Landingsforskriften Janne Helen Møklebust Gardermoen 12. desember 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Advertisements

Forstandere i trossamfunn
Livet i havet – vårt felles ansvar En “praktisk” innføring i regelverket om fangstsertifikater Seniorrådgiver Gunnstein Bakke.
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Krav om Fangstsertifikater fra EU “COUNCIL REGULATION (EC) No 1005/2008 of 29 September 2008 establishing a Community system to prevent, deter and eliminate.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
1 Børsliste Oppgave: Kommenter oppstillingen og foreslå forbedringer. Slik ble børslisten presentert i en stor avis for et par år siden.
Reketråling: Potensiale og utfordringer Adm.dir. Audun Maråk.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
§12 i vannforskriften
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Regnskap og regnskapsrutiner
Vannskuterforvaltning KS
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Krav til sikring av personopplysninger
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
5 Marius Stub.
Gjennomføringsplanen
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Omlegging til produksjonsområder
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
E-handel.
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Status lærlingordning
Fiskeriforvaltning Av Erling J. Johansen For Kommunestyret i Skjervøy
Norden som foregangsregion
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Tema: Norsk sjømatnæring er en av landets største eksportnæringer.
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Klubbutvikling oppfølging
IASB- tilpasning i Norge
SKOLEKVOTER v/ Elisabeth Borthen
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Ymse om regelverksutvikling
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Nå er vi spente!.
IASB- tilpasning i Norge
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Landingsforskriften Janne Helen Møklebust Gardermoen 12. desember 2016

Innledning Landingsforskriften ble vedtatt av NFD 6. mai 2014, og trådte i kraft 1. januar 2015. Forskriften er hjemlet i havressurslova og fiskesalslagslova. Agenda: Presentasjon av landingsforskriften Kontrollutfordringer ved landing av leppefisk Kort om forslag til endringer av landingsforskriften

Kontrollpunkter langs verdikjeden Sjø Land Eksport Kontroll med utøvelsen av fisket Landingstidspunktet (Kjerneområdet) Kontroll med eksport av fisk Elektronisk aktivitets- og fangstrapportering (ERS og kystfiskeappen) Posisjonsrapportering (VMS og meldingsapplikasjon) Tilstedeværelse på fiskefelt KV, Overvåkningstjenesten Krav til veiing og vektsystemer Krav til sortering Adskillelse og merking Seddelføring Journal Fangstsertifikat (EU og globalt) Internasjonale krav om sertifisering og sporing Elektronisk rapportering og registrering Kombinasjon av revisjons- og risikobasert kontroll og tilstedeværelse

Det inntrer en plikt etter landingsforskriften om å føre seddel ved landing av fisk. Dette gjelder også ved landing av leppefisk.

Landingsforskriften Formålet med landingsforskriften er å sikre en bærekraftig forvaltning av de viltlevende marine ressursene. Det stilles derfor krav til å registrere opplysninger om fangsten til bruk ved ressurskontroll, kvotekontroll og for statistikkformål. Forskriften gjelder ved landing, mottak og omsetning av fisk fra norske fartøy uansett hvor de befinner seg, og fra utenlandske fartøy som befinner seg i NØS. Fisk som landes skal registreres på en landings-/sluttseddel. Seddelen skal umiddelbart etter utfylling og undertegning sendes til salgslaget, som videresender opplysningene til Fiskeridirektoratet. Det er krav om elektronisk føring av seddel. For å sikre at opplysningene på seddelen er korrekt, setter forskriften krav til vekt og veiing, utfylling av seddel, journalføring, samt adskillelse og merking av fisken.

Når skal det føres seddel? Det skal føres seddel når fisken landes. Med landing menes alle tilfeller der fisk losses fra fiskefartøy. Dette gjelder også omlasting og lossing av fisk fra fartøy som transporter omlastet fisk, og opptak av fisk fra lås og merd. Det skal altså føres en seddel når fisken losses fra fartøyet, uavhengig av om fisken er levende eller ikke, og enten det gjelder til land, til et annet fartøy eller over i en merd. Det skal for levende fanget fisk også føres en landings‐ eller sluttseddel ved opptak fra merd.

