elisabeth Hellevang.
Statens Barnehus Tromsø. Målsetting Hovedmålsettingen med etableringen av barnehus Bedre barns rettssikkerhet. Sikre samordning av tilbudet (strafferettslig.
Forsvarlighetskravet i barnevernet Elisabeth G. Stang FO frokostmøte 29. april 2016.
Barneverntjenesten Komite for oppvekst12. Januar 2016.
De formelle rammene for tilsynsordningen Modul 1 Opplæring for tilsynspersoner.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE. STYRINGSDOKUMENT Lov om barnehagar Rammeplan for barnehagar Årsplan Månadsplan / vekeplan.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Innsyn og adgangsbegresning
Sosialpedagogikk på Manglerud
Barneverntjenesten i Åmot
Formålet med opplæringen er å forebygge vold i familien og vold som begås av nære omsorgspersoner samt øke kunnskapen om hvilke konsekvenser volden har.
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Familieråd En for alle, alle for en
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Trygt og godt skolemiljø
HMS © Caritas Norge..
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Barnevernets rolle i komplekse samværssaker
Foreldreundersøkelsen 2018
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Familiens hus Finanskomite
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Forsterkningstiltak fosterhjem
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Stafettloggen Handlingsveileder
Voldsforebyggende opplæring
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Dag Wiese Schartum, AFIN
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

INFORMASJON OM BARNEVERN Kristin Kalbakk - virksomhetsleder Familie og Velferd, Sel kommune Beate Stø – virksomhetsleder Lom og Skjåk barnevernteneste

BRA BARNEHAGER = BRA BARNEVERN DET «MINSTE» BARNEVERNET SKJER I BARNEVERNET

Er barnevernet ulikt fra kommune til kommune? Samme lov og regler

Barnevernets samfunnsoppdrag Barnevernets hovedoppgave er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, og bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår. Barnevernet gir hjelp til barn og unge som utsettes for omsorgssvikt og barn og unge med alvorlige atferdsvansker Barnevernet er først og fremst en hjelpetjeneste, men barnevernloven åpner samtidig for svært inngripende tvangstiltak. Dette stiller store krav til barnevernets arbeid og at rettssikkerheten til barn og foreldre blir ivaretatt på en god måte.

Meldeplikt «skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikten, gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker» jf. Lov om barneverntjenester § 6-4 Offentlig instans kan ikke være anonym.

OPPLYSNINGSPLIKT/MELDEPLIKT Opplysningsplikten er sterk. Som offentlig instans har barnehagepersonell en ”meldeplikt” som faktisk innebærer at det er straffbart å ikke melde til barnevernet dersom det er grunn til å tro at det foreligger mishandling eller alvorlig omsorgssvikt. Når en skal ha ”grunn til å tro” for å si i fra betyr ikke det at en skal ha en sikker viten om at det forekommer mishandling eller alvorlig omsorgssvikt. Det er barneverntjenesten sin rolle å undersøke det nærmere. Opplysningsplikten er sterk. Som offentlig instans har helsepersonell en ”meldeplikt” som faktisk innebærer at det er straffbart å ikke melde til barnevernet dersom det er grunn til å tro at det foreligger mishandling eller alvorlig omsorgssvikt. Når en skal ha ”grunn til å tro” for å si i fra betyr ikke det at en skal ha en sikker viten om at det forekommer mishandling eller alvorlig omsorgssvikt. Det er barneverntjenesten sin rolle å undersøke det nærmere.

Individuelle plikt Melde-/opplysningsplikten etter bvl § 6-4 påhviler den enkelte ansatte. Dersom du har grunn til å tro at et barn blir utsatt for omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep i hjemmet har du plikt til å melde fra til barnevernet, også i de tilfeller der det ikke støttes av andre (f.eks.leder) på arbeidsplassen.

Informasjonsplikt/opplysningsplikt Du plikter å gi taushetsbelagte opplysninger dersom barnevernet ber om det jf. Bvl. § 6-4. Samtykke fra foreldre i mindre alvorlige saker.

Avvergelsesplikt straffeloven § 139 Alle har en generell plikt til å forsøke og hindre former for alvorlige forbrytelser gjennom å anmelde forholdet til politiet eller på annen måte avverge forholdet jf. Straffeloven 139. Eks. vold, seksuelt misbruk, legemsbeskadigelse, kjønnlemlestelse, drap. Dersom du melder saken til barnevernet vil dette bety at de har oppfylt avvergelsesplikten.

Hvor sterk må bekymringen være før man melder barnevernet?   Det er viktig å merke seg at du har plikt til å melde fra til barnevernet dersom det er grunn til å tro at et barn er utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Det er altså ikke nødvendig at bekymringen er «bevist» før du melder. Det er tilstrekkelig at det har oppstått en begrunnet mistanke/bekymring. Dersom du er i tvil – kontakt barnevernet for en anonym drøfting.

Anonyme drøftinger Barnevernet kan gi råd om saken bør meldes eller ikke, og evt. hva som bør gjøres videre.

Skal foreldre/foresatte informeres? JA - unntak ved mistanke om vold og overgrep. Ved mistanke om vold og overgrep ta kontakt med barnevernet umiddelbart pr. telefon. PS. handlingsplan «Vold i nære relasjoner»

Hva skjer når meldingen er sendt? Barnevernet vurderer hvorvidt meldingen beskriver en «akutt fare for at barnet blir vesentlig skadelidende ved å forbli i hjemmet» - situasjon. Meldingen blir vurdert samme dag Avklare melding innen 1 uke. Undersøkelse 3 måneder - kan unntaksvis utvides til 6 mnd.

Tør vi tro det vi ser? Normalisere Ser en og en hendelse isolert Små samfunn Hva er oppgava vår? Melde mange ganger??

- Kan melder bli med på 1.møte hos barnevernet? Ja Hva kan melder forvent? - Kan melder bli med på 1.møte hos barnevernet? Ja Innen 3 uker få tilsendt info om at meldingen er mottatt, jfr. 6-7 a. Her vil det også gis en tilbakemelding om hvorvidt saken har gått til undersøkelse jf. Bvl. § 4-3 eller henlagt Barnevernet vil ta kontakt ila undersøkelsen. Barnevernet skal gi tilbakemelding til offentlig melder om utfallet av undersøkelsen seinest 3 uker etter at undersøkelsen er gjennomført. En undersøkelse tar inntil 3 måneder. Ved spesielle tilfelle inntil 6 mnd. Info: henlagt eller tiltak Er det lov å ringe barnevernet? JA

  Når bør jeg være bekymra? Verktøy Risiko- og beskyttelse analyse Kvello

Risiko og beskyttelse Risikofaktorer - antallet av dem - 3-4 = barnet er risikoutsatt - 5 -> = barnet er høyrisikoutsatt Kvello 2011 Risikofaktorer - antallet av dem - 3-4 = barnet er risikoutsatt - 5 -> = barnet er høyrisikoutsatt Kvello 2011 FAGDAG FOR ASSISTENTER 2011

FINN……. PRIMÆRVANSKEN

TILTAK - - Hjelpetiltak rettet mot primærvansken Eks. MST, ICDP, PMTO og COS-p miljøarbeider familieråd ruskontroll støttekontakt besøkshjem barnehage

La tvilen komme barnet tilgode

hvis det blir for vanskelig -.... si det som det er.