§ 5. Veieplikt Mottaker og den som lander skal fortløpende veie all fisk ved landing. Landingsforskriften § 5 tredje ledd: «Ved landing av levende fisk fra fiskefartøyet til restitusjonsmerd eller for bekjempelse av lakselus i akvakulturanlegg, kan vekten fastsettes som antall fisk i landingen multiplisert med gjennomsnittsvekten til et representativt utvalg.(…).» I landingsforskriften § 11 som stiller krav til hvilke opplysninger som skal fremgå av seddelen, står det at antall individ skal oppgis dersom det kreves i medhold av regler gitt med hjemmel havressurslova. En slik regel ble gitt i forskrift om regulering av leppefisket 2016 § 10: «Ved landing av leppefisk skal det på landings- og sluttseddel i tillegg til vekt oppgis antall individer av de forskjellige leppefiskarter.» Ut fra hensynet til fiskevelferd er det i enkelte sammenhenger ikke optimalt å veie levende fisk med tradisjonell veieteknologi, det er derfor i tredje ledd gitt særlige regler for landing av levende fanget torsk og fisk som skal anvendes som rensefisk i akvakulturanlegg. Det er utarbeidet omregningsfaktorer for leppefisk. På seddel føres det antall leppefisk. Faktorene omregner fra antall leppefisk til kg levende vekt.

Utfylling av landings- og sluttseddel Seddelen skal fylles ut av mottaker/kjøper umiddelbart etter at landingen/omsetningen er fullført. Seddelen skal undertegnes at mottaker/kjøper eller dennes representant, og den som lander før denne forlater mottaksstedet. Seddelen skal undertegnes av begge parter samtidig. Mottaker/kjøper skal umiddelbart etter undertegning sende seddelen til salgslaget, som videresender informasjonen til Fiskeridirektoratet. Mottaker/kjøper og den som lander er i fellesskap ansvarlige for at seddelen er korrekt utfylt og at opplysningene er riktige. Landingsforskriften § 18 første ledd beskriver ansvarlighetskravet. Det står i § 18 første ledd: «Den som lander, mottaker og kjøper er alle ansvarlige for at seddel er korrekt utfylt med riktige opplysninger. Ved landing i utlandet, eller til utenlandsk fartøy i farvann utenfor områder opprettet etter lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone § 1 og § 5, er den som lander ansvarlig.»

Hvilke opplysninger skal seddelen inneholde? Landingsseddelen skal inneholde opplysninger om mottaker, den som lander og selve landingen (§§ 9 - 11). Sluttseddelen skal inneholde opplysninger om kjøper, selger og omsetningen (§ 13).

Journal Mottaker skal fortløpende skal føre journal med opplysninger om ethvert mottak av fisk ved mottaksanlegget, og ved mottakets eksterne lagringssteder. Journalen skal bestå av tre hoveddeler: mottak, produksjon og lager/transport. Mottak av vill fisk som landes i levende tilstand omfattes av journalføringsplikten. Med mottak menes ethvert mottak av seddelført fisk, også den fisken som ikke mottas i første hånd. Når det gjelder leppefisk som verken settes i produksjon eller selges videre vil journalen bestå av en mottaksjournal, og det skal oppgis hvor fisken til en hver tid befinner seg. Journalen skal føres som en egen integrert del av mottakers produksjonsstyrings- og logistikksystem.

Lager- og uttransportjournal Mottaksjournal Produksjonsjournal Lager- og uttransportjournal Inn Ut Sluttseddel fra det enkelte fartøy Mottak Dato, art, produkttilstand, størrelsessammensetning, kvantum og leveringsmåte. Ved landing skal fartøyets navn, registreringsmerke og seddelnummer også føres. Dersom mottaket skjer på annen måte enn ved landing skal fangstens avsender, transportør og transportmåte føres inn. Ved bruk av automatisk vekt skal totaltelleverkets verdi ved landingens start og slutt oppgis. Art og andre punktum, skal oppgis. kvantum fisk som veies i henhold til § 5 andre ledd, For fisk som veies i henhold § 5 tredje ledd, skal antall fisk, antall fisk veid og snittvekten oppgis. Produksjon Seddelnummer, dato for fisk satt i produksjon, art, produkttilstand, størrelsessammensetning, kvantum og anvendelse. Etter at produksjonen er fullført skal det føres journal med opplysninger om produserte kvanta. Journalen skal inneholde opplysninger om dato for produksjon, kvantum fordelt på art og produkttilstand, konserveringsmåte og emballasje. Lager/uttransport Opplysninger om hvor produktet til en hver tid er lagret. Ved uttak av fisk som transporteres fra det enkelte mottaksanlegg, skal følgende opplysninger føres; dato for transporten, art, produkttilstand, størrelsessammensetning og kvantum. Mottaker og transportør skal identifiseres med foretakets navn. Transportmiddel skal også føres. For fisk som transporteres bort fra mottaksanlegget ubearbeidet skal det i tillegg føres seddelnummer.

Dispensasjon Utsatt iverksettelse til og med 31. desember 2016 NB! Etter denne datoen kan det ikke lenger søkes om utsatt iverksettelse av journalkravet. Dispensasjon for mindre mottakere Mottakere som tar imot mindre enn 200 kg per uke kan få dispensasjon fra journalkravet. For disse anses journalkravet oppfylt med føring av seddel og regnskap. Mottakere som tar imot fisk for mindre enn (2) millioner NOK kan søke om dispensasjon fra journalkravet. Disse vil pålegges å føre journal basert på regneark. § 16 niende ledd: Fiskeridirektoratets regionkontor kan gi dispensasjon fra plikten til å føre journal. Det skal legges avgjørende vekt på mengden fisk som landes og antall landinger hvert kalenderår, samt kostnadenes omfang.

Fisker og mottakers ansvar Kjenne regelverket Innrette seg etter regelverket Følge regelverket

Kontrollutfordringer ved landing av leppefisk Det er ulik praksis i næringen når det gjelder å etterleve landingsforskriften. Det føres i mange tilfeller ikke seddel når fisken settes i merd, eller ved opptak av merd. Det føres i flere tilfeller ikke sedler ved andre landinger heller, f.eks. ved overføring til et føringsfartøy. Først når fangst landes og omsettes til oppdretter eller til tankbil blir det skrevet en sluttseddel. Sluttsedlene fylles ofte ikke ut umiddelbart etter at landingen og omsetningen er fullført slik forskriften krever. Vi vet også at den som lander ofte forlater mottaksstedet uten at det er ført seddel for fangsten. Flere mottakere/kjøpere fører ikke elektronisk seddel, og det er ikke er søkt om dispensasjon. Det er også indikasjoner på at enkelte landinger av leppefisk aldri seddelføres. Landinger som ikke seddelføres medfører at vi ikke får en korrekt registrering av ressursuttaket. - Vi har ikke kontroll på totaluttaket uten at vi har kontroll på uttaket til det enkelte fartøy, og får korrekt informasjon om fangsten på seddelen på landingstidspunktet. Oppsamlinger av fangster og seddelskriving ved mottaksstedet en gang i uken har også medført at Fiskeridirektoratet ikke har hatt den nødvendige oversikten i sann tid over uttaket av leppefisk, og dermed hvor mye som til enhver tid har gjenstått av kvoten under fisket.

Kort om forslag til endringer av landingsforskriften Det er behov for å tilpasse landingsforskriften til landing av levende fisk, og samtidig imøtekomme behovet for en bedre kontroll med ressursuttaket. Ettersom det for forvaltningsmessige formål er ressursuttaket som skal registreres, er det avgjørende å få ressurs- og kvoteavregningen så nært fangstuttaket som mulig. For de tilfellene det ikke skjer en omsetning samtidig som fisken landes ved første landing, vil vi foreslå at ressurs- og kvoteavregningen skjer på bakgrunn av landingsseddel, eventuelt at det føres en sluttseddel ved første landing til merd, og deretter en landingsseddel ved landing til landanlegg. Og at det kun kreves seddel ved første gangs landing og når fisken kommer til land, altså bare to sedler dersom fangsten landes flere ganger. Seddelen skal omfatte fangst som har dødd om bord. All død fangst skal fraktes i land, jf. havressurslova § 15 om ilandføringsplikten, og all fangst som dør i fasene frem til landing til land skal føres på seddel ved veiing på land.

Takk for oppmerksomheten!